خبرگزاری کار ایران

سهم حوزه باغبانی در تحقیقات کشاورزی افزایش یابد/ تولید سه برابری محصول در گلخانه ها/ ایجاد گلخانه های کوچک مقیاس

asdasd
کد خبر : ۵۸۲۹۰۵

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات بخش باغبانی تولید بهینه بذور هیبرید است که این بخش را بهبود خواهد بخشید.

به گزارش‌ایلنا، محمدعلی‌طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی روز سه شنبه در دومین گردهمایی پژوهشی سبزی و صیفی که در موسسه تحقیقاتی علوم باغبانی واقع در منطقه محمدشهر کرج برگزار شد، افزود: اکنون وضعیت کشاورزی و باغبانی در کشور ما برای دستیابی به یکسری از ارقام و فناوری ها به گونه ای نیست که آهسته حرکت کنیم بلکه باید میانبر بزنیم و دستاوردهای دنیا را به کشورمان بیاوریم.

وی اظهار داشت: فناوری، تکنولوژی و ارقام جدید میانبرهایی هستند که باید پژوهشکده ها زودتر به آن دست بیابند.

وی یکی از این میانبرها را تولید بذور هیبرید دانست که باید حمایت های ویژه ای از آن شود و ادامه داد: اکنون در کشور دو بخش خصوصی و دانشگاهی اقدامات خوبی در تولید بذر هیبرید کرده اند که دستاوردهای خوبی نیز داشته است.

طهماسبی گفت: در تولید بذور هیبرید ثروت عظیمی نهفته است که از نظر کسب و کار و اشتغال نیز تولید این بذور منشاء اشتغال بالایی دارد به طوری که در یک اقیانوس عظیمی از ثروت نهفته و پنهان شناور هستیم.

وی بیان داشت: از حدود ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی حدود ۲۸ میلیون تن را سبزی و صیفی شامل می شود و ۳۲ میلیون تن را نیز محصولات باغی تشکیل می دهد که با احتساب ۱۴.۵ میلیون تن تولیدات دامی، تولیدات بخش باغبانی بیشترین سهم را در بخش کشاورزی دارد.

وی تاکید کرد که به لحاظ این سهم بزرگ بخش باغبانی باید سهم تحقیقات هم از لحاظ نیروی انسانی و هم از لحاظ ایستگاه ها و اعتبارات به حق دیده شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اکنون سیاست وزارت جهادکشاورزی بر بردن تولید محصول به گلخانه ها است، گفت: بررسی ها نشان داده که تولید محصول به خصوص در سبزی و صیفی تا سه برابر افزایش دارد و باید امکاناتی را فراهم کنیم تا تمام فعالیت های این بخش به سمت گلخانه ها برود.

وی افزود: یکی از فواید گلخانه ها بالا بودن گردش نقدینگی در آن است به طوری که بعضی از محصولات در فضای باز مثل سیب یا گندم سالی یکبار برداشت می شود ولی در گلخانه ها هر ۴۵ روز یکبار گردش دارد پس نشان دهنده آینده محکم این نوع تولید است.

طهماسبی بیان داشت: واحدهای کوچک سبزی و صیفی معمولا در یک نظام خرده مالکیتی هستند که بیشتر باید برای این قشر به عنوان کشاورز خانوادگی درآمد ایجاد کنیم.

وی یکی از راهکارها برای این تولیدکنندگان را ایجاد گلخانه های کوچک مقیاس دانست و افزود: این گلخانه ها در حریم شهرها و روستاها ایجاد می‌شود.

وی تولید سبزی و صیفی گلخانه ای را کسب و کار خوبی دانست که ثروت زیادی در آن نهفته است و گفت: برای رسیدن به این برنامه ها ضمن سرمایه گذاری و تامین اعتبار بایستی از تجربیات کشورهای دیگر نیز استفاده شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز