خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز :

البرز با تنش آبی مزمن مواجه است/ افت 20 متری سطح آب‌های زیرزمینی در دشت کرج

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۹۲۳

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: البرز با تنش آبی مزمن مواجه است و در دشت کرج با 20 متر افت سطح آب‌های زیرزمینی مواجه هستیم.

به گزارش ایلنا؛ جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با حضور اعضا و نجفی استاندار البرز در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

 در این جلسه "بهزاد پارسا" مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان البرز که بعد از ظهر دوشنبه برگزار شد، افزود: میزان بارندگی‌های استان در سال آبی امسال در دشت حدود 250 تا 320 میلی متر، کوهپایه 250 تا 300 میلی متر و در ارتفاعات حدود 300 تا 800 میلی متر گزارش شده است.

وی با بیان اینکه 70 درصد منابع آب شهروندان از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود ادامه داد: کل ظرفیت آب استان هزار و 262 میلیون مترمکعب آب‌های سطحی، 755 میلیون متر مکعب زیرزمینی است که از 16 هزار و 771 چاه، 157 قنات و هزار و 760 چشمه تأمین می‌شود.

پارسا گفت: از کل منابع آب استان حدود 34 درصد به خارج از البرز و عمدتاً تهران منتقل می‌شود و تأمین آب استان از طریق زیرزمینی در حدود 823 میلیون متر مکعب و 376 متر مکعب آب‌های سطحی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای البرز با اشاره به اینکه در دشت کرج با 20 متر افت سطح آب‌های زیرزمینی مواجه هستیم، افزود: با روند کنونی سالانه 68 میلیون متر مکعب بیلان منفی برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی البرز داریم.

وی اضافه کرد: تا سال 1420 حدود 6 میلیون و 500 هزار جمعیت برای البرز پیش بینی شده که با این روند تا پایان برنامه ششم توسعه 45 میلیون متر مکعب کمبود تأمین آب برای استان وجود خواهد داشت.

پارسا افزود: حدود 700 میلیون متر مکعب از منابع ابی استان به استان‌های تهران و قزوین انتقال داده می‌شود که این امر عدم تغذیه دشت‌های استان توسط روان آب‌ها را به همراه دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای البرز خاطرنشان کرد: 40 سال گذشته سرانه آبی برای هر نفر 7 هزار متر مکعب بود، اما این امر اکنون به کمتر از هزار و 800 متر مکعب رسیده و سرانه آبی برای هر نفر در البرز 510 متر مکعب است که این امر تنش آبی مزمن محسوب می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت تونل انتقال آب کرج به تهران، گفت: طبق تصمیم نهایی باید وضعیت رودخانه کرج در این خصوص مورد مطالعه قرار گیرد تا اگر بنا است حق آبه بیشتری مطالبه شود، بر این اساس باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز