خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایلنا:

5500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش مکانیزاسیون انجام شده است

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۸۴۲

رئیس سازمان مکانیزاسیون کشاورزی گفت: می‌توان گفت تولید محصولات کشاورزی بدون استفاده از ماشین‌آلات مکانیزاسیون میسر نیست و ما در این 5 سال حدود 5 هزار و 500 میلیارد تومان در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

کامبیز عباسی (رئیس سازمان مکانیزاسیون کشاورزی و معاون وزیر جهاد کشاورزی) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص مکانیزاسیون و تاثیر آن بر تولید اظهار کرد: مکانیزاسیون یک فاکتور بسیار اثربخش در افزایش تولید محصولات کشاورزی است و نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش هزینه تولید دارد و منجر به اقتصادی شدن کار می‌شود.

وی افزود: می‌توان گفت تولید محصولات کشاورزی بدون استفاده از ماشین‌آلات مکانیزاسیون میسر نیست. استفاده از این روش باعث انجام به موقع عملیات کشاورزی می‌شود، مدیریت استفاده از نهاده‌های کشاورزی را به دنبال دارد و از طریق آن ما می‌توانیم مصرف کود، بذر و سم را مدیریت کنیم و این موارد می‌تواند در کاهش هزینه تولید اثرگذار باشد. که علاوه بر مدیریت نهاده‌های کشاورزی عوامل تولید مانند آب و خاک را هم مدیریت می‌کند.

رئیس سازمان مکانیزاسیون کشاورزی در رابطه با استفاده از مکانیزاسیون در کشورهای توسعه یافته خاطرنشان کرد: استفاده از ابزارآلات کشاورزی و مکانیزاسیون در کشورهای توسعه یافته و اروپایی بسیار مورد تاکید و استفاده است. دلیل اینهمه توجه اروپاییان به این امر این است که آنها بارندگی بسیار بالایی دارند و زمان محدودی برای انجام عملیات کشاورزی دارند لذا عملیات کشاورزی در آنجا به مکانیزاسیون کاملا وابسته است.

وی افزود: در این کشورها به خاطر اینکه تمام امور کشاورزی با ماشین انجام می‌شود با انبوهی از ماشین‌آلات مواجه هستیم. کشورهای اروپایی، کشورهای توسعه یافته در امر مکانیزاسیون هستند و ابزارآلات آنها از کیفیت و کمیت بالایی برخوردار است. به دلیل محدودیت زمان کشاورزی ضریب استفاده در این کشورها بالاست. 

عباسی در ادامه تصریح کرد: در کشوری مانند آلمان کل غلات باید در زمانی کمتر از 10 روز برداشت شود پس به یک انباشت بالای ماشین و سرانه هکتار بالا نیاز دارند. عموما سرانه استفاده از مکانیزاسیون در کشورهای اروپایی بین 6تا8 اسب بخار در هکتار است و عملا با ماشین‌هایی با عرض زیاد و قدرت بالا، در یک زمان محدود عملیات کشاورزی را انجام می‌دهند. کشورهای پیشرفته جمعیت روستایی پایین و در نتیجه بهره‌بردار و خرده مالک کمتری دارند و بنابراین از ماشین‌های بزرگ با ظرفیت بیشتر را استفاده می‌کنند و در کشورهای اروپایی ما یک توسعه‌یافتگی را در مکانیزاسیون داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در کشورهای امریکایی و استرالیا مکانیزاسیون مشابهت دارد. مکانیزاسیون در این کشورها هم توسعه پیدا کرده و فرایند  کیفی و کمی ماشین‌آلات بسیار خوب است. در امریکای جنوبی توسعه کشاورزی حفاظتی بسیار مورد توجه قرار گرفته و مدیریت منابع آب و خاک را با دقت بیشتری نسبت به کشورهای اروپایی که محدودیت آب ندارند، انجام می‌دهند.

وی افزود: کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی به دلیل  اینکه کشت غالب آنها برنج است و قطعات زراعی بسیار کوچک است ما باز هم با یک انباشت ماشین‌آلات مواجه هستیم اما سایز ماشین‌ها کوچک شده و به سمت تراکتورهای کوچک و تیلر رفته‌اند. عملا آنها هم از یک توسعه یافتگی مطلوب برخوردار هستند و ضریب مکانیزاسیون در کشورهای آسیای جنوب شرقی 8تا 14 اسب بخار بر هکتار است.

عباسی در ادامه تصریح کرد: به عنوان مثال در ژاپن یک میلیون و 600 هزار هکتار شالیزار داریم و یک میلیون و 600 هزار یونیت تراکتر و به همین میزان نشاکار داریم. این بدان معناست که هرکس یک هکتار زمین دارد یک دستگاه تراکتور و نشاکار دارد اما در قاره افریقا توسعه مکانیزاسیون پیشرفتی نداشته است. تنها در برخی کشورها مانند مصر و افریقای جنوبی  به میزان محدودی به مکانیزاسیون توجه شده است. در هند بیشتر به سمت ماشین‌های سبک، ارزان قیمت و تولید داخلی حرکت کرده‌اند و یک مکانیزاسیون کم نهاده در این کشور اتفاق افتاده به این معنی که مکانیزاسیون با ابزار بسیار مکانیکی و ساده اما با تولید مطلوب انجام می‌شود و هند  در عرصه برنج و گندم در دنیا خود را خوب نشان داده است.

رئیس سازمان مکانیزاسیون کشاورزی اذعان داشت: در کشوری مثل چین به خاطر بالا بودن نیروی کارگری و پایین بودن هزینه‌های کار بسیاری از عملیات به صورت سنتی انجام می‌شود اما در بخش تولید ماشین‌آلات کشت برنج تولید خوبی دارند و صادرات انجام می‌دهند لذا مکانیزاسیون را باید با شرایط مطلوب آن کشور سنجید و کشورها طبق شرایط باهم قابل مقایسه نیستند. هر کشور بسته به شرایط اقلیمی و نوع محصولات خود از یک الگوی مکانیزاسیون تبعیت می‌کند و در نقاط مختلف دنیا الگوهای مکانیزاسیون متفاوت است.

عباسی میزان اعتبار مورد نیاز مکانیزاسیون را اینگونه پیش‌بینی کرد: سالانه در کشور ما نزدیک به 2هزار تا 2هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه مکانیزاسیون را لازم داریم و پیش‌بینی ما این است که در پایان برنامه ششم به عدد 2/1 اسب بخار بر هکتار برسیم. خوشبختانه در کشور به دلیل اینکه طول 4 فصل را داریم محدودیت‌های زمانی ما به مراتب کمتر از کشورهای اروپایی است و با حجم کمتری از ماشین هم می‌توانیم به شرایط مطلوب برسیم.

وی افزود: در ایام اخیر ماهانه 100 تا 150 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشتیم که 10 برابر دولت‌های قبل از دولت یازدهم بوده است و تا امروز نزدیک به 5هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: مکانیزاسیون را در کشور به مکانیزاسیون زراعت، باغبانی، دام، طیور و آبزی پروری، جنگل و مرتع، گلخانه‌ها و گیاهان دارویی تسّری داده‌ایم و برای آن برنامه بلندمدت 12 ساله داریم که سال به سال این برنامه را اجرا و اصلاح می‌کنیم.

عباسی گفت: برای سال جدید هم پیش‌بینی می‌کنیم 2هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و تسهیلات در حوزه مکاننیزاسیون کشاورزی تامین منبع شود که هزار و200 میلیارد تومان آن تسهیلات خط اعتباری شماره 6 است و حدود 800 میلیارد تومان هم از محل طرح اشتغال‌زایی مناطق روستایی و عشایری و وام‌های 4 و6 درصد به کشاورزان تعلق گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز