خبرگزاری کار ایران

علی شریعتی در گفت‌وگو با ایلنا:

بازگشایی سفارت انگلیس اقدامی مناسب برای مقابله با اقدامات آمریکا بود/ گسترش روابط با آلمان و عمان می‌تواند خروج احتمالی آمریکا از برجام را کم اثر کند

asdasd
کد خبر : ۵۸۰۸۸۵

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: بازگشایی سفارت انگلیس در تهران یکی از بهترین کارهایی بود که دولت روحانی برای کم اثر کردن خروج آمریکا از برجام انجام شد. درحالی که همان زمان شاهد بودیم که از جانب بسیاری از تندروها این کار نوعی وطن فروشی تعبیر شد اما به زودی می‌بینیم که همین مقدار رابطه، چقدر به ما کمک خواهد کرد.

علی شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص احتمال خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: امضای قرارداد برجام سبب شد که دنیا بفهمد ما به گفت‌وگو و مذاکره، باور داریم و به قول و قرارهای که می گذاریم، پایبندیم. پس از آن نیز بیش از 300 هیئت تجاری خارجی از کشورهای گوناگون به خصوص اروپایی به ایران سفر کردند و با چشمان خود دیدند که ما در کشورمان امنیت داریم و به قانون پایبند هستیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: در تجارت بین الملل دو بحث مطرح است. یکی اعتبار  و دیگری زیرساخت‌ها. پایبندی کشورمان به برجام تا به امروز اعتبار لازم را برای ما به وجود آورد و گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌های اروپایی همگی بر این اساس است که ایران تعهدات خود را انجام داده است. اکنون اگر آمریکا بخواهد از برجام خارج شود دنیا می بیند که آنها پایبند نبوده‌اند.

شریعتی تصریح کرد: ما تا پیش از تحریم‌های هسته‌ای نیز مراوده‌ای با آمریکا نداشتیم و بیشتر تعامل ما با اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس بود. سیاستمداران ما با تقویت روابط با دو کشور آلمان از طرف اروپا و عمان از طرف کشورهای خلیج فارس، می‌توانند خروج آمریکا را کم اثر کند.

وی اظهار داشت: بازگشایی سفارت انگلیس در تهران یکی از بهترین کارهایی بود که دولت روحانی برای کم اثر کردن اقدامات آمریکا و خروج احتمالی‌اش از برجام، انجام داد. درحالی که همان زمان شاهد بودیم که از جانب بسیاری از تندروها این کار نوعی وطن فروشی تعبیر شد اما به زودی می‌بینیم که همین مقدار رابطه، چقدر به ما کمک خواهد کرد.

شریعتی در خصوص راهکارهای مقابله با این تصمیم ترامپ گفت: استفاده از رایزنان قوی اقتصادی در سفارتخانه‌ها، برگزاری نمایشگاه در کشورهای مختلف و اعزام هیئت های تجاری به صورت دو طرفه، می‌تواند فضای روانی به وجود آمده را از بین ببرد. هر چند کشورهایی که از آمریکا ترس دارند و به هیچ عنوان به دنبال تنش با آن نیستند به طور طبیعی از سیاست های ترامپ پیروی خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز