خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

گواهی سپرده بر پایه ارز مورد استقبال واقع نشد/حجم نقدینگی در گردش قابل قبول نیست

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۳۰۴

امنیتی‌کردن بحث ارز موجب شده تا برای دوره کوتاهی بازار ارز التیام پیدا کند، اما سه سناریویی‌که بانک مرکزی برای تقابل با نرخ ارز در بازار داشت شامل؛ فروش گواهی سپرده ریالی، ارزی و فروش سکه به خاطر عدم اعتماد مردم همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، شکست خورد.

حیدرمستخدمین‌حسینی (کارشناس ارشد اقتصادی) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مورد سیاستهای اقتصادی دولت در سال گذشته و قول‌ها و وعده‌ها گفت: نمی‌توان حرفی‌زد و به آن عمل نکرد زیرا موضوعات اقتصادی به خودی خود حل شدنی نیستند.

وی با بیان اینکه جامعه تسلیم تصمیم بانک مرکزی است، افزود: تصمیمی که در مورد انتشار گواهی‌سپرده اتخاذ شد هرچند باعث شد جلوی افزایش تورم گرفته شود اما بانک مرکزی در این خصوص صادقانه رفتار نکرد.

این کارشناس ارشد اقتصادی گفت: بانک مرکزی باید اعلام کند منابعی که به سمت خرید گواهی سپرده‌ها آمده آیا پول تازه‌ای بوده که به بانک‌ها تزریق شده و باعث خرید سپرده شده است یا تنها جابجایی سپرده‌ها بوده؟

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد این موضوع تنها تغییر وضعیت سپرده‌های مردم با نرخ حداکثر ۱۵ درصد و تبدیل آن به نرخ ۲۰ درصد بوده و در صورتی که بانک مرکزی این آمار را به صورت دقیق منتشر کند، می‌توان آمار دقیق‌تری را ارائه داد.

مستخدمین‌حسینی‌خاطرنشان کرد:‌ اینکه این منابع از محل نقدینگی جدید به بانکها تزریق شده و یا از محل جابه‌جایی سپرده‌ها بوده مهم است زیرا درصد بالایی از این خریدها مربوط به سپرده‌هایی است که از قبل در حساب مردم وجود داشته است.

وی گفت: امنیتی‌کردن بحث ارز موجب شده تا برای دوره کوتاهی بازار ارز التیام پیدا کند، اما سه سناریویی‌که بانک مرکزی برای تقابل با نرخ ارز در بازار داشت شامل؛ فروش گواهی سپرده ریالی،ارزی و فروش سکه به خاطر عدم اعتماد مردم بود که همان‌طور هم که پیش‌بینی می‌شد، شکست خورد.

 وی گفت: آثار این عدم اعتماد را در سالهای ۹۰ و ۹۱ هم شاهد بودیم یعنی زمانی که اعلام شد مردم ارز خود را در اختیار بانکها بگذارند تا سود بیشتری دریافت کنند اما زمانی که مردم به بانکها مراجعه کردند با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند.

این کارشناس اقتصادی گفت:جامعه بدنبال آن است تا در انتهای سرمایه‌گذاریش متضرر نشود.

 مستخدمین حسینی افزود: آثار منفی این موضوع هنوز در جامعه وجود دارد و به همین دلیل است که از همان ابتدا پیش‌بینی می‌شد که گواهی سپرده بر پایه ارز و فروش سکه مورد استقبال واقع نشود که چنین هم شد.

وی با اشاره به حجم گردش نقدینگی‌در جامعه گفت: میزان نقدینگی اکنون به یک میلیون و ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده که این حجم نقدینگی اصلا رقم قابل قبولی نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز