خبرگزاری کار ایران

تزریق تسهیلات ١٢٨ میلیارد تومانی دولت برای صنعت چای/ منافع واردکنندگان بیشتر در واردات است تا تولید

asdasd
کد خبر : ۵۹۱۱۵۲

رئیس سازمان چای گفت: دولت برای حمایت از صنعت چای داخلی مالیات بر ارزش افزوده کارخانجات چای را برداشته و ١٢٨ میلیارد تومان اعتبار به این صنعت اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا؛ محمدولی روزبهان رئیس سازمان چای در نشست خبری امروز سه شنبه ١٧ بهمن در خصوص مصوبه گمرک برای واردات چای خارجی اظهار کرد: لغو پرداخت ارزش افزوده و مالیات چای وارداتی مصوبه برنامه ششم برای گمرک است اما هر اقدامی که منجر به کاهش قدرت رقابت تولید داخلی برابر واردات شود به ضرر تولید داخلی است.

وی افزود: ما امسال ٢٤ هزارتن چای خشک تولید کردیم که کمتر از ٨ هزار تن از آن باقی مانده است. ٣ هزارتن از آن برای عید نوروز در نظر گرفته شده و برای فروش ٥ هزارتن باقی مانده ٣ ماه فرصت داریم.

روزبهان در ادامه تصریح کرد: اما برای واردکننده ها سود چای خارجی بیشتر است و برخی به دنبال کاهش تولید چای داخلی هستند.

وی در رابطه با تسهیلات دولتی به چای داخلی خاطرنشان کرد: مالیات بر ارزش افزوده از دو سال پیش به کارخانجات چای بخشیده شده است و دولت ١٢٨ میلیارد تومان تسهیلات به صنعت چای اختصاص داده است.

رئیس سازمان چای با اشاره به آمار مصرف و تولید در داخل تشریح کرد: سالانه رقمی بین 105 تا 110 هزار تن چای در کشور مصرف می‌شود که امسال توانستیم 24 هزار تن چای تولید کنیم که مابقی آن باید از طریق واردات تأمین شود.

وی افزود: در سال 2016،‌ مقدار 6 میلیون تن چای در جهان تولید شد که 2 میلیون تن آن توسط کشور چین بوده است که مقام اول را در این زمینه دارد.

روزبهان در رابطه با آخرین وضعیت چای‌ باقیمانده در انبار با عنوان چای سنواتی تصریح کرد: این چای‌ها بخشی مربوط به سال‌های 79 تا 82 است که کارخانه‌های چای وام‌ گرفته و بدهی خود را پرداخت نکرده‌اند که دولت مصوبه‌ای داشت که این چای‌های باقیمانده در انبار تحت کلید بانک‌ها قرار بگیرد و به هیچ‌وجه حق ورود به بازار داده نشود که میزان این چای‌ها 30 هزار تن بوده که از سال 94 تعیین تکلیف شد که فقط برای مصارف صنعتی به خارج از کشور صادر شود که مشتقاتی همچون رنگ و کافئین از آن استحصال شود.

وی افزود: طبق مزایده‌ای که برگزار شد 3 هزار تن از این چای‌ها با نظارت سخت گیرانه سازمان ملی استاندارد، نماینده سازمان چای،‌ سازمان غذا و دارو و سازمان‌های نظارتی دیگر پلمپ‌شده به خارج از کشور ارسال شد و سیستم قیمت‌گذاری آن به گونه‌ای بود که به داخل کشور ارزش بازگشت نداشته باشد.

رئیس سازمان چای قیمت هر کیلوگرم چای فروخته شده از طریق مزایده را 2790 تومان اعلام کرده و گفت: یک بخش دیگری از چای‌ها هم مربوط به اختلاف بین یک خریدار خصوصی با کارخانجات چای بوده است که از سال 86 تا 88 به اختلاف حقوقی برخورد کرده و رأی نهایی صادر شده است که چای به سازمان تعاون روستایی برگشته و میزان آن حدود 20 هزار تن است.

رئیس سازمان چای تأکید کرد: دولت اجازه ورود این‌گونه چای‌ها را به هیچ عنوان به داخل بازار نمی‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز