خبرگزاری کار ایران

حجتی:

مشارکت مردم در اجرای پروژه‌ها و حفاظت از منابع طبیعی یک ضرورت است

asdasd
کد خبر : ۶۰۳۹۲۵

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که در سال های اخیر توجه به منابع طبیعی و محیط زیست افزایش و فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی عمومیت یافته است، بر ضرورت مشارکت مردم در اجرای پروژه ها و نگهداری منابع طبیعی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم تقدیر از نمونه های منتخب ملی منابع طبیعی که در محل سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد،حفاظت از منابع طبیعی کشور را از جمله امور خیر با آثار ماندگار برای نسلهای آینده عنوان کرد و افزود: امکانات و توانمندیهای فراوانی در انسان و محیط پیرامونی ما وجود دارد که با استفاده صحیح از آنها می‌توانیم ضمن حفاظت از منابع طبیعی،مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

وی با اشاره به فعالیت نمونه های منتخب و همچنین مشاهدات خود از اقدامات مردم برای حفظ و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی، خاطرنشان کرد:در گذشته زندگی و تامین سوخت مردم به عرصه های طبیعی وابسته بود اما با اقدامات صورت گرفته از جمله گازرسانی به ۹۰ درصد روستاها،فشار بر منابع طبیعی کاهش یافته است.

حجتی با تاکید بر لزوم شناسایی ظرفیت های طبیعی هر اقلیم حتی مناطق کویری و حفظ و تقویت پوشش های گیاهان بومی و خود رو متناسب با اقلیم هر منطقه تاکید کرد و گفت: تحقیقات علمی ثابت کرده است که پوشش گیاهی بر افزایش بارش ها تاثیر دارد.

وزیر جهاد کشاورزی، اظهار داشت: با همگرایی مراکز تحقیقاتی و اجرایی، عملیات اجرایی پروژه ها و نگهداری منابع طبیعی با مشارکت مردم به ویژه مردم بومی مناطق، خیرین و داوطلبان باید انجام شود.

حجتی با اشاره به اقدامات و همکاری های بین المللی برای حفاظت از جنگل های زاگرس، بر حفظ جنگل های موجود کشور تاکید و تصریح کرد: بهره برداری از جنگل ها باید متوقف و ضمن تقویت روش های جلوگیری از قاچاق چوب، نیاز کشور از طریق زراعت چوب و واردات تامین شود.

وزیر جهاد کشاورزی، ایجاد جنگل های دست کاشت را تجربه موفق جهانی دانست و افزود: در مناطقی که ظرفیت احداث جنگل های دست کاشت وجود دارد با تدوین قراردادهای مشخص و شفاف باید کاشت و بهره برداری از این جنگل ها به مردم واگذار شود.

وی با بیان این که ایران سابقه طولانی در مقابله با بیابانزایی دارد، بر ضرورت تقویت مالچ پاشی، بذرکاری، نهالکاری و سایر روش ها برای تثبیت شن های روان، گفت: با اقدامات انجام شده برای بیابانزدایی در سال های گذشته، زندگی در شهر های حاشیه کویری در استان های سیستان، خراسان، کرمان، سمنان، اصفهان و یزد حفظ شده و باید این اقدامات با جدیت بیشتر دنبال شود.

وزیر جهاد کشاورزی، آبخیزداری را از طرح های مصوب اقتصاد مقاومتی این وزارت عنوان کرد و با اشاره به تامین منابع مالی برای اجرای این طرح اظهار داشت: آبخیزداری با اثرات مفید در حفظ خاک و پوشش گیاهی و تقویت سفره های زیرزمینی امروز به عنوان یکی از راهکارهای حل مشکلات آب و خاک کشور موضوعیت یافته و علاوه بر مدیریت استان ها،لازم است مردم و خیرین در تامین مالی و اجرای پروژه ها مشارکت کنند.

حجتی در پایان با اشاره به سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج و درگذشت ۳ نفر از همکاران سازمان جنگل ها در این حادثه، یاد و خاطره این عزیزان را گرامی داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز