خبرگزاری کار ایران

​از سوی معاون امور تولید‌‌‌‌ شرکت ملی نفت

آخرین وضع مهار آتش چاه ۱۴۷ میدان رگ سفید تشریح شد

asdasd
کد خبر : ۵۵۳۸۸۰

معاون امور تولید‌‌‌‌ شرکت ملی نفت آخرین فعالیت‌ها برای مهار آتش چاه ۱۴۷ میدان رگ سفید را تشریح کرد و گفت: عزم و همدلی کارکنان نفتی مستقر در چاه شماره ۱۴۷ میدان رگ سفید برای مهار آتش غیرقابل توصیف است.

به گزارش ایلنا، محسن پاکنژاد درباره آخرین وضع مهار آتش در چاه شماره ۱۴۷ میدان رگ سفید اظهار کرد: خوشبختانه با اتخاذ تدابیر لازم، نخستین اقدام‌ها برای پاکسازی با هدف دسترسی به دهانه چاه ۱۴۷ میدان رگ سفید انجام شد.

وی با بیان این که بخشی از محوطه با رعایت مسائل ایمنی تخلیه شده که این مهم گام موثری برای دسترسی نهایی به دهانه چاه برای مهار آتش است، اظهار کرد: همزمان با انجام این کار، اقدام‌های اجرایی احداث جاده‌های دسترسی به محوطه در حال انجام است.

معاون امور تولید‌‌‌‌ شرکت ملی نفت ایران افزود: احداث استخر آب که قرار است ۲۰۰ هزار بشکه آب را در دسترس ما قرار دهد، خطوط لوله آبرسانی و تامین و تدارک تجهیزات، طبق برنامه با سرعت لازم در حال انجام است.

وی با بیان این که پیش بینی می‌کنیم بخشی از این اقدامات تا فردا بعدازظهر انجام و نهایی شود و مقدمات انجام کارهای تخصصی تر مهار آتش فراهم شود، تصریح کرد: همدلی و عزمی مثال زدنی میان همکاران برای مهار آتش در چاه ۱۴۷ میدان رگ سفید وجود دارد، عزمی که حکایت از آن دارد که همکاران ما تلاش دارند با توکل به خدا رکوردی تازه از مهار آتش در چاه‌های نفتی به جا گذارند.

پاکنژاد با اشاره به این که با تلاش و بررسی همکاران فنی شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب موقعیت‎های مناسبی برای احداث سلر و محوطه چاه‎های کمکی و انحرافی تعیین شد تا کمترین زمان حفاری برای انجام عملیات کشتن چاه از عمق (bottom kill) در اختیار ما قرار بدهد، تصریح کرد: کار احداث این سلر و محوطه‎ها (دو موقعیت به عنوان محوطه نهایی انتخاب شده است) با سرعت در حال انجام است.

وی با اشاره به این که ۲ روش استاندارد و متعارف برای مهار آتش چاه وجود دارد، توضیح داد: نخست، روش حمله مستقیم به چاه از سطح (Top Kill) است که از نظر زمانبندی، زمان کمتری به طول می‌انجامد.

معاون امور تولید‌‌‌‌ شرکت ملی نفت ایران با بیان این که اگر شرایط برای عملیات Top kill فراهم نباشد اقدام به حفر چاه‌های انحرافی میکنیم تا با تزریق گل و در مواردی سیمان بتوان جلو فوران سیال را از همان انتهای چاه گرفت، ادامه داد: این دو روش همزمان در حال انجام است.

پاکنژاد تصریح کرد: پس از انجام اقدامات اولیه و در یک فاصله زمانی کوتاه، حمله به چاه در حال فوران از سطح انجام می‌شود که با استفاده از دودکش هدایت‌کننده (Stinger) این اقدام انجام می‌شود.

وی درباره این که چه زمانی فرصت استفاده از دودکش هدایت‌کننده فراهم می شود، تصریح کرد: پیش بینی ما این است این مهم در کمتر از یک هفته با تدارک بخشی از تجهیزات که بتوانند دودکش هدایت‌کننده را روی دهانه چاه قرار دهند، فراهم شود.

معاون امور تولید‌‌‌‌ شرکت ملی نفت ایران درباره این که آیا تا پایان مهار چاه ۱۴۷ رگ سفید در منطقه می ماند، هم توضیح داد: بخشی از نقش مدیریتی من بسیج کردن و سازماندهی نیرو و امکانات بوده که این اقدام از ساعات اولیه پس از فوران و آتش سوزی چاه با همکاری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و  شرکت ملی حفاری انجام شد و بخشی دیگر انجام عملیات است که بر آن نظارت خواهم داشت.

هفتم آبان ماه امسال، د‌‌‌‌کل حفاری ۹۵ فتح شرکت ملی حفاری ایران بر اثر فوران گاز چاه ۱۴۷ رگ سفید‌‌‌‌ د‌‌‌‌چار حریق شد‌‌‌‌ و متاسفانه د‌‌‌‌ر این حاد‌‌‌‌ثه، ۲ تن از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران جان باختند‌‌‌‌.

دکل حفاری ۹۵ فتح شرکت ملی حفاری ایران مستقر روی چاه شماره ۱۴۷ میدان رگ سفید روز یکشنبه (هفتم آبان ماه)، بر اثر فوران گاز چاه ۱۴۷ رگ سفید دچار حریق شد و متاسفانه در این حادثه، ۲ تن از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران جان باختند.

میدان نفتی رگ سفید واقع در جنوب غربی کشور و یکی از میدان‌های بزرگ نفتی است که از اطراف در بین میدان‌های نفتی بی بی حکیمه (در جنوب شرق)، پازنان (درشمال شرق)، رامشیر (درشمال غرب)، زاغه- هندیجان- بهرگانسر و تنگو (درجنوب غرب) محصور شده است.

این میدان در سال ١٣٣٠ شمسی کشف و تولید از آن از سال ۱۳۴۵ آغاز شد. بهره برداری از بخش غربی میدان (رگ سفید-١) توسط شرکت نفت و گاز آغاجاری و بهره برداری از بخش شرقی میدان (رگ سفید-۲) توسط شرکت نفت و گاز گچساران انجام می‌شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز