خبرگزاری کار ایران

نماینده قرارگاه خاتم الانبیا در طرح توسعه بندر چابهار:

سرعت اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی در دولت یازدهم دو و نیم برابر شد / پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی در چهار سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۵۶۳۵۷۵

مجری طرح توسعه بندر چابهار با بیان اینکه سرعت کار در طرح توسعه بندر شهید بهشتی در دولت یازدهم به دو و نیم برابر رسید، گفت: ۳۰ میلیون دلار تجهیزات در بندر شهید بهشتی چابهار نصب شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، امیرحسین اسماعیلی در حاشیه بازدید از بندر شهید بهشتی چابهار با بیان اینکه طرح‌های توسعه‌ای در پروژه ملی اهمیت خاصی دارد، گفت: طرح‌های توسعه‌ای در توسعه ملی کشور و تقویت روابط بین‌الملل بسیار تاثیرگذار هستند و می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

وی با بیان اینکه چابهار تنها بندر اقیانوسیه کشور محسوب می‌شود که خارج از حوزه خلیج فارس است، گفت: بندر چابهار در طول دوران جنگ، به عنوان پشتیبان بنادر کشور بود و توانست خدمات بسیار قابل توجهی را در آن دوران ارائه دهد.

مجری طرح توسعه بندر چابهار با بیان اینکه بندر شهید بهشتی ظرفیت رقابت با بنادر داخلی را دارد گفت: این بندر می‌تواند در افزایش تجارت دریای کشورمان بسیار تاثیرگذار باشد.

اسماعیلی ادامه داد:با توجه به اینکه بندر چابهار در توسعه محور شرق بسیار تاثیرگذار است، برای توسعه آن مناقصه‌ای برگزار شد و شرکت هلندی رویال هاسکنیک طرح مطالعاتی توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار را با مشارکت شرکت‌های ایرانی انجام داد.

مجری طرح توسعه بندر چابهار با بیان اینکه سال ۸۶ مناقصه بین‌المللی توسعه بندر شهید بهشتی برگزار شد گفت: قرارگاه خاتم الانبیا پتانسیل توسعه این طرح را داشت و برنده این مناقصه شد.

وی با اشاره به رقم اجرایی این پروژه اظهار داشت: ۳۴۱ میلیون دلار اعتبار برای اجرای این پروژه تعیین شد.

اسماعیلی ادامه داد: پس از برگزاری مناقصه و اعلام برنده تاییدیه محیط زیست اخذ شد و توانستیم نگرانی محیط زیست برای جابه‌جایی مرجان‌ها را برطرف سازیم و ۳۲ هزار کلنی مرجان به سایت دیگری منتقل شد که این نشان از توان مهندسی کشور است.

وی با اشاره به ایجاد امکان پهلوگیری کشتی‌های تجاری با تناژ بالا در بندر شهید بهشتی گفت: برای احداث موج‌شکن‌ها جهت پهلوگیری کشتی‌ها با تناژ بالا عملیات سنگی بسیار سختی انجام شد به طوری که یک و نیم میلیون متر مکعب سنگ برای تحویل ۱۴۷۰ متر موج‌شکن مورد استفاده قرار گرفت. در این عملیات سنگ‌هایی با وزن ۲۵ تن مورد استفاده قرار گرفت و این می‌تواند نشانگر توان مهندسی کشورمان باشد.

اسماعیلی ادامه داد: از آنجا که کشورمان در پهنه پرخطر زلزله قرار دارد تمام طراحی‌ها برای مقاومت در برابر زمین‌لرزه‌ها و شرایط بحران وقوع سونامی انجام شده است.

مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با اشاره به استحصال دریا برای ساخت اسکله اظهار داشت: در فاز اول بندر شهید بهشتی ۲۰۳ هکتار استحصال دریا انجام شد و توانستیم این عدد را به اراضی کشور اضافه کنیم.

وی با اشاره به آبخور بندر شهید بهشتی گفت: در حال حاضر آبخور بندر شهید بهشتی ۱۶ متر است که برای این میزان آبخور ۱۶ میلیون متر مکعب مصالح در داخل حوضچه مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۹۰درصد تجارت ایران از طریق دریا و بنادر انجام می‌شود گفت:‌ در طول ۵هزار و ۳۰ متر دایک پیرامونی مصالح سنگین در بندر شهید بهشتی استفاده کرده‌ایم.

اسماعیلی ادامه داد: اولین اسکله کِی‌وال را در بندر شهید بهشتی اجرا کردیم و برای ساخت این اسکله ۱۲ هزار بلوک با تناژ پنج تا ۸۲ تن به کار گرفته شده است.

مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی با اشاره به افزایش طول اسکله این بندر گفت: طول اولیه اسکله شهید بهشتی ۱۴۰۴ متر بود که با احتساب اسکله خدماتی طول اسکله این بندر به ۱۷۰۴ متر می‌رسد.

اسماعیلی با بیان اینکه در حال حاضر در بندر شهید بهشتی چابهار پنج پست اسکله وجود دارد گفت:‌دو پست کانتینری و سه پست غلات در بندر شهید بهشتی وجود دارد که برای دو پست اسکله کانتینری ۳۲ هکتار پس‌کرانه و سه پست اسکله غلات ۳۳ هکتار محوطه را در بر دارد.

اسماعیلی با بیان اینکه وسعت دو پست اسکله کانتینری ۷۲۰ متر و وسعت سه پست اسکله چند منظوره (غلات) ۶۷۴ متر است که آبخور این اسکله‌ها ۱۶ متر است.

وی با بیان اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیا طبق قرارگاه هزینه اجرای فاز ۱ را ۳۴۱ میلیون دلار برآورد کرده بود گفت: از سال‌های ۹۲ تا ۹۶ در دوران دولت یازدهم توان اجرایی با توسعه بندر شهید بهشتی به دو و نیم برابر افزایش پیدا کرد و نسبت به سال‌های گذشته ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دولت یازدهم رخ داد.

نماینده قرارگاه خاتم الانبیا در طرح توسعه بندر چابهار با بیان اینکه بندر شهید بهشتی در حال حاضر قابلیت پهلوگیری کشتی‌های ۱۰۰ تا ۱۲۰هزار تن است، گفت: برای توسعه بندر شهید بهشتی پنج فاز طراحی شده است که با مجموع این فازها ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر شهید بهشتی به ۸۵ میلیون تن می‌رسد.

وی تاکید کرد: البته با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی در راستای تحقق حقوق شهروندی و مسوولیت اجتماعی برای اینکه مردم به بندر دسترسی داشته باشند فاز پنج طرح توسعه طرح شد.

اسماعیلی ادامه داد: بنابراین ظرفیت بندر شهید بهشتی با اجرای چهار فاز به ۷۷ میلیون تن می‌رسد.

وی با بیان اینکه طول اسکله در تمام اسکله بندر شهید از چهار فاز به ۵۷۹۰ متر می‌رسد گفت: در پایان اجرای فاز چهارم ۲۱ پست اسکله در بندر شهید بهشتی ساخته خواهد شد.

نماینده قرارگاه خاتم الانبیا در طرح توسعه بندر چابهار با اشاره به اتصال این بندر به راه‌آهن اظهار داشت:‌ ۲۰ تا ۳۰ درصد از باری که وارد بندر شهید بهشتی می‌شود باید با حمل و نقل ریلی جابجا شود گفت: در حال حاضر پروژه راه آهن زاهدان – چابهار ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که با اتصال ریل به بندر وضعیت بار از این طریق ترانزیت می‌شود.

اسماعیلی همچنین با اشاره به پروژه ۱۰۳ میلیون دلاری نصب تجهیزات در بندر شهید بهشتی اظهار داشت: تاکنون ۳۰ میلیون دلار از این پروژه به اجرا رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز