خبرگزاری کار ایران

رانت بازار قیر ایران از میان می‌رود

asdasd
کد خبر : ۵۶۳۳۲۵

مدیرعامل پالایشگاه تبریز گفت: تصمیم کارگروه تنظیم بازار و شورای رقابت مبنی بر آزادسازی قیمت وکیوم باتوم- ماده اولیه تولید قیر- مورد حمایت پالایشگاه های کشور قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، غلامرضا باقری اظهار داشت: تصمیم کارگروه تنظیم بازار و شورای رقابت مبنی بر آزادسازی قیمت وکیوم باتوم و اعلام قیمت این کالا براساس ارز آزاد به نفع کشور است و طی جلساتی که با نمایندگان پالایشگاه ها داشته ایم، همگی بر لزوم آزادسازی قیمت وکیوم باتوم تاکید و حمایت کرده اند.

وی با بیان اینکه فروش وکیوم باتوم با ارز مبادله ای، سبب ایجاد اختلاف قیمت ایران و منطقه شده است، گفت: منافع تولید و فروش وکیوم باتوم با نرخ ارز مبادله ای به جیب بازرگانان خارجی می رود، از این رو آزادسازی قیمت وکیوم باتوم ضروری بود.

وی در ادامه افزود: فروش وکیوم باتوم با ارز آزاد، بازار را متعادل و همچنین مصرف واقعی کشور را مشخص می کند.

مدیرعامل پالایشگاه تبریز با اشاره به اینکه مصرف واقعی کشور باید مشخص شود، تاکید کرد: آزاد سازی قیمت وکیوم باتوم،  از قاچاق کالا به کشورهای دیگر جلوگیری می کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه قیرسازها، خوراک خود را با ارز مبادله ای دریافت و سپس اقدام به فروش قیر با نرخ ارز آزاد می کردند، گفت: از این پس با عرضه وکیوم باتوم با ارز آزاد، رانت های موجود در بازار که ناشی از فاصله قیمت ارز مبادله ای و آزاد است، حذف می شود.

به گفته باقری با جمع آوری قیرهای تهاتری که جزو مصوبات کارگروه تنظیم بازار است و در سال 97 اجرایی خواهد شد، بخش دیگری از مشکلات بازار قیر  حل می شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت بهتر است هزینه قیر تهاتری را به وزارت راه بپردازد، گفت: اختصاص قیر تهاتری به وزارت راه همواره سبب آشفتگی در بازار قیر و کاهش کیفیت پروژه ها می شود، از این رو حذف قیرتهاتری و پرداخت هزینه آن می تواند به واقعی شدن قیمت قیر کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه پالایشگاه های کشور با آزادسازی قیمت وکیوم باتوم موافق هستند، گفت: پالایشگاه تبریز هم خوراک قیرسازها را تهیه می کند و هم اینکه واحد قیرسازی دارد، از این رو به نظر می رسد آزادسازی قیمت وکیوم باتوم به نفع پالایشگاه ها و قیرسازی ها باشد؛ چرا که بازار روندی رقابتی پیدا کرده و رانت های موجود حذف می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز