خبرگزاری کار ایران

رضا اردکانیان مطرح کرد:

نیازمند توجه جدی‌تر به آمایش سرزمینی هستیم/ ایران در جایگاه شانزدهم سرانه مصرف آب جهان

asdasd
کد خبر : ۵۷۲۸۸۶

وزیر نیرو گفت: نیازمند توجه جدی‌تر به آمایش سرزمینی هستیم و حتما در دوره گفتمان جدید این مسئله را پیگیری می‌کنیم.

به‌گزارش ایلنا، رضا اردکانیان در سومین کنفرانس فارغ التحصیلان دانشگاه شریف به دلایل حضور خود در این همایش اشاره کرد و افزود: ۴۱ سال پیش برای نخستین بار زندگی اجتماعی خود را از این دانشگاه آغاز کردم و این امر برای من یک افتخار است.

وی در ادامه به مهمترین تهدیدهای جهان در سال ۲۰۱۷ بر اساس اعلام مجمع جهانی اقتصاد اشاره کرد و گفت: براساس اعلام این مجمع، پنج ریسک پراهمیت جهان در این سال شامل سلاح کشتار جمعی، رویدادهای جوی، بحران‌های آب، منابع طبیعی و شکست اقدام‌های سازگاری با تغییرات اقلیمی خواهد بود.

اردکانیان ادامه داد: آب با بسیاری از مکانیزم‌های دیگر به ویژه مکانیزم‌های طبیعی در ارتباط است و سازمان ملل نیز ۱۷ هدف توسعه پایدار و ۱۶۹ پروژه دست‌یابی به آن را اعلام کرده است. در پارادایم اولیه در حوزه مدیریتی منابع آب و انرژی عمدتا بر هم‌بسته بودن آب به انرژی تاکید می‌شد.

وزیر نیرو اضافه کرد: در بخش انرژی برای آب می‌توان به مسائلی چون پمپاژ و انتقال آب، تصفیه آب و فاضلاب، آبیاری تحت فشار، گرمایش و سرمایش آب مصرفی و نمک‌زدایی اشاره کرد. همچنین در بخش آب برای انرژی نیز می‌توان از مواردی همچون برقابی، خنک‌سازی نیروگاه‌ها، استخراج و تصفیه و تولید سوخت سخن به میان آورد.

وی اظهار کرد: در پارادایم دوم نیز که سال ۲۰۱۲ در برزیل مطرح شد عمدتا بر همبسته بودن آب، غذا و انرژی تاکید شده است. براساس پیش‌بینی سازمان در سال ۲۰۳۰ دنیا به ۴۰ درصد آب بیشتر، ۳۰ درصد غذای بیشتر و ۵۰ درصد انرژی بیشتر نیاز دارد.

اردکانیان تاکید کرد: یکپارچگی نه به معنای یکپارچه سازی ساختارهای سازمانی بلکه به معنای بهم پیوسته بودن این سازمان‌ها از نظر کارکرد است. گفتمان جدید وزارت نیرو گفتمان مدیریت مبتنی بر تقاضا است و در این گفتمان ارتقای سطح تعامل و مفاهمه با همه ذینفعان از اولویت‌های ما به شما می‌رود.

وزیر نیرو تصریح کرد: دوران مدیریت صرف عرضه به تولید در بخش آب به پایان رسیده است. ما در گفتمان عرضه عمدتا با مسائل تکنولوژی و سرمایه مالی روبه رو بودیم اما در این حوزه مفاهمه با ذی‌نفعان بسیار مهم تر است.

اردکانیان به پارادایم سوم بخش مدیریت آب در جهان اشاره کرد و افزود: دنیا امروز به مدیریت منابع زیست‌محیطی در همبستگی با هم به‌ویژه با تاکید بر همبسته بودن چهار عنصر آب، خاک، انرژی و پسماند تاکید می‌کند. توانمندی در حکمرانی این منابع می‌تواند بیانگر سطح توسعه یافتگی کشورها باشد؛ بنابراین این نوع مدیریت منابع تنها امر فنی و بروکراسی نیست بلکه امری اجتماعی، اقتصادی، محیط زیستی و سیاسی است، چراکه بدون اجماع سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی امکان مدیریت مصرف در این حوزه‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اصول گفتمان جدید در مدیریت صنعت آب و برق گفت: اولویت‌های ما در دوره جدید تقدم‌دادن به منافع‌ملی، کلان‌نگری، توجه به حقوق‌شهروندی، اخلاق حرفه‌ای، شایسته‌گزینی و اصلاح ساختار اداری است. ما نیازمند توجه جدی‌تر به آمایش سرزمینی هستیم و حتما در دوره گفتمان جدید این مسئله را پیگیری می‌کنیم.

اردکانیان به دو منبع بسیار مهم برای چیرگی به چالش‌های پیش رو صنعت آب و برق اشاره کرد و افزود: منبع تجدیدپذیر منابع انسانی و منبع تجدیدناپذیر زمان و فرصت دو منبع مهم در این بخش است.

وی تاکید کرد: چنانچه از این دو منبع به خوبی استفاده شود قادر خواهیم بود بر چالش‌های اشاره شده نه تنها در صنعت برق بلکه در بسیاری از چالش‌های فراروی کشور فائق آیم. همان‌قدر که ساخت یک نیروگاه چند هزار مگاواتی موجب رضایت است باید کاهش چند هزار مگاوات مصرف نیز به همان اندازه مسرت‌بخش باشد.

وزیر نیرو گفت: ما تابستان سال‌جاری با رشد ۷.۳ دهم درصدی مصرف برق روبه رو بودیم و باید توجه داشت که این مسیر، راهی پایدار در صنعت نیست و باید در آن تجدیدنظر کرد.

وی با اشاره به برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی در چهل سال گذشته، گفت: در چهار دهه اخیر تعداد چاه‌های کشور ۱۶ برابر و میزان برداشت چهار برابر افزایش پیدا کرده است.

اردکانیان اضافه کرد: ایران جایگاه شانزدهم سرانه مصرف آب جهان را به خود اختصاص داده و این امر به هیچ عنوان نمی‌تواند قابل قبول باشد.

وزیر نیرو در پایان با اشاره به بخشی از برنامه‌های وزارت نیرو در دولت دوازهم در حوزه آب و پساب، گفت: ما در این دوره جدید برنامه‌های بسیار وسیعی را برای دیپلماسی آب، برگزاری دوره‌های ترویجی کارورزی، اعلام دهه همکاری ملی برای آب، احراز میزبانی اجلاس جهانی آب در سال ۱۴۰۳ و بازسازی حکمرانی در عرصه آب در نظر گرفته‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز