خبرگزاری کار ایران

کارشناس انرژی در گفت‌وگو با ایلنا:

باید با تجارت برق، خام فروشی نفت و گاز را دور بزینم/لزوم احیای شورای عالی انرژی

asdasd
کد خبر : ۵۴۵۹۵۵

خاقانی گفت: زمانی که قیمت نفت 70 درصد سقوط کرد و قیمت گاز طبیعی به تبعیت از قیمت نفت حدود 45 درصد سقوط کرد، کسانی که گاز را تبدیل به برق کرده بودند در عمده فروشی کاهش قیمت شان 6 تا 7 درصد بود و در خرده فروشی اصلا ضرر نکردند.

محمود خاقانی کارشناس انرژی بین الملل در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به سهم یک درصدی ایران در تجارت جهانی گاز اظهار داشت: امروز مهم نیست که چقدر گاز صادر می کنیم، یا چقدر مخزن گازی داریم و در کجا واقع شده ایم، مهمترین سوالی که باید پاسخ دهیم و در دو دهه اخیر مورد توجه قرار نگرفته  این است که سیاست کلان انرژی نفت و گاز کشور چه است آیا قرار است صادر کننده ماده خام انرژی و نفت و گاز باقی بمانیم و یا باید به این ذخایر ارزش افزوده بدهیم و تبدیل به کالا و خدمات کرده و صادر کنیم.

وی افزود: اکنون باید بدانیم سهم گاز در سبد انرژی ایران چقدر است، قرار است چند درصد از گاز طبیعی، چند درصد نفت و فرآورده های نفتی و چند درصد انرژی هسته ای و چند درصد مواد تولیدی از نفت و گاز باشد، هنوز این برنامه در کشور تعریف نشده به همین دلیل به یکباره سازمان انرژی هسته ای می گوید نیروگاه هسته ای می سازم و قرارداد منعقد می کند،  وزارت نفت قرارداد با توتال می بندد و یا بحث است که افزایش حجم صادرات نفت خام داشته باشیم و تصور می کنیم با حجم صادرات و یا تولید می توانیم در بازار نفت و انرژی تاثیرگذار باشیم. 

خاقانی تاکید کرد: اولین چیزی که در شرایط فعلی باید توجه شود اینکه دوران نفت خام به سر آمده است و علائم آن هم مشخص است مثلا می بینیم شاه عربستان به روسیه می رود و دست دوستی دراز می کند، عربستان دیگر نمی تواند در صحنه بین المللی به عنوان صادرکننده و صاحب ذخایر غنی نفت نقش بازی کند، بنابراین احتیاج پیدا کرده که با دیگران مشارکت کند و برای موضوع هزینه می دهد، 700 میلیارد دلار از اوباما، 400 میلیارد دلار از ترامپ و میلیاردها دلار هم از پوتین اسلحه می خرد.

وی تصریح کرد: مفهموم این است که نظام حکومتی آل سعود به عنوان دارنده ذخایر غنی نفت و نشستن روی گنج دیگر کارایی ندارد و آنچه وارد صحنه می شود گاز است و آن هم به این دلیل است که مسائل زیست محیطی مطرح شده است.

این کارشناس نفتی خاطرنشان کرد: حال در این اوضاع اگر ایران صادرات گاز را جایگزین نفت کند باز هم سیاستی کاملا اشتباه است، بنده معتقدم گاز نباید به صورت خام صادر شود کمترین کار این است که تبدیل به برق شده و آن را صادر کنیم چون برق را به راحتی نمی توانند تحریم کنند و هم ارزش افزوده ایجاد می کند.

وی توضیح داد: ما طی چند سال اخیر شاهد بودیم  که قیمت نفت 70 درصد سقوط کرد و قیمت گاز طبیعی به تبعیت از قیمت نفت حدود 45 درصد سقوط کرد، کسانی که گاز را تبدیل به برق کرده بودند در عمده فروشی کاهش قیمت شان 6 تا 7 درصد بود و در خرده فروشی اصلا ضرر نکردند بنا بر این به نظر بنده وزارت نفت و نیرو باید با هم سیاست کلان انرژی برای کشور تعریف کنند.

خاقانی یادآور شد: باید همان شورای عالی انرژی که در دولت دهم منحل شد، احیا شود در غیر این صورت چه یک درصد و چه ده درصد گاز صادر کنیم، وضع تغییر نمی‌کند و این یعنی مدیریت اقتصاد انرژی نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز