خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا):

شستا ده درصد اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است

asdasd
کد خبر : ۶۰۳۰۷۰

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی گفت: شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با 3 هزار و 950 میلیارد تومان سرمایه 10 درصد از بازار سرمایه کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایلنا به نقل از شستا مرتضی لطفی صبح شنبه ۱۹ اسفندماه در سومین جلسه کشوری معرفی شرکت‌های قابل واگذاری شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) به تشریح اقدامات و راهبردهای شستا پرداخت و اظهار کرد: تصمیم هیئت دولت بر این است که بنگاه‌هایی که در اختیار نهادهای عمومی است به بخش خصوصی واگذار و از رقابت دولت با آنها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۸۴ شرکت زیرمجموعه شستا فعالیت دارد، افزود: ۸۰ درصد درآمد سازمان تامین اجتماعی حاصل فعالیت شرکت‌هایی است که ایجاد کرده است.مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با اشاره به روند آغاز بدهی دولت‌های نهم و دهم و ادامه این روند در دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: با این وجود حقوق بازنشستگان به تعویق نیفتاده است.

لطفی با تصریح اینکه ادامه روند بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی نشان‌دهنده عدم اصلاح این بنگاه‌های اقتصادی است، تصریح کرد: بخش عمده حقوق بازنشستگان با درآمد حاصل از شستا تامین شده است و سازمان تامین اجتماعی به دلیل عدم موفقیت تامین مطالبات از دولت مجبور به دریافت وام شده و بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سود بانکی پرداخت کرده است.وی با بیان اینکه منابع این سازمان مشخص است، عنوان کرد: سازمان تامین اجتماعی در برهه‌ای از زمان مجبور به فروش بنگاه‌ها به جای نگاه داشتن آنها و تامین سود و توزیع بیش از ۹۰ درصد سود بین سهامداران شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با اشاره به اینکه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در سال ۶۵ تاسیس شده است، بیان کرد: در حال حاضر این شرکت با ۳ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان سرمایه ۱۰ درصد از بازار سرمایه کشور را به خود اختصاص داده است و طی سه دهه فعالیت خود حفظ ذخایر بیمه‌شدگان و ایجاد ارزش افزوده را با جدیت دنبال کرده است.

مهندس لطفی با بیان اینکه با توجه به سیاست دولت در خصوص جلوگیری از هرگونه تنگ کردن عرصه رقابت با بخش خصوصی تصمیم بر واگذاری واحدها گرفته شده است، افزود: اگر واحدی زیان‌ده باشد قرار نیست فعالیت آن متوقف شود بلکه تمام این واحدها واگذار خواهد شد و در واحدهایی که بخش خصوصی تمکن ورود ندارد سهم ۴۰ درصدی شستا حفظ می‌شود.وی به وضعیت اقتصادی کشور و مشکلات بنگاه‌های اقتصادی اشاره و با تصریح اینکه با وجود این مشکلات از واگذاری شرکت‌های شستا استقبال خوبی شده است، بیان کرد: بیش از ۱۰ واحد از مجموعه شرکت‌های شستا در استان فارس فعالیت می‌کند که بعد از استان خوزستان بیشترین سرمایه‌گذاری شستا را دارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با بیان اینکه برنامه‌ریزی لازم برای فروش و واگذاری این واحدها انجام شده است، عنوان کرد: توسعه و اشتغال پایدار با امکان ورود بخش خصوصی مهمترین هدف این تصمیم‌گیری و نقش دستگاه‌های نظارتی در تمام واگذاری‌ها پررنگ شده است.لطفی تصریح کرد: قرار نیست منابع حاصل از این فروش‌ها صرف هزینه‌های جاری شود بلکه طبق توافقی که با دولت انجام شده این سازمان در پروژه‌های بزرگ و ملی که نقش آفرینی بزرگ در عرصه اشتغال دارند، ورود می‌کند.

به گفته وی توجه به اهلیت و صلاحیت و تمکن مالی متقاضیان واگذاری این شرکت‌ها و تعریف مشوق‌هایی برای آنها با هدف حفظ اشتغال و توسعه تکنولوژی توسط این افراد در دستور کار قرار دارد.مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)با اشاره به اینکه دولت دوازدهم شروع خوبی برای میدان دادن به بخش خصوصی انجام داده است، گفت: دولت معتقد است با انسجامی که در بخش خصوصی وجود دارد می‌توان نقش‌آفرینی کرد.

لطفی با بیان اینکه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ورود به حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه سلامت و درمان، انرژی، دارو، آی سی تی، بانک و بیمه و معادن را در برنامه راهبردی پنج ساله خود دارد، تصریح کرد: ورود به حوزه‌هایی که بخش خصوصی امکان ورود ندارد و نیاز به سرمایه دارد در اولویت این مجموعه است.

استاندار فارس در جلسه معرفی شرکت‌های قابل واگذاری شستا تاکید کرد:

اعلام همکاری استان فارس در واگذاری مجموعه‌های شستا، افراد توانمند توسط بخش خصوصی معرفی شود.

استاندار فارس سیاست امروز در مدیریت استان فارس را حفاظت و صیانت از اشتغال، رونق صنایع و تقویت و توسعه آنها دانست و آمادگی کامل استان برای همراهی با سیاست‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در راستای واگذاری مجوعه های وابسته را اعلام کرد.

مهندس اسماعیل تبادار در سومین جلسه کشوری معرفی شرکت های قابل واگذاری شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، با اشاره به ظرفیت های متعدد استان فارس در حوزه های نفت و گاز و صنایع پتروشیمی در کنار سایر ظرفیت ها، اظهار کرد: با توجه به این ظرفیت ها شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری در راستای بهبود شرایط اشتغال و رونق اقتصادی در استان فارس مهیا است.

وی سیاست امروز در مدیریت استان فارس را حفاظت و صیانت از اشتغال، رونق صنایع و تقویت و توسعه آنها دانست و آمادگی کامل استان برای همراهی با سیاست های شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در راستای واگذاری مجوعه های وابسته اعلام کرد.

استاندار فارس با اشاره به اینکه در پروژه های اقتصادی شستا پیش از اینکه مشکلات مربوط به سرمایه و یا بازاریابی وجود داشته باشد مشکل مدیریتی در راهبرد این مجموعه طرح ها برجسته تر است، خاطرنشان کرد: واگذار کردن این پروژه ها به بخش خصوصی  گام موثری در پویایی، اشتغال زایی و رونق آنها خواهد بود.

مهندس تبادار با اشاره به تجربه واگذاری مجموعه های تولیدی در استان فارس، گفت: هر گاه  صلاحیت، اهلیت، تخصص، پشتوانه مالی و مدیریتی در واگذاری ها مورد توجه قرار گرفته مدیریت و فعالیت این مجموعه های واگذار شده در استان فارس به موفقیت دست یافته است. وی همچنین با تاکید بر پیگیری اقدامات شستا در استان فارس، خواهان تشکیل کارگروهی متشکل از اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، معاونت اقتصادی استانداری و سایر دستگاه های مربوطه در این زمینه شد و افزود: این کارگروه در کنار مجموعه شستا به بررسی زوایای مختلف این واگذاری ها در استان فارس خواهد پرداخت و افراد دارای اهلیت را نیز معرفی خواهد کرد.

استاندار فارس همچنین در پیشنهادی به مدیران شستا از آنها خواست  ابتدا طرح های سود ده را واگذار کرده و برای بهبود شرایط و اصلاح وضعیت مالی شرکت های زیان ده پیش از واگذاری تلاشی مضاعف داشته باشند.

مهندس تبادار از فعالان بخش خصوصی در استان فارس نیز خواست موضوع معرفی افراد توانمند برای واگذاری های یاد شده را بیش از پیش جدی بگیرند.

وی با اشاره به اینکه چند مجموعه آماده واگذاری شستا از جمله پشم شیشه و سیمان خرامه در استان فارس است، تاکید کرد: استفاده از توانمندی و اهلیت فعالان اقتصادی استان در واگذاری این مجموعه ها  در راستای اشتغال‌زایی‌و رونق اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

معاون امور هلدینگ‌های شستا:

مشارکت بخش خصوصی در مدیریت شرکت‌های دولتی تقویت شود

معاون امور هلدینگ‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی گفت: فراهم کردن زمینه برای مشارکت بخش خصوصی در مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی سبب تقویت بخش دولتی می‌شود.

 دکتر اسدالله رازانی در سومین جلسه کشوری معرفی شرکت‌های قابل واگذاری شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) که در سالن شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد، اظهار کرد: شستا از سال ۱۳۶۵ تاکنون سعی کرده منابعی را به سرمایه خود بیفزاید و بخش‌هایی به تعدادی از واحدهای شستا وارد شده است.

وی با بیان اینکه تعدادی از واحدها را دولت به عنوان رد دیون واگذار کرده است، افزود: بیشتر این واحدها بنا بر تصمیم دولت مبنی بر خروج این واحدها واگذار شده است.

معاون امور هلدینگ‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با اشاره به سیاستی برای خروج ترسیم تعدادی از واحدهای مجموعه شستا، بیان کرد: خروج واحدهایی که یا در محور استراتژی شستا نبودند یا کم بازده بودند و یا واحدهای کوچک مقیاس در اولویت این برنامه قرار گرفت.رازانی با بیان اینکه فرآیند خروج این واحدها از درون شستا از ابتدای دولت دوازدهم به عنوان تکلیف از سوی رئیس جمهور بر عهده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی واگذار شد، عنوان کرد: شستا در راستای تقویت واقعی بخش خصوصی نسبت به واگذاری تعدادی از واحدهای خود اقدام کرده است و استان فارس سومین استان کشور است که با توجه به میزان سرمایه شستا برای جلسه و بررسی این موضوع تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی با توسعه شرکت‌های خصوصی مخالفت و در برابر این توسعه و رشد ایستادگی کردند، اظهار کرد: دولت دوازدهم با توجه به این مقاومت‌ها تصمیم گرفت این اقدام را از بدنه دولت آغاز کند بنابراین برای خروج تعدادی از واحدهای شستا و واگذاری آنها به بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت.معاون امور هلدینگ‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با بیان اینکه سود بیشتر در واحدهایی است که بخش خصوصی با ما شریک است، افزود: این تجربه موفق مشارکت با بخش خصوصی است.رازانی با اشاره به اینکه مجموعه شستا به بدنه دولت وابسته است، تصریح کرد: نحوه مدیریت و تصمیم‌گیری در این شرکت‌ها مشکلاتی است که مجموعه واحدهای شستا در سال‌های اخیر از آن رنج برده است.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 برای واگذاری ۱۷ شرکت با خریداران بالقوه مذاکره شده است                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          دومین جلسه کشوری معرفی شرکتهای قابل واگذاری شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی که با حضور استاندار فارس و جمعی از مسوولین و سرمایه گذاران بخش خصوصی، برگزار شد، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین تاکید کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در هر استان به همان استان واگذار شود و هر استان حق انتخاب شرکت مورد تقاضا را دارد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، سعید خدامرادی صبح شنبه ۱۹ اسفندماه در سومین جلسه کشوری معرفی شرکت‌های قابل واگذاری شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) که در سالن شهید قاضی استانداری فارس برگزار گردید، اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی بر اساس سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بر مبنای استراتژی تدوین شده برای این مجموعه، تعدادی از شرکت‌های زیر مجموعه خود و هلدینگ‌های تابعه را که خارج از استراتژی تدوین شده برای این مجموعه هستند در فهرست واگذاری خود قرار داده است.

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با اشاره به روش‌های واگذاری این شرکت‌ها، بیان کرد: فروش سهام قابل واگذاری از طریق بورس اوراق بهادار تهران و یا فرابورس ایران براساس قوانین و مقررات بازار سرمایه و مفاد مندرج در سیاست و شیوه‌نامه فروش از طریق بازار سرمایه و فروش اموال و دارایی‌هایی مانند ساختمان و ماشین‌آلات از طریق مزایده صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بدنه مدیریتی این شرکت‌ها با بازارها و رفتارهای مالی و پولی آشنا است و مشکلی در این واگذاری‌ها ایجاد نمی‌شود، افزود: افرادی که این شرکت‌ها به آنها واگذار می‌شود به عنوان سرمایه‌گذار ورود می‌کنند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین خاطرنشان کرد: صلاحیت این شرکت‌ها و تمکن مالی آنها به دقت بررسی و سپس مراحل مذاکره و واگذاری شرکت‌ها اجرا می‌شود.

خدامرادی در خصوص مراحل مذاکره و واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی عنوان کرد: درج آگهی فراخوان، بررسی درخواست‌های خرید ارسالی و برگزاری نشست با خریداران دارای اهلیت، امضاء تفاهم‌نامه ارزش‌گذاری شرکت‌ها، انتخاب کارشناس رسمی با توافق طرفین، جمع‌بندی گزارش ارزش‌گذاری انجام شده و اقدام برای چاپ آگهی در صورت توافق بر روی قیمت پایه تعیین شده بر مبنای گزارش ارزش‌گذاری پیش‌بینی شده است.

دکتر خدامرادی با بیان اینکه در مرحله نخست واگذاری ۴۰ شرکت از ۱۱۰ شرکت مشمول واگذاری، براساس دستورالعمل اجرایی اصلاح وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تعیین شده است، تصریح کرد: تاکنون چهار آگهی در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر و برای واگذاری ۱۷ شرکت با خریداران بالقوه مذاکره شده است.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از این شرکت‌ها در استان فارس قرار دارد، گفت: شرکت‌های شیرین دارو، لعابیران، شرکت مهندسی و نصب فیرمکو پارس، سیمان سفید نی‌ریز و شرکت گچ ماشینی فارس از جمله این شرکت‌ها است.

مسئول فروش و واگذاری شرکت‌های شستا با بیان اینکه این شرکت‌ها چرخه فعالیت خاص خود را دارند، اظهار کرد: افرادی که قصد دارند این شرکت‌ها را تحویل بگیرند در قالب تشکل ورود می‌کنند و تفکر آنها این است که حتی با وجود زیان انباشته برخی شرکت‌های قابل واگذاری، سرمایه مجموعه خود را افزایش دهند.

خدامرادی با تاکید بر اینکه به کسانی که جهت تحویل شرکت‌های شستا ورود می‌کنند تسهیلات مناسب ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر آنها اشتغال را حفظ کنند و یا افزایش داده و فعالیت شرکت را توسعه دهند در سال اول شرایط اقساط تغییر می‌کند و می‌توانند به جای ۳ تا ۴ سال این اقساط را طی ۱۰ سال پرداخت کنند.

مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با اشاره به اینکه این تسهیلات در کمیته‌ای در سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شود، تصریح کرد: بانک‌های وابسته به وزارت رفاه با این متقاضیان همکاری می‌کنند و شرکت‌هایی که در شرایط سودده هستند با دریافت ۳۰ درصد نقد و مابقی طی سه تا چهار سال با نرخ سود سازمان خصوصی سازی در شرایط نرمال شرکت‌ها واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش سرمایه و اصلاح ساختار توسط شستا در بسیاری از این شرکت‌ها صورت گرفته است، عنوان کرد: اگر در شرکتی این اقدامات انجام شده باشد قیمت ارزیابی آن شرکت تغییر خواهد کرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی شیراز:

واگذاری شرکت های مربوط به شستا با همفکری بخش خصوصی انجام شود

نائب رئیس اتاق بازرگانی شیراز گفت: واگذاری شرکت های مربوط به شرکت سرمایه گذاری شستا با نظارت و نظر بخش خصوصی فارس انجام شود تا مشکلات گذشته ایجاد نشود و افراد متخصص مسئولیت باشند.

محمد صادق حمیدیان  در سومین جلسه کشوری معرفی شرکت های قابل واگذاری شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) در شیراز بیان کرد: بخش کشاورزی معادل ۲۳ درصد، معدن دو درصد، صنعت ۱۰ درصد و خدمات ۴۸ در تولید ناخالص استان سهم دارند که این آمار بیانگر الزام به توسعه سرمایه گذاری در بخش صنعتی استان فارس است .

وی افزود: بخش خصوصی از اقدام خوب تامین اجتماعی و شستا در واگذاری سهم خود در استان ها استقبال می کند و تلاش می کنیم بخش خصوصی استان فارس را در جهت این سرمایه گذاری ها به ویژه واحدهای موجود در استان حمایت و ترغیب کنیم .

حمیدیان با بیان اینکه در گذشته نیز واگذاری هایی از طریق تامین اجتماعی و شستا انجام شده است اظهارداشت: بعد از واگذاری های انجام شده شاهد مشکلاتی از ورود واگذاری واحدها به افراد غیر متخصص و نظارت دستگاه های نظارتی و ایجاد مشکل در واحدها هستیم که فراری دهنده سرمایه گذاران است . نائب رئیس اتاق بازرگانی شیراز اضافه کرد: مطالبه بخش خصوصی اعمال نظر در واگذاری به متخصصان مورد نظر بخش خصوصی است که می تواند رهگشای نوع تصمیم گیری در ادامه روند موجود باشد .

حمیدیان ادامه داد: تمایل بخش خصوصی استان فارس بیش از انتقال سهام واحدها، در ادامه حیات وسرمایه گذاری در واحدهایی است که در گذشته واگذاری در آنها انجام شده است بنابراین تغییر سهام واحدها باید در اولویت قرار گیرد تا به تولید و اشتغال آن واحدها ضربه وارد نشود.

وی عنوان داشت: هدفمند شدن سرمایه گذاری در جهت های خاص اقتصادی در دستور کار شستا قرار گرفته است، اقدامی خوب و ارزشمند است و تمایل استان فارس به بهره گیری از سرمایه گذاری شستا در حوزه هایی از جمله فناوری و اطلاعات و اقتصاد هنر مورد نظر بخش خصوصی استان فارس است.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز