خبرگزاری کار ایران

فعالیت١١٠ صندوق حمایت از بخش کشاورزی در کشور / اعطای وام ارزان قیمت به سهامداران از سهم ٤٦ درصدی دولت

asdasd
کد خبر : ۵۹۱۵۸۶

سید عبدالکریم رضوی اردکانی گفت: نقدینگی از مشکلات بخش کشاورزی است و صندوق ها با ایجاد ارتباط پولی و مالی بین دولت و مردم توانستند بخش هایی از این مشکل را حل کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی‌ایلنا؛ نشست خبری سید عبدالکریم رضوی اردکانی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی امروز چهارشنبه ١٨ بهمن در سالن جلسات این شرکت برگذار شد. 

در این نشست؛ سیدعبدالکریم رضوی‌اردکانی مدیرعامل شرکت مادر‌تخصصی‌صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی اظهار کرد: نقدینگی از مشکلات بخش کشاورزی است و صندوق ها با ایجاد ارتباط پولی و مالی بین دولت و مردم توانستند بخش هایی از این مشکل را حل کنند. 

وی افزود: ما در حال حاضر ١١٠ صندوق حمایت از بخش کشاورزی در کشور داریم که غیر دولتی بوده و توسط کشاورزان اداره می شوند. از این تعداد ٣٢ صندوق استانی، ٨ صندوق تخصصی و ملی، ١٣ صندوق زنان عشایری و روستایی، ٨ صندوق منابع طبیعی و ٤٩ صندوق شهرستانی را شامل می شود. 

رضوی در ادامه تصریح کرد: اعتبار کل این صندوق ها ١٤٥٥ میلیارد تومان است که سرمایه اولیه آنها در سال ٨٣ ، ١٤٠ میلیارد تومان بود. 

وی عنوان کرد: ٤٦ درصد سهمیه صندوق ها دولتی و ٥٤ درصد مربوط به سرمایه مردم است و ٧ هزار و ٥٦٧ سهامدار در این صندوق ها عضو هستند. 

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی بیان کرد: در سال جاری ٧ صندوق جدید تشکیل شد که ٤ صندوق مربوط به منابع طبیعی سمنان، جنوب کرمان، هرمزگان و یزد، صندوق شهرستان های میاندوآب و تاکستان و صندوق فعالیت های زنان استان کردستان با سرمایه اولیه ٢٦ میلیارد تومان است. 

وی اقدامات این صندوق ها را اینگونه اعلام کرد: از محل پول تخصیص داده شده توسط دولت تسهیلات ٤ درصدی به سهامداران تعلق می گیرد. از ابتدای تشکیل این صندوق ها تا پایان شهریور امسال ٧٧١١ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت ٤ درصدی از محل این صندوق ها به سهامداران تعلق گرفته است. 

رضوی افزود: در سال ٩٥ از محل تسهیلات ١٥٣٢ میلیارد تومان تسهیلات اعطا شده و در شش ماهه نخست ٩٦ این تسهیلات ارزان قیمت ٧٥٠ میلیارد تومان بوده است.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی در رابطه با نقش عاملیت این صندوق ها خاطر نشان کرد: عاملیت کار دیگر این صندوق ها است به این شکل که پول دولت و مردم را یکی کرده و با آن پول برای بخش های مختلف کشاورزی مانند طرح آبیاری تحت فشار تسهیلات ارائه می دهند که در این بخش تا پایان شهریور ٩٦ ، ٢٢٨٩ میلیارد تومان پول به کشاورزان اعطا شده است.

وی افزود: طبق آمار از این میزان در شش ماهه نخست سال ٩٦ برای آییاری تحت فشار ٣٩٢ میلیارد تومان تسهیلات داده شده که نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

رضوی عنوان کرد: سیستم ارائه خدمات به جای پرداخت تسهیلات به صورت تک تک به اعضا، از روش زنجیره ای به سهامداران وام پرداخت می کند.

وی افزود: یکی از مشکلات ما بحث زنجیره شیر است که بین تولید کننده و مصرف کننده فاصله عمیقی وجود دارد. برخی صندوق های ما با انعقاد قراردادهایی بین تولیدکننده علوفه، تولید کننده و تبدیل کننده شیر به امضا رسانده اند و در این زمینه موفق ترین صندوق ما خراسان جنوبی است.

رضوی بیشترین صندوق ها را دام، طیور و آبزیان دانسته و تصریح کرد: زیر بخش دام، طیور و آبزیان بیشترین صندوق ها را دارند و ٥٠ درصد از سرمایه را در اختیار دارند. قوی ترین صندوق هم مربوط به دام است.

وی افزود: صندوق های دام حدود ١٧٠ میلیارد تومان سهام ، صندوق زنبور بیش از ٢٠ میلیارد تومان و عشایری حدود ٣٠ میلیارد تومان سهام دارند.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی در خصوص صادرات اظهار کرد: ٥٣ هزار تن محصول باغی، گلخانه ای، جالیزی و پروتئنی به ارزش ٢١١ میلیارد تومان صادرات داشتیم که عمدتا به کشور روسیه بوده و ١٤ صندوق وارد عرصه صادرات شدند. حجم حمایت مالی صندوق ها هم ٦١ میلیارد تومان بوده که به جز روسیه، ترکیه، چین، امارات و آسیای میانه را هم شامل می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز