خبرگزاری کار ایران

با حضور وزیر نفت،

دومین قرارداد به شیوه مدل جدید امروز با روس ها امضا می شود

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۳۳۱

دومین قرارداد به شیوه مدل جدید عصر امروز (۲۳ اسفندماه) میان شرکت ملی نفت ایران، شرکت زاروبژنفت روسیه و دانا انرژی با هدف توسعه میدان های مشترک آبان و پایدار غرب امضا می شود.

به گزارش ایلنا، قرارداد یاد شده، پس از قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال فرانسه، دومین قرارداد توسعه میدان های مشترک کشور در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی موسوم به IPC است.

تفاهمنامه مطالعاتی میدان های مشترک پایدارغرب و آبان، ۲۲ تیره ماه سال ۱۳۹۵ میان شرکت ملی نفت ایران و زاروبژنفت روسیه با هدف اجرای طرح بهبود بازیافت و افزایش تولید و بهره‌برداری از این دو میدان منعقد شده بود.

در قراردادی که عصر امروز (۲۳ اسفندماه) میان شرکت ملی نفت ایران و زاروبژنفت امضا می شود، هدف دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۴۸ هزار بشکه در روز و تولید تجمعی اضافی حدود ۶۷ میلیون بشکه طی ۱۰ سال آینده است. در عین حال این قرارداد برای مدت حداکثر ۱۰ سال دیگر و با توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود. گفتنی است، سهم مشارکت شرکت روسی در این قرارداد ۸۰ درصد و سهم شریک ایرانی ۲۰ درصد است.

اهم شرح کار نهایی شده در قرارداد حاضر شامل انجام مطالعات مهندسی، تعمیر و مجهز کردن چاه ها به پمپ های درون چاهی، بازسازی، تعمیر و نوسازی تاسیسات موجود، نصب تفکیک‌گر، نصب جریان‌سنج چند فازی، تبدیل یک حلقه چاه تولیدی به چاه تزریق پساب و ... در فاز نخست و خرید و نصب واحد انتقال نفت و گاز و آب، حفاری ۸ حلقه چاه توصیفی/تولیدی، خرید و نصب پمپ های درون چاهی، نصب و راه اندازی تفکیک‌گر دائم، انجام لرزه نگاری ۳ بعدی، حفاری کنار گذر و... در فاز دوم برای مجموع هر دو میدان است.

برآورد هزینه های سرمایه ای طرح توسعه میدان های آبان و پایدار غرب معادل ۶۷۴ میلیون دلار آمریکا (شامل هزینه‌های مستقیم سرمایه‌ای و هزینه تعمیر و جایگزینی‌ پمپ‌های درون‌چاهی) است و هزینه های غیرمستقیم معادل ۶۸ میلیون دلار تخمین زده شده است.

با اجرای این طرح زمینه های اشتغال فنی گسترده در ناحیه مربوطه در استان ایلام ایجاد شده و به ویژه کارگاه های تعمیر و بازسازی پمپ های ESP برای نخستین بار در این منطقه ایجاد می شود. همچنین انتظار می رود شرکت زاروبژنفت تکنولوژی خود را در زمینه افزایش بازیافت در این میدان ها پیاده سازی کرده و طرف های ایرانی نیز با این تکنولوژی و کاربرد آن آشنایی پیدا کنند و آموزش های لازم را ببینند.

میدان مشترک آبان در ۳۸ کیلومتری جنوب غرب شهرستان دهلران و میدان پایدار غرب در ۱۵۰ کیلومتری شمال غرب اهواز و ۳۵ کیلومتری مرکز فرآورشی چشمه خوش در استان ایلام و مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران و عراق قرار گرفته اند. تولید نفت فعلی این دو میدان در مجموع ۳۶ هزار بشکه در روز است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز