خبرگزاری کار ایران

سیاست فائو فقر زدایی تغذیه‌ای است/ خودکفایی در تولید شکر تا دوسال آینده

asdasd
کد خبر : ۵۹۰۶۱۵

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: با وجود بهروری بالای چغندر قند و اشباع انبارهای شکر در سال ٩٧ لزومی بر واردات شکر نیست و تا دوسال آینده به خودکفایی خواهیم رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس‌کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در نشست خبری امروز دوشنبه ١۶ بهمن در خصوص تولید چغندر قند اظهار کرد: در گذشته ما حدود ۵٠ درصد از شکر مورد نیاز کشور را وارد می‌کردیم و هیچگاه تصور خودکفایی در این عرصه را نداشتیم اما از سال ٩٢ تا ٩۶ عملکرد چغندر از ۴٢ تن به ۶٠ تن افزایش یافته که این میزان با میزان تولید اتحادیه اروپا برابر است.

وی افزود: کشت چغندر عمدتا پاییزه است و کشاورزان از آن استقبال کردند. ما از هر هکتار بیش از ١٢ تن شکر برداشت می‌کنیم و رکورد تولید چغندر را در طول تاریخ شکسته‌ایم. ما در سال ٩٧ به واردات شکر نیازی نداریم و تا دوسال آینده به خودکفایی می‌رسیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه تصریح کرد: کیفیت بذر بسیار عالی شده و ما توسعه کشت نشائی را هم آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر به طور متوسط ٩/۵ تن در هکتار شکر تولید می‌کنیم که در دهه ٨٠ کمتر از ۵ تن بود.

کشاورز در رابطه با گیاه کینوا خاطرنشان کرد: گیاه کینوا را در ٢۴ هکتار در بیش از ٢۴ استان کشور مانند خراسان رضوی و جنوبی، قم، اصفهان و یزد کشت کردیم که مقاومت بالایی به شوری دارد و می‌تواند جایگزین تغذیه‌ای خوبی محسوب شود و ما پیش بینی می‌کنیم تا ۵ سال آینده به ٣٠ هزار هکتار برسد.

سیاست فائو فقر زدایی تغذیه‌ای است/ خودکفایی در تولید شکر تا دوسال آینده

وی افزود: سیاست فائو فقرزدایی تغذیه‌ای است و این گیاه از طریق فائو معرفی شده و در حال‌حاضر بذر و تکنولوژی آن را در اختیار داریم.

کشاورز بااشاره به تولید صیفی‌جات تشریح کرد: در ۹ ماهه امسال ۳۷۰هزارتن گوجه فرنگی، ۵۰۰هزارتن فرآورده گوجه فرنگی، ۸۰۰هزارتن هندوانه و خربزه و ۱۰۰هزارتن پیاز صادر شد.

وی با اشاره به اینکه تکنولوژی موجود در زمینه سبزی و صیفی در اختیار کشاورز از جایگاه ممتازی برخوردار است، افزود: کشاورزان مناطق جنوب جیرفت، کهنوج، هرمزگان و بوشهر از توصیه‌های وزارتخانه به خوبی استقبال کردند، به طوریکه اقدام به کشت نشاء و آبیاری طیف مزارع خود کردند.

معاون وزیر جهار کشاورزی با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته ۶ درصد بهره وری آب افزایش یافته است، افزود: این امر بیانگر صرفه جویی ۴. ۵ میلیارد متر مکعب آب در سال‌های اخیر است که در صورت استمرار در برنامه ششم، بحران آب مدیریت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تولید گندم بسیار حائز اهمیت است، گفت: مصرف گندم ۴۰ درصد کالری و ۳۸ درصد پروتئین را تامین می‌کند.

کشاورز عنوان کرد: سطح زیر کشت گندم در مساحت ۶ میلیون هکتاری نصف اراضی زراعی کشور را تشکیل می‌دهد و توجه کشاورزان در تولید این محصول بیشتر به آب باران است.

وی از کاهش ۲. ۵ درصدی تولید گندم در سال زراعی ۹۵-۹۶ نسبت به برنامه خبر داد و گفت: برنامه تولید گندم ۱۲. ۶میلیون تن بود که به سبب کاهش میزان بارندگی با ۲. ۵درصد به رقم ۱۲. ۳میلیون تن رسید که با وجود شرایط اقلیمی رقم مناسبی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خودکفایی گندم کماکان استمرار خواهد داشت، بیان کرد: سیاست و برنامه وزارت جهاد در این بخش از قبیل تدارک بذر، نهاده و مکانیزاسیون به نحو مطلوبی ادامه خواهد داشت.

کشاورز با اشاره به اینکه کارایی مصرف آب از حدود ۵۰۰گرم پنج سال گذشته به ۷۵۰گرم رسیده است، یادآور شد: این امر بدان معناست که از هر متر مکعب ۷۵۰گرم گندم تولید کردیم که این امر با رشد ۵۰ درصدی همراه است.

وی از ارتقای کیفیت گندم تولید داخل خبر داد و افزود: هم اکنون گندم تولیدی جوابگوی تمامی نیازهای کشور است و کیفیت آن مشکلی ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز