خبرگزاری کار ایران

مصباحی‌مقدم در همایش بازار سرمایه ایران:

بررسی بیش از ۸۵ ابزار مالی جدید در کمیته فقهی بازار بورس و سرمایه

asdasd
کد خبر : ۵۸۷۴۳۴

رئیس شورای فقهی بازار بورس و سرمایه تاکید کرد: کمیته فقهی بیش از ۸۵ ابزار مالی جدید را از نظر فقهی مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد و خوشبختانه تکثر موارد مورد تایید است و بعد از بحث در کمیته و نتیجه‌گیری، مساله از دفاتر مرا جع تقلید استفتا می‌شود جایی که اکثر مراجع تایید می‌کنند، اجازه عمل می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم رئیس شورای فقهی بازار بورس و سرمایه در آیین پنجاه سالگی بازار سرمایه ایران گفت: کمیته فقهی بورس بیش از ده سال قبل به همت صالح‌آبادی تشکیل شد. روسای سازمان بورس چه صالح‌آبادی و چه محمدی اهتمام بلیغی نسبت به توسعه، عمق این بازار و شفافیت آن داشتند.

وی افزود: خوشبختانه این بازار هم از نظر کمیت توسعه یافته هم از نظر کیفیت. تنوع ابزارهای مالی و صندوق‌ها و نهادهای مالی موجب شده این بازار از عمق هم برخوردار باشد. این مسیر باید مستمر باشد. کمیته فقهی بیش از ۸۵ ابزار مالی جدید را از نظر فقهی مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد و خوشبختانه تکثر موارد مورد تایید است و بعد از بحث در کمیته و نتیجه‌گیری، مساله از دفاتر مرا جع تقلید استفتا می‌شود جایی که اکثر مراجع تایید می‌کنند، اجازه عمل می‌یابد.

رئیس شورای فقهی بازار بورس و سرمایه تاکید کرد: حضور مرتب رئیس سازمان و کارشناسان مالی و حقوقی که تعدادی از این عزیزان در این محفل هستند موجب می‌شود بحث درباره اوراق مالی نباید یک سویه باشد هم بحث فقهی است هم مالی هم اقتصادی هم حقوقی.

وی با بیان اینکه خوشبختانه حاصل کار کمیته فقهی ابزارهایی است که تعدادی از آنها در اقتصاد به کار گرفته می‌شود، گفت: اوراق اجازه دولتی و اوراق استثنا و اسناد خزانه از نظر ارقام و آمار در بودجه سال جاری رقم درشتی را به خود اختصاص داده است. اوراق رهنی بانک مسکن مطالبات بانک از مشتریانش را تبدیل به اوراق و مبادله می‌کند. بخش مهمی از مطالبات پیمان‌کاران از دولت طی سال‌های اخیر راهی پیدا کردند که بتوانند به طلب خود برسند آن هم اسناد خزانه بود اگر نبود این پیمانکاران بیکار بودند اما با تسویه بدهی دولت از طریق اسناد خزانه این‌ها توانستند فعالیت‌هایشان را ادامه دهند

مصباحی‌مقدم تاکید کرد: در یک آموزش بین‌المللی در تهران برای متقاضیان آشنایی با ابزارهای مالی نوین از نقطه نظر فقهی از کشورهای مختلف دعوت می‌شوند. نهمین دوره آموزشی اردیبهشت سال جاری برگزار شد و از ۲۴ کشور مشارکت کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز