خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

شیل اویل‌ها عرصه تبلیغات آمریکایی برای ضربه به روسیه و کاهش بهای نفت / اوپک و غیر اوپک برای حفظ قیمت هماهنگ هستند

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۶۸۸

کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: در حال حاضر اوپکی‌ها و غیر اوپکی‌های تولیدکننده نفت متعارف برای عرضه نفت متناسب با تقاضا هماهنگی دارند زیرا منافع شان در این است

علی اصغر زرگر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره ادعایی مبنی بر ورود شیل‌ها برای تسخیر 80 درصد از بازار نفت اظهار داشت: آمریکا و کانادا در استحصال نفت از شیل‌ها غنی بوده و با استفاده از تکنولوژی که خود صاحب آن هستند تاکنون در این زمینه موفق عمل کرده‌اند، به طوری که وقتی نفت از 100 دلار به 35 دلار رسید بخشی از  دلیل آن به منابع نفتی آمریکا بر می‌گشت، آمریکایی‌ها گاهی برای کاهش قیمت نفت اقداماتی از این دست انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه اعلام عرضه نفت شیل در سطح انبوه جنبه تبلیغاتی دارد، افزود: اظهاراتی از این دست که قرار است نفت شیل به میزان قابل توجه به بازار تزریق شود شاید برای ضربه به روسیه باشد و یا اینکه می‌خواهند نفت قیمت کنونی را حفظ کرده و از بالا رفتن بیشتر بهای آن جلوگیری کنند.

این کارشناس اقتصاد سیاسی یادآور شد: این را نیز باید در نظر داشت که برداشت از شیل اویل‌ها طبق آنچه آمریکا طی چند سال گذشته اعلام کرده بین 45 تا 50 دلار هزینه در بردارد. ضمن اینکه نفت سنگینی است و هر پالایشگاهی غیر از آمریکا و کانادا که تکنولوژی خاص این نوع نفت را دارند، توان بهره برداری از آن ندارند.  

وی بیان کرد: این نکته را نیز نباید فراموش کرد که در مجموع، دنیا به سمت تولید خودروهای برقی می‌رود و خیلی از کشورها تا 2025 ضرب الاجل تعیین کرده‌اند که از برق به عنوان سوخت اصلی استفاده کنند، بنابراین ما نیز باید به این سمت برویم که نفت را تبدیل به فرآورده و پتروشیمی و تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر کنیم تا بتوانیم بازار صادرات محصولات نفتی را حفظ کنیم.

زرگر ادامه داد: دنیا به سمت استفاده از خودروهای الکترونیکی و جلوگیری از سوخت‌های فسیلی می‌رود، اگر شیل هم به آن اضافه شود، کشورهایی مثل ایران و دیگر تولیدکنندگان نفت متعارف لاجرم باید تکنولوژی‌هایی را داشته باشند که نفت را تبدیل به فرآورده‌های پرتقاضا کرده و یا خود را برای استفاده از انرژی‌های غیر فسیلی و به صرفه‌تر تجهیز کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: با تمام این تفاسیر باید گفت که در حال حاضر اوپکی‌ها و غیر اوپکی‌های تولیدکننده نفت متعارف برای عرضه نفت متناسب با تقاضا هماهنگی دارند زیرا منافع شان در این است، به این ترتیب و با توجه به میزان عرضه نه شاهد سیر سراشیبی قیمت نفت هستیم و نه اینکه قیمت‌ها به قدری بالا می‌رود که شیل‌ها صرفه اقتصادی پیدا کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز