خبرگزاری کار ایران

معاون خرید مواد اولیه ذوب آهن اصفهان:

تکنولوژی استخراج زغال سنگ مربوط به دوران فعالیت روس‌ها قبل از انقلاب است/ بانک‌ها پروانه معدن را به عنوان وثیقه نمی‌پذیرند

asdasd
کد خبر : ۵۴۹۰۴۱

محمدی گفت: از بزرگ‌ترین معضلاتی که بخش زغال سنگ کشور دارد قدیمی بودن تکنولوژی‌های استخراخ آن است.

محمدی، رئیس‌ هیئت مدیره البرز شرقی و معاون مدیر خرید مواد اولیه و انرژی ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: از بزرگ‌ترین معضلاتی که زغال سنگ کشور دارد قدیمی بودن تکنولوژی‌های استخراج آن است. از همان زمان قبل از انقلاب که روس‌ها کار اکتشاف را آغاز کردند همان ماشین‌آلات در معادن ما همچنان  در حال  استفاده است و با گذشت حدود 50 سال از واردات این ماشین‌آلات، همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: متاسفانه با توجه به استفاده از ماشین آلات کاملا قدیمی، قیمت تمام شده در بخش زغال بالا رفته و همیشه دغدغه مدیران در بخش زغال این بوده که سال آینده با افزایش هزینه‌های تولید و حقوق مزایا چه برنامه‌ای را داشته باشند؟

این مقام مسئول در ذوب آهن اصفهان با اشاره به به نیاز کشور به زغال سنگ افزود: ما باید 6 الی 7 میلیون تن افزایش استخراج زغال داشته باشیم. معادن ما از پتانسیل نسبتا خوبی برخوردارند ولی متاسفانه سرمایه‌گذاران به دلیل بالا بودن هزینه و نبود تکنولوژی به روز ، انگیزه لازم برای همکاری را ندارند.

وی افزود: یکی از مشکلات ما عدم همکاری بانک‌هاست زیرا برای پرداخت تسهیلات، پروانه معدن را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند.

محمدی ادامه داد: برای تجهیز یک کارگاه و مکانیزه کردن آن حدود 30 میلیارد تومان هزینه تجهیزات نیاز است. با وجود کسری حدود 7 میلیون تن زغال سنگ در داخل، اطمینان خاطر کامل شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری جلب نشده است و همچنین به علت متغییر بودن قوانین، حمایتی از سرمایه‌گذاری خارجی به عمل نمی‌آید.

وی با تاکید بر این که هزینه‌بر بودن اکتشافات و نداشتن متولی سبب شده که شرکت‌های خارجی جهت سرمایه‌گذاری در این بخش انگیزه کافی نداشته باشند، افزود: در بیشتر کشورها دولت مراحل اولیه اکتشاف را که هزینه‌بر است را انجام می‌دهد و سپس در مرحله بهره‌‌برداری، شرکت‌های خصوصی وارد عمل شده و روند کار را دنبال می‌کنند. دولت اگر بتواند  به تنهایی  یا با مشارکت شرکت‌های خارجی در بحث اکتشاف در معادن وارد عمل شود می‌توانیم کسری 7 میلیون تنی را جبران کنیم. زغال سنگ  می‌تواند به بحث اشتغال و رفع محرومیت کمک کند زیرا معادن زغال سنگ ایران  بیشتر در مناطق کمتر توسعه یافته واقع شده اند و می‌توانیم با توسعه معادن در اشتغال‌زایی منطقه‌ای نقش بسزایی را ایفا کنیم.

محمدی خاطر نشان کرد: کشور در ارتقا تکنولوژی استخراج زغال سنگ هیچ پیشرفتی نداشته است. متاسفانه در فرآوری زغال‌سنگ در بحث زغال‌شویی به دلیل نبود تکنولوژی به روز حدود 30 درصد از سرمایه از بین می‌رود و این نیز از مهم‌ترین مشکلات هدر رفت سرمایه می‌باشد.

وی در پایان گفت: در بخش زغال‌سنگ کشور، بالغ بر 20 هزار شغل مستقیم وجود دارد که این ظرفیت تا 100 هزار شغل قابل افزایش است که امیدواریم مسئولین با سرمایه‌گذاری در این بخش از صنعت کشور، اشتغال را افزایش دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز