خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

رشد یک درصدی تورم مسکن از نرخ تورم عمومی

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۹۰۱

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در پنج سال گذشته قیمت مسکن 1.6 برابر نرخ تورم و قیمت زمین 2 درصد نرخ تورم و اجاره بها یک و نیم برابر نرخ تورم رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حامد مظاهریان در هفدهمین همایش سیاست توسعه مسکن در ایران با بیان اینکه مسکن در اولویت‌های نیازهای اساسی زندگی خانوار قرار دارد، گفت: از سال 79 تا 92 قیمت زمین در ایران تا 107 برابر رشد داشته است و مسکن هم 76 برابر افزایش قیمت پیدا کرده است.

وی درباره افزایش قیمت در بخش اجاره بها اظهار داشت: اجاره بها در این بازه زمانی در تهران 61 برابر و تورم به طور کلی به 37 برابر رسیده است. معنای این اعداد وارقام این است که در 20 سال یعنی بازه زمانی سال‌های 79 تا 92 قیمت زمین سه برابر نرخ تورم، قیمت مسکن بیش از دو برابر قیمت تورم  و اجاره بها تقریبا دو برابر تورم رشد پیدا کرده است.

مظاهریان با بیان اینکه افزایش قیمت زمین و مسکن در بلندمدت خود را با نرخ تورم همسو و یکسان می‌کند اظهار داشت: از سال 92 تا امسال قیمت مسکن 1.6 برابر تورم و اجاره بها 1.5 برابر تورم افزایش یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دولت در پنج بخش برای مسکن برنامه تدوین کرده است، گفت: سیاست دولت این است که قدرت خرید مردم را افزایش دهد و تا مردم بتوانند با استفاده از بازار رهن، تقاضای خود در بازار را جویا شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد واحدهای مسکونی از تعداد خانوار در ایران بیشتر است، گفت: به ازای 24 میلیون خانوار 27 میلیون خانه داریم این در حالی است که در ابتدای دهه 60 به ازای هر 100 خانه 127 خانوار داشتیم.

مظاهریان ادامه داد: زوج‌های جوان و خانه‌ اولی از اولویت‌های دولت در بازار مسکن هستند و این گروه را مصرف کننده واقعی خانه می‌دانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: احیای بافت فرسوده و توجه به حاشیه نشینی هم در اولویت سیاست‌های دولت قرار دارد همچنین دولت به دنبال اجرای مسکن اجتماعی برای تامین سرپناه دهک‌های کم درآمد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز