خبرگزاری کار ایران

اسدالله عسگراولادی:

تنها یک درصد از بازار موادغذایی روسیه در اختیار ایران است

asdasd
کد خبر : ۵۵۴۸۱۱

«اسدالله عسگراولادی» در همایش و نمایشگاه صنعت مواد غذایی روسیه در تهران گفت: هم اکنون روزانه یک پرواز از تهران به مسکو برقرار است که رسیدن به جنوب روسیه از طریق آن با معطلی زیاد همراه است.

به گزارش ایلنا، عسگراولادی با اشاره به دشواری های تجارت با روسیه از قبیل مشکل دسترسی و مالیات بر ارزش افزوده 10 تا 15 درصدی، اضافه کرد: حجم تجارت کشورمان با کشورهای دورتر مانند چین اکنون بیش از 42 میلیارد دلار در سال است در حالی که این رقم در مورد روسیه که در همسایگی ما قرار دارد حدود 2 میلیارد دلار در سال است که از این میزان فقط 400 میلیون دلار مربوط به مواد غذایی است.

عسگراولادی که بیش از 6 دهه سابقه همکاری تجاری با روسیه را دارد، تصریح کرد: ایران با روسیه رابطه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خوبی دارد ولی روابط اقتصادی و تجاری دو کشور بسیار کمتر از پتانسیل موجود است. در حالی که در برنامه توسعه ششم حجم تجارت با روسیه پنج میلیارد دلار در سال هدفگذاری شده است، اما در عمل مشکلاتی وجود دارد که اجازه عبور از مرز 2 میلیون دلار در سال را نمی دهد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اظهار کرد: در حالی که در گفت و گو با مقامات اقتصادی کشورمان و روسیه همه قول همکاری و رفع موانع را می دهند اما در عمل اتفاق خاصی نمی افتد.

وی همچنین از تشکیل کمیسیون مشترک تجاری دو کشور در آینده نزدیک خبر داد و از فعالان اقتصادی خواست پیشنهادات خود در زمینه رفع موانع موجود را به این کمیسیون ارایه دهند و به آینده امیدوار باشند.

* شناخت ادبیات بازارهای مدرن، لازمه ورود به بازارهای جهانی

معاون سازمان توسعه تجارت کشور نیز در این همایش گفت: لازمه توسعه تجارت خارجی، مدرن شدن بازار داخلی و گسترش ارتباط آن با بازارهای مدرن است.

محمدرضا مودودی ضمن اشاره به رقابت های منفی شرکت های کوچک تولیدی افزود: با تولیدکنندگان خرد که توان رقابت در بازارهای بین المللی را ندارند نمی توان تجارت خارجی را گسترش داد، بلکه باید زمینه ظهور شرکت های بزرگ صادراتی که قدرت پاسخگویی به سفارش های چند میلیارد دلاری را دارند، فراهم شود.

وی ادامه داد: فعالیت در بازارهای سنتی مانند عراق و افغانستان ضررهایی نیز برای اقتصاد کشور به همراه داشت و آن اینکه تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشورمان گمان کردند ادبیات تجارت با جهان نیز مانند ادبیات تجارت با این کشورهاست.

به گفته مودودی، بازارهای مدرن ادبیات خاص خود را دارند که در آن حجم بالای معاملات و ثبات قیمت و کیفیت مطرح است.

این مقام مسئول از دیگر مشکلات توسعه تجارت خارجی کشورمان را اکراه در دادن بازار در مقابل گرفتن بازار دیگر کشورها دانست و گفت: این مساله در انعقاد قراردادهای تجاری با سایر کشورها اهمیت دارد و یک مساله پذیرفته شده است، در حالی که ما در واگذاری بازار مشکل داریم.

* شرکت های غذایی روسیه به دنبال شناخت بازار ایران

نماینده مرکز تجارت روسیه نیز در این همایش گفت: شرکت های مواد غذایی روسیه آماده اند تا خود را به شرکت های ایرانی معرفی کنند و بازار ایران را بشناسند.

«نیکلای ماشکوف» افزود: متاسفانه حجم تجارت دو جانبه دو کشور بسیار کمتر از پتانسیل موجود است و با توجه به تمایل شرکت های روسی به تعامل با بازار ایران، امیدواریم تجارت میان دو کشور گسترش یابد.

وی تاکید کرد: مرکز تجارت روسیه آماده شنیدن پیشنهادهای فعالان اقتصادی برای توسعه تجارت با ایران است.

*تولید مشترک، چشم انداز همکاری در حوزه مواد غذایی است

قدیر قیافه نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در خصوص همایش و نمایشگاه صنعت غذایی روسیه گفت: این نخستین  بار بود که شرکت های تولید کننده مواد غذایی روسی به صورت مستقل اقدام به حضور در یک نمایشگاه در ایران کرده اند و به نظر ما بهترین شکل همکاری این خواهد بود که شرکت های روسی  با  تولید کنندگان صنایع غذایی ایران اقدام به تولید مشترک نمایند.

وی افزود بعضی از محصولات به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه در ایران قابل تولید هستند و به نظر من بهترین شیوه حضور دوستان روس ما در بازار ایران استفاده از توانمندی های ایران و سرمایه گزاری مشترک می باشد.

وی ادامه داد همزمانی این همایش و نمایشگاه با سفر رییس جمهور روسیه به ایران را می توان به فال نیک گرفت و اتاق بازرگانی ایران روسیه نیز همواره از برگزاری چنین رویدادهایی حمایت می کند.

همایش و نمایشگاه صنعت مواد غذایی روسیه با حضور 25 شرکت معتبر تولیدکننده انواع مواد غذایی این کشور 11 آبان در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد.

هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنایی بازرگانان دو کشور با یکدیگر برقراری روابط نزدیک میان آنها در زمینه تولید، تامین، شبکه توزیع و فروشگاه های زنجیره ای اصلی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز