خبرگزاری کار ایران

قائم مقام بانک مرکزی مطرح کرد؛

شعب مجازی جایگزین سنتی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۵۹۶۸۲۳

قائم مقام بانک مرکزی گفت:شعب فیزیکی سنتی بانک‌ها با شعب مجازی درآینده جایگزین می‌شود وازسوی دیگر،حرکت به سمت بانکداری شناختی که مبتنی برهوش مصنوعی است،بانک‌ها را از رقبایشان متمایز خواهدکرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، اکبر کمیجانی درباره تاثیر ورود بازیگران جدید مانند فین‌تک‌ها به حوزه بازار پول بر کارایی نظام بانکی اظهارداشت: در یک تعریف ساده، فین‌تک کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی است و فین‌تک‌ها، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوآوری هستند که سعی در ارائه بهتر و آسان‌تر خدمات مالی به مشتریان دارند.

وی با بیان اینکه فین‌تک‌ها از منظر نحوه تعامل با بانک‌ها می‌توانند رقیب و یا همکار شبکه بانکی باشند، گفت: استراتژی‌های متفاوتی برای تعامل بانک‌ها با این شرکت‌های نوپا وجود دارد که از مخالفت تا شراکت در مالکیت و همکاری را شامل می‌شود.

کمیجانی با اشاره به اینکه در ایران نیز فین‌تک‌های زیادی وجود دارند که در همکاری با بانک‌ها، خدمات قابل توجهی ارائه کرده‌اند، گفت: PSP ها نمونه فین‌تک‌هایی هستند که با کمک به بانک‌ها در ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی، سعی در افزایش کارایی خدمات نظام بانکی کشور دارند، البته در این زمینه بانک‌ها باید به مقوله امنیت سایبری نیز توجه وافری داشته باشند تا اعتماد مشتریان خدشه‌دار نشود و با ریسک شهرت مواجه نشوند.

قائم مقام بانک مرکزی ادامه داد: از سوی دیگر، فین‌تک‌ها می‌توانند خدمات دیگری همچون ارزهای رمزنگاری‌شده ارائه دهند. این خدمات با وجود برخورداری از مزیت هزینه مبادله اندک و انتقالات برون‌مرزی آسان، احتمال انجام برخی عملیات بانکی خارج از مقررات و ضوابط را دارند که در این صورت لازم است نظارت جدی و مستمر ازسوی بانک مرکزی بر اینگونه خدمات فناورانه صورت گیرد تا انحرافی در ارائه عملیات و خدمات بانکی از طریق ابزارهای فناورانه صورت نگیرد.

وی همچنین درباره وضعیت بانکداری اجتماعی و بانکداری شناختی در ایران گفت: بانکداری اجتماعی که ارائه خدمات بانکی از طریق شبکه‌های اجتماعی تعریف ملموس و ساده آن است، باعث ایجاد چابکی و انعطاف‌پذیری در فرایندهای عملیاتی بانک‌ها می‌شود و این امکان را در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد تا نه‌ تنها فرایندهای بیرونی، بلکه کل کسب‌ و کار خود را به‌ طور کامل دیجیتالی کنند.

کمیجانی تصریح کرد: در آینده، به‌ تدریج شعب فیزیکی سنتی بانک‌ها با شعب مجازی جایگزین می‌شود که این امر باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد. از سوی دیگر، حرکت به سمت بانکداری شناختی که عمدتا مبتنی بر هوش مصنوعی است، بانک‌ها را از رقبایشان متمایز خواهد کرد.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی و فناوری‌های شناختی بانک‌ها را قادر می‌سازد تا سرعت ابتکارات دیجیتالی خود را افزایش دهند و با ارائه محصولات و خدمات سفارشی به بهبود کسب‌ و کار خود بپردازند. به این ترتیب که این نهادها با به‌کارگیری هوش مصنوعی و ازطریقِ تحلیل اطلاعات مالی، نیازهای مشتریان را شناسایی می‌کنند و به ارائه سبدی از محصولات هدفمند خواهند پرداخت که پیش‌بینی می‌شود که به‌کارگیری هوش مصنوعی توسط بانک‌ها، تاثیر قابل توجهی بر کسب‌ و کار آنها داشته باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز