خبرگزاری کار ایران

دو سوم اقتصاد کشاورزی در دست دولت است/ افزایش بهره وری با تولید صیفی جات در گلخانه ها

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۶۹۹

مدیرعامل شرکت خصوصی سروش باران گفت: دو سوم اقتصاد کشاورزی در دست دولت است و نهاده‌ها را دولت تامین می‌کند اما بخشی از محصولات مهم و استراتژیک را بخش خصوصی و شرکت ما وارد می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، نشست‌خبری شرکت سروش باران از شرکت های پیشرو ایران در بخش کشاورزی با حضور مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره این شرکت برگزار شد.

دراین نشست عطا دانشی مدیر عامل شرکت سروش باران پاسارگاد اظهار کرد: از ۱۰ سال پیش شرکت سروش باران با شعار زمین برای زندگی متولد شد. انتقال محصولات تکنولوژی و به روز و انتقال دانش به کشور از اهداف این شرکت است.

وی افزود:کشاورزی در ایران سهم ۱۲ درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است. ۹۰درصد آب مصرفی در حوزه کشاورزی استفاده می شود، تلفات محصولات کشاورزی ۲۵ درصد است و راندمان مصرف به ۴۰ درصد رسیده است با این وجود کشاورزی سهم بالایی از صادرات غیرنفتی دارد و ۸۰ درصد از نیازهای غذایی کشور را این حوزه تامین می‌کند.

دانش در ادامه تصریح کرد: ایران در تولید ۴۵ محصول در دنیا رتبه‌دار است اما میانگین سنی کشاورزان ۵۰ سال به بالا است و هزینه اشتغال‌زایی به ازای هر فرد ۷۰ میلیون تومان محاسبه شده است که در مقایسه با بخش صنعت و خدمات رقم ناچیزی است.

وی در رابطه با عمده مشکلات بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: عمده مشکلات بخش کشاورزی کمبود سرمایه سرمایه‌گذار، ریسک بالای عملیات کشاورزی تا پایان عملیات فروش به خاطر مشکلات و عوامل خارجی مانند آب و خشکسالی، بهره‌وری پایین آب، خاک چول و فاقد مواد آلی، عملکرد نامطلوب در واحد سطح که به لطف تکنولوژی تا حدود زیادی ارتقا پیدا کرده است و فاصله زیاد بین کشاروزی سنتی با روش‌های نوین در کشورهای توسعه یافته محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت سروش باران با اشاره به اقدامات و دستاوردهای این شرکت در بخش کشاورزی تشریح کرد: اهمیت مبحث تغذیه گیاهی در شرکت ما بسیار بالاست.

با تعذیه مناسب گیاهی می‌توان مقاومت شوری، گرما زدگی و سرمازدگی را کنترل کرد. با افزایش عملکرد در واحد سطح می‌توان به اقتصاد کشاورزی کشور کمک کرد. گره زدن علم با عملیات کشاورزی از ناحیه اقدامات ترویجی از دستاوردهای سروش باران است که سال‌ها بر آن تکیه و تمرکز داشته است.

وی افزود: این شرکت هم‌اکنون همکاران زبده‌ای در اقصی نقاط تهران دارد که با ارائه راهکارها به دنبال حل بحران‌های کشاورزان است. ایده مهمی که در این شرکت در آن کار می‌شود مبحث تغییر زمان کشت گیاهان است.

دانش در رابطه با شرایط بحرانی آب در کشور تصریح کرد: ما در شرایط بحرانی آب قرار داریم اما ۲۱ کشور دیگر که وضعیت خشکسالی بدتر از ایران دارند اقتصادشان بر پایه کشاورزی می‌گردد. در این شرایط استراتژی کشاورزی در ایران نیاز به انعطاف دارد و باید در نوع کشت زمان و مکان آن تغییراتی ایجاد شود.

وی افزود: مبحث نوآوری در کشاورزی ایران دیگر مبحث مورد نظر سروش باران است که از نوآوران و ایده‌های استارت‌آپی درخواست داریم تا با ما همکاری کنند این ایده‌ها در زمینه اتصال کشاورز به بازار فروش، بهره‌وری از خاک، بهره‌وری از آب و باقی مباحث است که ما در خردادماه سال بعد برترین ایده ها را معرفی می‌کنیم تا از آن حمایت مالی شود.

مدیرعامل سروش باران عنوان کرد: اگر بتوانیم کشاورز را به مصرف کننده اصلی وصل کنیم و پای واسطه را حذف کنیم می‌توانیم کشاورزی کشور را به سمت جلو سوق دهیم.

میانگین سنی کشاورزان بالاست و همین امر توانایی دستیابی به فناوری و استفاده از آن را پایین می‌آورد. ما محصولات مدرن و تکنولوژی را وارد می‌کنیم که این محصولات باید با دوزهای مناسب و زمان مناسب استفاده شود که در این مبحث باید کشاورز از آگاهی لازم برخوردار باشد.

وی با اشاره به این نکته که بیشتر اقتصاد کشاورزی در دستان دولت است، اذعان داشت: دو سوم اقتصاد کشاورزی در دست دولت است و نهاده‌ها را دولت تامین می‌کند اما ضد استرس‌ها و ضدشوری‌ها را بخش خصوصی وارد کرده است دید دولت نسبت به ما مثبت بوده است و ما مشکلی با آن نداریم.

دانش در پایان در خصوص حوزه صادرات تشریح کرد: حوزه صادرات یکی‌از موضوعات مهم است که بخش کشاورزی را شکوفا می‌کند ما در بحث سبزی و صیفی به لحاظ قیمت با کشورهای دیگر رقابت داریم اما اگر در گلخانه‌ها تولید شود مصرف آن ده برابر کاهش یافته و بهره‌وری از آن ۱۰ برابر افزایش می‌یابد.

مشکل ما در صادرات لایحه‌های توزیع در کشورهای مقصد است که باید شناخته شده و نیازها سنجیده شوند تا بر حسب آن صادرات انجام شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز