خبرگزاری کار ایران

با نصب سکوی A فاز ۱۴ پارس جنوبی

برداشت گاز از پارس جنوبی ۱۴,۱ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۹۳۴

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی از نصب سکوی A فاز ۱۴ پارس جنوبی خبر داد و گفت: با نصب این سکو، میزان برداشت از میدان گازی پارس جنوبی ۱۴,۱ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا مسعودی با اشاره به این‌که قرارداد طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی  ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ در قالب طرح‌های موسوم به ۳۵ ماهه امضا شد، اظهار کرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران رهبر کنسرسیوم فاز ۱۴ پارس جنوبی است.

وی میزان قرارداد فاز ۱۴ پارس جنوبی را ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: تاکنون ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از این مبلغ جذب شده است.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با بیان این‌که پیشرفت کلی فاز ۱۴ پارس جنوبی، ۷۷,۵ درصد و پیشرفت بخش حفاری، خطوط لوله، سکوها و پالایشگاه و خشکی به ترتیب  ۷۴، ۸۸، ۹۱ و ۷۵ درصد است، تصریح کرد: شناور اوشنیک ۵۰۰۰ نصب سکوی A فاز ۱۴ پارس جنوبی را انجام می‌دهد.

مسعودی با اشاره به این‌که وزن سکوی A فاز ۱۴ پارس جنوبی ۲۵۰۰ تن است، ادامه داد: این سکو که سکوی اصلی این طرح است، ۵۰۰ میلیون فوت مکعب (۱۴,۱ میلیون مترمکعب) گاز ترش غنی را از این میدان مشترک برداشت می‌کند.

وی با بیان این‌که گاز ترش سکوی A فاز ۱۴ پارس جنوبی پس از انجام عملیات راه‌اندازی و هوک‌آپ با خط لوله ۳۲ اینچ که پیش‌تر نصب آن در خلیج فارس انجام شد به پالایشگاه و تاسیسات خشکی منطقه پارس ۲ منتقل می‌شود، گفت: امیدواریم تا پایان بهمن ماه جاری با برنامه‌ریزی انجام شده، گاز ترش این سکو به تاسیسات خشکی کنگان منتقل شود.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی ادامه داد: هشت حلقه از ۱۱ حلقه چاه سکوی A فاز ۱۴ پارس جنوبی هم اکنون آماده است و ان‌شاءالله پس از نصب سکو و انجام عملیات هوک‌آپ، این چاه‌ها تولیدی خواهند شد.

مسعودی با اشاره به این که دکل حفاری که روی موقعیت A فاز ۱۴ پارس جنوبی در حال فعالیت بود هم اکنون محل خود را ترک کرده و برای تکمیل حفاری به موقعیت C که سکوی اقماری سکوی A است، منتقل شد، افزود: میزان پیشرفت سکوی B فاز ۱۴ طرح توسعه پارس جنوبی ۸۸ درصد است که اردیبهشت ماه سال ۹۷ آماده بارگیری می‌شود.

وی با بیان این‌که ساخت سکوی اقماری سکوی B فاز ۱۴ پارس جنوبی که  D۱۴ نام دارد در یارد صدرا در بوشهر با پیشرفت قابل قبولی در حال انجام است، تصریح کرد: پس از اتمام عملیات حفاری موقعیت B و D فاز ۱۴ پارس جنوبی، سکوهای این فازها در موقعیت خود در آب‌های خلیج فارس نصب می‌شوند.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با یادآوری این‎که سرعت کار در بخش خشکی و پالایشگاهی فاز ۱۴ پارس جنوبی از نیمه دوم سال ۱۳۹۵ افزایش یافته، به‌گونه‌ای که همه تجهیزات آن به پالایشگاه وارد و نصب بیش از ۹۰ درصد آن انجام شد، گفت: همه واحدهای پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی از سوی پیمانکار اصلی به پیمانکاران فرعی سپرده شد و واحدی در پالایشگاه وجود ندارد که دارای پیمانکار فرعی نباشد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز