خبرگزاری کار ایران

یکه‌زارع:

مانع خصوصی‌سازی صنعت خودرو نشوید/ فرد دیگری جایگزین بنده شود به نفع مملکت است

asdasd
کد خبر : ۵۹۳۲۹۶

یکه زارع گفت: همین امروز سه سرمایه گذار پیدا شوند، سه صندلی ایران خودرو را بگیرند، سه سرمایه گذار هم برای سایپا پیدا شوند، همین امروز عصر آقای جهرودی و من را عوض بکنند، این به‌نفع مملکت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا؛ هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه با بنز که صحبت میکنیم می‌گوید ما استانداردهای ایران را نمی‌توانیم پاس کنیم گفت: مشکل ما این است که همه کار را می‌خواهیم جهشی بکنیم، این در حالی است که باید با برنامه پیش رفت.

هیچ مخالفتی با قطب سوم نداریم

وی با بیان اینکه بعضا میگویند ایران‌خودرو و سایپا با ایجاد قطب سوم مخالفند، گفت: من از طرف هر دو اعلام میکنم ما هیچ مخالفتی با قطب سوم نداریم، یادمان باشد سایپا و ایران خوردو در حال حاضر که چنین وضعیتی دارند سالها طول کشیده تا به این رتبه دست یافته‌اند و یک شبه نمی‌شود ره صدساله رفت ایجاد قطب سوم به نفع کشور است اما باید در مورد آن فکر کرد.

وی در مورد بحث خصوصی‌سازی صنعت خوردو گفت: خصوصی‌سازی صنعت خوردو را نجات می‌دهد پس مانع ایجاد نکنید. همین امروز سه سرمایه گذار پیدا شوند، سه صندلی ایران خودرو را بگیرند، سه سرمایه گذار هم برای سایپا پیدا شوند، همین امروز عصر آقای جهرودی و من را عوض بکنند، این به‌نفع مملکت است.

یکه زارع در خصوص صنعت خوردو در ایران خاطر نشان کرد: ایران در رنکینگ جهانی به لحاظ تولید در رتبه ۱۵ جهان و از نظر رشد در سال ۲۰۱۵ در رتبه اول است. کل تولید در ایران ۸۱ درصد از خودروها سواری بوده ۱۹ درصد تجاری. از این اعداد ۹۳ درصد تولید داخل بوده ۷ درصد واردات بوده است.

وی افزود: ارزش خودروهای تولید شده با لوازم یدکی ۲۷ میلیارد دلار است و پیش‌بینی می‌شود در ۲۰۲۵ به ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار برسد.

۸۱ درصد از تولید ایران زیر ۱۵ هزار دلار است

یکه زارع افزود: ۸۱ درصد از تولید ایران زیر ۱۵ هزار دلار است، تمرکز ما امسال بر خودروهای بی و سی بوده اما پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵ به سمت خودرو‌های شاسی بلند برویم اما باید بر شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید با تکنولوزی بالا و ساخت داخل تاکید بیشتری داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: صنعت قطعه‌سازی ما در دوران جوانی و نوجوانی در حال پیر شدن است و اگر به داد آن نرسیم، از دست میرود. قطعه سازان بزرگ ما با همان ماشین‌های چندین سال پیش تولید می‌کنند خود قطعه ساز باید دنبال این قضیه باشد و نباید چشم به کمک دولت داشت.

ما در ابتدا تا سال ۹۱ فقط مونتاژ کار بودیم

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه ما در ابتدا تا سال ۹۱ فقط مونتاژ کار بودیم بعد به سمت ساخت تزئینات رفتیم گفت: ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ کارهایی برای طراحی موتور انجام شد اما قیمت تمام شده بالا بود. تا ۲۰۲۰ میخواهیم روی طراحی پلت‌فرم کار کنیم. با دانشگاه های شریف و امیرکبیر و قطعه سازان برنامه ریزی هایی صورت گرفته است. استراتژی صنعت خوردو این است که تولید به ۳ میلیون خودرو برسد و ۶۰ درصد سهم به ایران خودرو تعلق داشته باشد.

یکه زارع افزود : یکی از استراتژی ایران خوردو این است که در ۲۰۲۱ یک درصد را به خودروی برقی اختصاص دهد و تا ۲۰۲۵ به هفت درصد برسد. ما خودرو برقی نمونه ساخته‌ایم اما باید مشتری پیدا شود. بستر استفاده از خودرو برقی باید ایجاد شود و دولت سوبسید  بدهد.

کل سهم خودروهای برقی در جهان ۳ درصد است

 وی افزود: در تولید خودروهای برقی باید از شعار خارج شویم. کل سهم خودروهای برقی در جهان ۳ درصد است. ما می‌خواهیم به تولید انبوه برسیم ولی باید این امر حمایت شود. افتخار ما این است که با برندهای خودمان صادرات داشته باشیم.

یکه زارع در خصوص نقش زنجیره تامین در ایران‌خودرو گفت: آنچه در خودرو سازی انجام شده این است که صنعت قطعه سازی ما در دو مقوله یعنی تولید قطعه و طراحی برخی مجموعه ها کار می‌کرد اما امروز در آر اند دی و تولید و طراحی ها کار می‌کند. ما معتقد هستیم همراه ما در صنعت خودرو سازی چه در مشارکت با خارجی ها چه در پلت فرم قطعه ساز باید پا به پای ما حرکت کند.

نقش قطعه سازان روز به روز پر رنگ‌تر شده است

وی افزود: نقش قطعه سازان روز به روز پر رنگ‌تر شده است. اینها در تامین مواد اولیه هم نقش مهمی دارند.

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه ما شرکت ساپکو را داریم که با قطعه سازان بسیاری همکاری می‌کند اما اگر قطعه سازات توان داشته باشند میخواهیم نقش ساپکو را کم کنیم و ایران خودرو بر قطعه سازان جدید نظارت کنند. شما ببینید کدام خودرو سازان ما سابکو یا سازه گستر دارند؟ اینها حذف شده است.

یکه زارع با بیان اینکه قیمت قطعه بر اساس قیمت تمام شده بوده است گفت: باید این سیاست تغییر کند و به تارگت پرایس تبدیل شود. قطعه ساز باید خودش را وفق دهد. اگر این اتفاق افتاد همین قطعه ساز می‌تواند در تامین قطعات پژو و بنز هم شرکت داشته باشد در غیر این صورت ما در حد تولید کننده باقی میمانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز