خبرگزاری کار ایران

کالبد شکافی پرونده موسوم به 1128 کانتینر/ گزارش رسمی گمرک از مستندات و واقعیت‌های یک پرونده

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۹۳۴

وزیر اقتصاد شب گذشته در گفت و گوی ویژه خبری شبکه 2 سیما که برای ارائه گزارش عملکرد 100 روز نخست وزارت اقتصاد به مردم انجام شد ، به دفاع از عملکرد گمرک پرداخت و با اشاره به تجمیع اطلاعات کالاها از مبدا در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی و اتصال این سامانه به بانک مرکزی ، صمت ،ثبت سفارش و ..... اعلام کرد : در حالیکه ما 60 میلیارد دلار واردات داشتیم و این رقم به 40 میلیارد دلار رسید اما درآمدهای گمرکی از 8 هزار به 18 هزار میلیارد تومان فقط از محل حقوق ورودی کالاها افزایش یافت.

به گزارش ایلنا، وزیر اقتصاد در بخش دیگری از گزارش خود بر این موضوع تاکید کرد که  احساس می کنم نباید چهره وچرخه تجارت کشورمان را آنقدر سیاه نشان بدهیم ، چون همه جای دنیا ما را رتبه اول برخورد قاچاق می دانند ، یک سال و نیم هست در دنیا پذیرفته اند که ما رتبه اول برخورد با قاچاق هستیم اما یک عده در کشور نمی خواهند این موضوع را قبول کنند .

کرباسیان با اشاره به اینکه در سالجاری  50 تن انواع مواد مخدر و پیش ساز در گمرک کشف شده و ما هم اکنون رتبه اول دنیا را در مبارزه با قاچاق داریم افزود :  اینها بخشی از ثمره سامانه ای است که با حداقل  هزینه در گمرک ایجاد شده است .

در این گزارش وزیر اقتصاد به دفاع قاطع از عملکرد گمرک ایران در مبارزه با قاچاق کالا پرداخت و صراحتا اعلام کرد : موضوع قاچاق 1128 کانتینر وجود خارجی نداشته است .

وی با بیان این مطلب گفت: در خصوص 1128  کانتینر این موضوع وجود خارجی نداشته و آن مرجعی که این را اعلام کرد خودش رسما نامه نوشته که اشتباه کرده است .

اما واقعیت پرونده موسوم به 1128 کانتینر چیست و چرا تمامی مستندات و تحقیقات حکایت از این دارد که اصلا چنین کالای قاچاقی وجود خارجی ندارد .

اما واقعیت چیست ؟

 داستان 1128 کانتینر به همان داستان 210 کانتینر معروف بر می گردد . موضوع 210 کانتینر هم سال گذشته منتشر شد و به همین سبک 1128 کانتینر و بعدا مشخص شد چنین کانتینرهای قاچاقی اساسا وجود خارجی نداشته است و متاسفانه همان موقع هم با تشویش اذهان عمومی با اعتبار و آبروی گمرک ایران بازی شد .

موضوع این پرونده ها مربوط به برادران "ح" است و سال گذشته ماجرای این برادران که به فعالیت های تجاری در سال 1394 و ماقبل آن مشغول بودند در پرونده معروف به 210 کانتینر رسانه ای شد . در واقع شرکت‌های آنها در اداره ثبت شرکت ها قانونا ثبت شده بود و اتاق بازرگانی هم برای آنها جهت فعالیت های تجاری کارت بازرگانی صادر کرده بود .

براساس جزئیات پرونده ادعایی 1128 دستگاه کانتینرکه به پرونده برادران "ح" معروف است، فعالیت های این افراد با اخذ مجوزهای قانونی در فاصله زمانی سال 1394 و ماقبل آن انجام شده و این افراد تحت عنوان پنج شرکت تجاری در کشور فعالیت می‌کردند.

با توجه به حساسیت‌ها و اقدامات متخلفانه این افراد؛ تمامی فعالیت‌های برادران "ح" در پنج شرکت در طول مدت فعالیت‌هایشان در سال 1394 و ماقبل آن به کمک سامانه جامع گمرکی در گمرک استخراج و پرونده‌ای با پیگیری های دفتر بازرسی و مرکز مبارزه با جرائم سازمان یافته گمرک ایران از سوی حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان نزد مرجع  قضایی تشکیل می‌شود.

در تیر ماه 1394 به دنبال انتشار خبری مبنی برکشف تعداد 210 دستگاه کانتینرکالای قاچاق ازگمرک شهیدرجایی بندرعباس توسط سوی سازمان کاشف ، حسب دستور رئیس کل وقت گمرک ایران تیمی متشکل از معاونین و کارشناسان ارشد حقوقی و فنی و امورگمرکی جهت بررسی ادعاهای مطروحه به استان هرمزگان عزیمت و در اول وقت اداری به سازمان کاشف مراجعه و خواستار بررسی کالاهای توقیفی می‌گردند، ولیکن مشخص گردیدکالا و کانتینرها اساساً وجود خارجی ندارند و عملاً کالایی قاچاق نشده بود.

بر این اساس مشخص می شود ؛ اخبار منتشره بدون هماهنگی مراجع استانی ازجمله دادستانی بندرعباس بوده و تذکر لازم از سوی مقامات استانی به سازمان مدعی کشف 210 کانتینر کالای قاچاق داده می شود که از ذکر مطالب بدون مستندکه منتهی به تشویش اذهان جامعه و بیم تبانی متهمین می‌شود، خودداری نمایند.

 به دنبال این اخبار خبر می‌رسد حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان، محموله‌ای 13 کانتینری در 5 فقره اظهارنامه را به ظن قاچاق از برادران "ح" در سال 1394 توقیف و به جهت حصول اطمینان از قاچاق بودن کالا در اجرای قوانین و مقررات موضوع را از دفاتر ستادی گمرک ایران ؛ دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد، دفتر بررسی و تعیین ارزش و تعرفه و مرکز واردات استعلام می‌ کند.

به دنبال این اقدام، یکی از سازمان های ضابط قضایی با تهیه گزارشی و با اخذ دستور مرجع قضایی وارد اماکن گمرکی شده و محموله‌های مذکور را بدون اینکه گمرک نظر نهایی خود را اعلام نماید، از گمرک خارج و برخلاف نص ماده 36 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدام می‌نماید. نهایتاً گمرک شهیدرجایی بندرعباس با در دست گرفتن این پرونده با دستور قضایی پس از اخذ نظرات دفاتر ستادی درخصوص کالای تعداد پنج فقره اظهارنامه شامل ظروف شیشه‌ای که به گمرک اظهار شده بود، وفق قانون امور گمرکی و بر اساس ماده 113 قانون امور گمرکی قاچاق تشخیص می دهد و اعلام وقوع جرم را به مرجع قضایی منعکس می‌نماید.

مرجع قضایی نیز در راستای گزارش وقوع جرم گمرک شهیدرجایی، دستور تحقیقات مقدماتی متهمین پرونده را به اداره پلیس آگاهی استان هرمزگان صادر و پس از احضار متهمین و بازجویی از نامبردگان، تعدادی از کارمندان گمرک و بندر نیز به عنوان مطلع احضار و سپس بنا به دلایلی اواسط سال 1395 بازداشت و متعاقباً آزاد می‌گردندکه این موضوع سال گذشته رسانه‌ای شد. پس از بازداشت و دستگیری متهم اصلی پرونده موصوف، اسناد و مدارکی مربوط به تعداد 86 دستگاه کانتینر متعلق به متهمین که در سنوات قبل کالا را به‌صورت قانونی ازگمرک خارج نموده بودند، حسب دستور مرجع رسیدگی‌کننده به گمرک ایران تحویل می‌گردد تا نسبت به مورد اظهارنظر نماید.

 پس از بررسی‌های بعمل آمده مشخص می گردد از محل تعداد 210 دستگاه کانتینر  ادعایی و 86 کانتینر ، صرفاً تعداد 8 دستگاه کانتینرکه با جعل بیجک و با تبانی بندر خارج شده بود، مشمول مقررات قاچاق گردیده و مراتب نیز طی نامه‌ای به مرجع  رسیدگی‌کننده و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز منعکس می‌گردد. در این رابطه تعداد سه نفر از متهمین که قوم و خویش نسبی نیز بودند، دستگیر و متعاقباً تعداد دو نفر از آنان با سپردن وثیقه آزاد می‌شوند.

در ادامه به موجب دستور بازپرس رسیدگی کننده،  پس از بررسی‌های بعمل آمده، تعدادی از اسناد و اظهارنامه‌های وارداتی مربوط به سنوات قبل و متعلق به  صاحب کالای موضوع 1128 دستگاه کانتینر مورد بحث، توسط گمرک شهیدرجایی بندرعباس از سامانه جامع امورگمرکی جهت بررسی و اعلام نظر استخراج می گردد .

پس از استخراج اطلاعات مربوط به فعالیت این افراد در پنج شرکت یادشده در طول فعالیت‌هایشان مشخص می‌شود این افراد جمعاً تعداد 655 اظهارنامه و پروانه گمرکی درگمرک بندر شهیدرجایی داشته‌اندکه تشریفات گمرکی 1128 دستگاه کانتینر را با این تعداد اظهارنامه درگمرک شهیدرجایی انجام داده‌اند . کالاها به گمرک اظهار شده و در واقع تشریفات قانونی این کالاها انجام و حقوق و عوارض گمرکی نیز دریافت شده و تمامی اطلاعات نیز در سامانه های الکترونیکی گمرک موجود است .

با اینکه متهمان اصلی این پرونده پس از ورود یکی از مراجع نظارتی در تحقیقات و اعترافات به جعل گواهی مبدا اقرار می کنند اما بر اساس مستندات پیش از این دفاتر نظارتی گمرک به این پرونده ورود کرده و بخش عمده ای از اظهارنامه های متهمین را که مربوط به سال 1394 و ماقبل آن بوده بررسی و صرفا بر اساس قانون امور گمرکی تخلفات گمرکی احراز کرده و با بررسی تفاوت ارزش نسبت به صدور مطالبه نامه در سال 1394 اقدام شده است . بنابراین به غیر از 8 کانتینری که با جعل بیجک از بندر خارج و یا 13 کانتینری که قبل از خروج ، توسط گمرک به جرم قاچاق توقیف شده است موضوع جدیدی در این پرونده نبوده است .

با این حال پیش از این و در سال 1394 دفاتر نظارتی گمرک به این پرونده ورود کرده اند و این در حالی است که در حال حاضر  و در تایید صحبت های شب گذشته دکتر کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی و بر اساس مستندات اساساً کالایی وجود خارجی نداشته وکشف نگردیده است. از سوی دیگر برخی ها مطرح شدن این موضوع را بهانه ای قرار داده اند تا سامانه های الکترونیکی گمرک را زیر سوال ببرند که مهمترین دستاورد دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی به شمار می رود که البته این موضوع کاملا جای تامل دارد و همانطور که وزیر اقتصاد دیشب هم در گفت و گوی ویژه خبری شبکه 2  اظهار داشت آن مرجعی که این را اعلام کرد خودش رسما نامه نوشته که اشتباه کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز