خبرگزاری کار ایران

نهاوندیان:

یکی از علل موفقیت در مذاکرات برجام، گام‌های اقتصادی‌ دولت بود/ کشورهای منطقه رویکرد توسعه مشترک داشته باشند

asdasd
کد خبر : ۵۴۶۷۶۱

معاون اقتصادی رییس‌جمهور تاکید کرد:‌ ما باید به سمت موافقتنامه ترجیحی و حتی تجارت آزاد حرکت کنیم و تسهیل در صدور ویزا و حتی لغو روادید می‌تواند به همکاری کمک کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد نهاوندیان صبح امروز در همایش بزرگ تجارت ایران و عراق که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، گفت: ما در پرتو همکاری مردان علم و عمل می‌توانیم به اهداف خود برسیم.

وی با اشاره به زمان برگزاری این همایش اظهار داشت: اهمیت زمانی اجلاس قابل توجه است. بعد از نابودی تروریسم تکفیری در عراق الان زمان صحبت از همکاری اقتصادی و سازندگی است. حاصل مجاهدت‌ها باید در شکوفایی و توسعه اقتصادی عراق دیده شود و به همین خاطر این نشست اهمیت دارد.

معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه ایران در این نقطه بر تمامیت ارضی عراق تاکید دارد، اظهار داشت: ایران لازمه توسعه عراق را وحدت ملی و تمامیت ارضی عراق می‌داند. ۱۴ سال از آغاز دوره عراق جدید می‌گذرد. در این سالها همایش‌های متعددی در ایران و عراق تشکیل شده است. یک کار لازم وضروری، مرور عملکرد خودمان و بررسی همایش‌های گذشته است تا ببینیم در طرح، عمل و دستاورد چه کرده‌ایم.

نهاوندیان با بیان اینکه دو کشور سال‌های پر فراز و نشیبی را طی کرده‌اند، تصریح کرد: ما سال‌های تنش سیاسی در عراق، سال‌های حضور نظامی بیگانگان در عراق و سال‌های فتنه‌انگیزی تکفیری‌های خدانشناس را داشته‌ایم و سال‌های اعمال شدیدترین تحریم‌های اقتصادی را هم در ایران داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه امروز عراق متحدتر از همیشه و ایران توانمتدتر از همیشه عزم همکاری بیشتر اقتصادی با یکدیگر را دارند، خاطرنشان کرد: ما در سال‌های تحریم درس‌های گراسنگی را آموختیم. آموختیم با اتکا به خود و ارتباط عزتمندانه با جهان می‌توانیم توطئه‌ها را نابود کنیم. ما با افتخار شاهدیم میزان آسیب‌پذیری اقتصاد ایران از اراده‌های ایران ستیزانه به کمترین میزان رسیده است. شاید زمانی یک خبر و یک تهدید تحریمی در فلان مجمع سیاسی یا دولت در بازار ایران التهاب ایجاد می‌کرد اما ظرف یکی دو روز گذشته علیرغم تبلیغات فراوان برای سخنرانی رییس‌جمهور امریکا و اینکه او می‌خواهد استراتژی جدیدش را اعلام کند و علیرغم تهدیدات او علیه ایران دیدیم که نه تنها سخنرانی وی تاثیر التهاب‌انگیزی بر بازار ایران نداشت بلکه فعالان سیاسی و فعالان اقتصادی ایران هم به سخنرانی سراسر لفاظی و بی ادبی ترامپ پاسخ دادند.  

معاون اقتصادی رییس‌جمهور افزود: این مساله نشان می‌دهد سیاست اقتصاد مقاومتی موثر واقع شده و دولت و ملت همگام با یکدیگر قدم برمی‌دارند و ایران در توافق برجام پیروز شده و توانسته بین امریکا و سیاست ایران ستیزانه‌اش با اروپا فاصله بیندازد چراکه اروپا در همان روز موضع می‌گیرد، واکنش نشان می‌دهد و همراهی خود با برجام و ملت ایران را نشان می‌دهد.

نهاوندیان با بیان اینکه یکی از علل موفقیت ما در مذاکرات برجام پیام ما در گام‌های اقتصادی‌مان مبنی بر کاهش تورم و آغاز رشد بود، ابراز داشت: این قوت اقتصاد کلان ما بود که کمک کار مذاکرات برجام شد و بعد از برجام، جهان ظرفیت‌های اقتصادی ایران را دید. این گزارش دولت نبود که ایران را اقتصاد نوظهور جهان معرفی می‌کند بلکه آمار و گزارش مراکز جهانی است که ایران را اقتصاد هزار میلیارد دلاری معرفی می‌کند.

وی با با بیان اینکه ایران امروز تواناتر از همیشه در کنار عراق می‌خواهد توسعه منطقه‌ای را دنبال کند، عنوان کرد: در روابط دو کشور می‌توان هم رویکرد تجاری و هم رویکرد توسعه‌ای داشته باشیم. البته این‌ها مقابل هم نیستند بلکه مکمل هستند اما رویکرد تجاری می‌تواند سریع انجام شود و سریع هم قطع می‌شود ولی رویکرد و روابط توسعه‌ای کند ایجاد می‌شود ولی دیر قطع می‌شود.

معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه بین کشورهای منطقه به ویژه بین ایران و عراق باید رویکرد توسعه مشترک وجود داشته باشد، یادآور شد: باید دو کشور مکمل هم باشند. در مطالعات صورت گرفته شاخصه‌های مکمل بودن بالاست. ما فرهنگ مشترک داریم. کدام دو کشور را می‌توان یافت که در فرهنگ، آداب و رسوم اینقدر مولفه مشترک با یکدیگر داشته باشند. راهپیمایی اربعین پرشکوه‌ترین تجلی فرهنگ مشترک دو کشور است.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به ادعاهای امریکایی‌ها درباره روابط ایران و عراق بیان کرد: چرا ایرانی‌ها در عراق این گونه روابط دارند؟ این نشانه غفلت آنهاست. این روابط لزوما روابط سیاسی نیست بلکه مردمی و فرهنگی است. این سرمایه عظیم مردمی و فرهنگی را چرا در اقتصاد بی‌توجه باشیم؟ سرمایه مشترک باید به سمت توسعه مشترک باشد.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه کار توسعه مشترک نیازمند نهادسازی دارد، گفت: افراد می‌روند ولی نهادها باقی می‌مانند. چند سال قبل پیشنهاد شهرک صنعتی مشترک را دادم که باید آن ایده را دنبال کرد. باید نیازهای میان و بلندمدت عراق را دید. عراق افتخار می‌کند که پیشینه مهندسی داشته است. مهندسین ایرانی و عراقی می‌توانند بهترین شرکای هم در حوزه های زیرساختی باشند.

وی اضافه کرد: در حوزه دارو و پزشکی سهم ایران در مبادله تجاری خیلی پایین است. در حالی صنعت دارویی ایران پیشرفت‌هایی داشته است. در بیوتکنولوژی و آی سی تی حوزه کار وجود دارد.

نهاوندیان با بیان اینکه قدم‌های خوبی برای حل موانع دو کشور برداشته شده است، اظهار داشت: الان ایران شریک دوم تجاری عراق است اما بین ارقام هدف و ارقام کنونی هنوز فاصله است. مانع اول این است که روابط بانکی به تناسب روابط تجاری ما پیش نرفته است. باید توجه کرد و دید چرا سرعت اقدام، متناسب با تفاهمات نیست. ما با اروپایی‌ها در حال برداشتن گام‌های بلندی هستیم و عراق در این زمینه نباید از هیچ کشور دیگری عقب بماند.

وی ادامه داد: نظم در روابط بر حجم روابط کمک می‌کند. کارهای پراکنده مفید نیست. کمک کنیم انتظام در شیوه ارتباط بخش‌های خصوصی دو کشور سامان یابد. در حوزه ترانزیت گام‌هایی برداشتیم اما ما باید روان‌ترین روابط ترانزیتی را داشته باشیم.

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: ایران آمادگی خود را برای همکاری گمرکی با عراق اعلام کرده است. ما باید به سمت موافقتنامه ترجیحی و حتی تجارت آزاد حرکت کنیم و تسهیل در صدور ویزا و حتی لغو روادید می‌تواند به همکاری کمک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز