خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

ضرورت افزایش مزیت‌های رقابتی درصنعت دریایی/ سازمان بنادر رویکرد بازرگانی را توسعه دهد

asdasd
کد خبر : ۵۷۲۲۲۳

وزیر راه و شهرسازی گفت: صنعت دریایی در صورتی موفق خواهد بودکه بتواند مزیت‌های رقابتی خود را در سطح جهانی افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس آخوندی در مراسم انعقاد 13 تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان بنادر و دریانوردی و دستگاه‌های مختلف اجرایی و بخش خصوصی با تاکید بر اینکه خوشبختانه شاهد تحرکات قابل توجهی در بخش دریایی کشور هستیم اظهار داشت: مهم‌ترین بحث در صنعت دریایی داشتن قدرت رقابت درسطح جهانی است.

وی با تاکید بر اینکه میدان گازی در حمل و نقل دریایی جهانی است و به هیچ وجه نمی‌توانیم در مقیاس‌های اقتصاد ملی در این حوزه اکتفا کنیم گفت: باید عملکرد خود را باسایر بنادر دنیا بسنجیم و قدرت رقابت در سطح جهانی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای داشتن قدرت رقابت  باید هوشمندی، تجهیزات، ایمنی، عملکرد روان و سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای پیشرفته در این حوزه به کار ببریم. در نهایت اینکه سازمان بنادر باید ثابت کند که قدرت رقابت با بنادر جنوب خلیج فارس را دارد و در غیر این صورت با مشکلات جدی مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ایرانی‌ها به موقعیت سیاسی کشور بسیار متکی هستند گفت: هرچند که موقعیت ایران یک مزیت نسبی است اما ما باید مزیت‌های رقابتی خود را افزایش دهیم.

وی افزود: برای بندر شهید رجایی با دو اپراتور ایرانی وارد قرارداد شده‌ایم و توسعه فاز سوم این بندر، توسعه بندر چابهار و بندر امام خمینی را در دستور کار داریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بندر هوشمند خواسته همه فعالان حوزه صنعت و دریانوردی است گفت: نکته بسیار مهم در توسعه بنادر اتصال این مراکز باری به حمل و نقل ریلی است.

آخوندی ادامه داد: اصرار زیادی دارم که سازمان بنادر و دریانوردی بر روی این موضوع سرمایه‌گذاری کند و باید بنادر مهم کشورمان از جمله بندر چابهار و امام خمینی به حمل و نقل ریلی متصل شوند.

آخوندی با اشاره به موضوع بازرگانی در صنعت دریایی اظهار داشت: بحث بازرگانی در تمامی شقوق حمل و نقل بسیار اهمیت دارد و معتقدم اهمیت این نکته بیشتر از ارائه آمار و ارقام درباره پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها است.

وی ادامه داد: از هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی خواسته‌ام که این رویکرد بازرگانی را در تمام بحث‌های این صنعت در دستور کار قرار دهد. از بحث بازاریابی تا منعطف کردن تعرفه‌ها و ایجاد امکان دسترسی به حمل و نقل ترکیبی.

وی با تاکید بر اینکه باید مفهوم لوجستیک را به شکل جدی‌تری در وزارت راه و شهرسازی و معاونت حمل و نقل دنبال کنیم گفت: زنجیره لوجستیک در رقابتی شدن حمل و نقل بسیار اهمیت دارد.

آخوندی با اشاره به ترانزیت محموله‌های هند و افغانستان اظهار داشت: نکته بسیار مهم در جابجایی این بار، مدت زمان تخلیه و بارگیری و رقابتی شدن قیمت‌ها است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید برای کریدورهای مهم کشور مدیر کریدور انتخاب کرد گفت: آنچیزی که بسیار اهمیت دارد شناسایی گره‌ها در طول این کریدورها است و باید مدیریت کریدور را در ایران جدی‌تر دنبال کنیم.

آخوندی ادامه داد: شاید برخی شرکت‌ها مدعی شوند که جابجایی یک کالا بین دو مقصد را در 17 روز انجام می‌دهند اما باید دید این 17 روز به صورت واقعی به اجرا می‌رسد و یا اینکه توقف بار در ایستگاه‌های مختلف را احتساب نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: باید بتوانیم گره‌های بروکراتیک را در قالب اجرای مقررات صحیح تسهیل کنیم.

وی با اشاره به ارتباط سازمان بنادر با شهرهای بندر اظهار داشت: درست است که سازمان بنادر مسئول توسعه شهرهای بندری نیست اما توسعه بنادر نیاز به زیرساخت‌های شهری را افزایش می‌دهد.

آخوندی ادامه داد: وقتی که میزان سرمایه‌گذاری‌ها در چابهار به 700 میلیون دلار برسد باید سیستم بانکی شهر چابهار قدرت پشتیبانی این میزان سرمایه‌گذاری را داشته باشد. باید فضای آموزشی، رفاهی، بهداشتی در شهرهای بندری توسعه یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز