خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ضرر اقتصادی با حذف دام بومی برای حفظ مراتع/گوسفند ایرانی خوش خوراک‌ترین گوشت قرمز دنیا است

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۳۸۶

یک کارشناس امور دام گفت: گوسفند ایرانی یکی از خوش خوراک‌ترین گوشت‌های دنیا را دارد و با گوسفندان مرینوس قابل مقایسه نیست.

مرتضی مهردادفر (کارشناس امور دام) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص حذف دام زنده در کشور به خاطر حفظ مراتع اظهار کرد: معدوم‌سازی دام کار درستی نیست لذا باید شیوه پرورش و تبدیل به گوشت و شیر تغییر کند. دام‌های بومی ما کم‌ظرفیت هستند و دام‌های اصیلی که به کشور وارد شدند، اساس کار دامپروری صنعتی را به وجود آوردند.

وی افزود: در حال حاضر شاهد آن هستیم که اگریک دام بومی در سال 3 تن شیر به شما بدهد یک دام اصیل حداقل 8 تن شیر می‌دهد که 2/5 برابر یک دام بومی است. البته گاوهایی هم هستند که حدود 16 تن شیر دهی دارند.

مهردادفر در ادامه تصریح کرد: این مسئله در خصوص گوشت هم وجود دارد. ما کشوری هستیم که کنستانتره را از خارج وارد می‌کنیم که می‌تواند رقیبی برای مرتع باشد تا مرتع کمتر خسته شود. همزمان با این مسئله واردات گوساله‌های شاروله توسط شرکت‌های خصوصی است که در مقابل گوساله نر ایرانی که حدود 700 تا 750 گرم افزایش وزن دارد حدود 1500 گرم افزایش وزن دارند. انواع دیگر گوساله‌های وارداتی هم از گوساله بومی افزایش وزن بیشتر و گوشت‌دهی بیشتری دارند. به همین نسبت میزان خوراکی که این دام‌های وارداتی مصرف می‌کنند تا به افزایش وزن برسند بسیار کمتر از دام بومی است و مارا ناگزیر به سمت صنعت دامپروری می‌برد.

این کارشناس تصریح کرد: ما هم گوشت و هم دام زنده را وارد می‌کنیم و خود ما به واردات دام نیازمندیم. صادرات دام زنده و بومی کشور به خاطر حفظ مراتع کار نادرست و غیرکارشناسی است. کم شدن جمعیت دامی به ضرر کشور است. می‌توان با کنستانتره فشار را از مراتع برداشت اما صادرات دام زنده راه‌حل مناسبی نیست.

وی افزود: گوسفند ایرانی یکی از خوش خوراک‌ترین گوشت‌های دنیا را دارد و با گوسفندان مرینوس قابل مقایسه نیست. ما باید ذائقه مردم را هم درنظر بگیریم و گوسفندان را در پرواربندی‌های صنعتی برای مصرف داخلی آماده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز