خبرگزاری کار ایران

پرداخت 74 درصد پول گندم‌کاران/ باقی‌مانده مطالبات طی دو ماه آتی پرداخت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۹۷۱

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: در سال‌جاری 115 هزار و 858 میلیارد ریال گندم از کشاورزان خریداری شده که تاکنون بیش از 85 هزار میلیارد ریال یعنی 74 درصد آن به حساب کشاورزان واریز شده و تمام تلاش شرکت، سازمان برنامه و بودجه، خزانه‌داری کل و وزارت جهاد کشاورزی تامین و پرداخت 26 درصد باقی‌مانده‌ی مطالبات گندم‌کاران است که نهایتأ طی دو ماه آینده پرداخت خواهد شد.

به گزارش ایلنا،  یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در دومین نشست خبری خود در سال‌جاری که  با حضور خبرنگاران و رسانه‌های خبری برگزار شد، اظهار کرد:  امسال 5 میلیون و 900 هزار هکتار برای کشت گندم آماده شده بود که به دلیل شرایط و تنش‌های آب و هوایی و پراکنش نامناسب بارش‌ها، محصول بخشی از زمین‌ها آسیب دید و قابل برداشت نشد.

سیف افزود: امسال بیش از 1400 مرکز خرید برای تحویل و خرید تضمینی گندم در سراسر کشور تدارک دیده شد تا کشاورزان بتوانند با سهولت و با کیفیت محصول خود را تحویل دهند و این مراکز به‌خوبی توانستند هشت میلیون و 865 هزار تن گندم به ارزش 115 هزار 858 میلیارد ریال خریداری کنند.

وی تصریح کرد: 85 هزار میلیارد ریال تاکنون به حساب گندم‌کاران سراسر کشور واریز شده که معادل 74 درصد کل پول گندم‌ها است و امیدواریم 26 درصد باقی مانده در سریع‌ترین زمان ممکن با تلاش‌های خزانه‌داری کل کشور، سازمان برنامه و بودجه‌ی کشور، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ایران به کشاورزان پرداخت شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از استان‌های خوزستان با یک میلیون و 353 هزار تن، گلستان با یک میلیون و 100 هزار تن و فارس با 900 هزار تن گندم سه استان  اول در عرضه‌ی گندم به شرکت بازرگانی دولتی ایران یاد کرد و گفت: امسال شاهد تغییر کیفیت در تولید و کیفیت در بخش لجستیک و تحویل و خرید تضمینی گندم بودیم.

سیف با اشاره به متغییرهای ظاهری ارزیابی کیفیت نان تأکید کرد: کیفیت نان کشور در هر ماه ارزیابی می‌شود و بر خلاف برخی گفته‌های غیر علمی که گندم داخلی را بی‌کیفیت ‌می‌دانند باید بگویم که در بررسی و ارزیابی کیفیت نان که بیشترین متغییر موثر بر کیفیت آن گندم است، نمره‌ی کیفیت نان‌های کشور در مقایسه با مرداد 95 که 82 از 100 بود در مرداد ماه سالجاری به 84 افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان این‌که شرکت بازرگانی دولتی ایران  برنامه صادرات گندم دروم به میزان 400 هزار تن تا پایان سال را دارد که امید به تحقق300 هزار تن آن است، اضافه کرد: در این راستا گندم کشورمان به لحاظ صادرات افزایش کیفیت داشته و کشورهای دیگر به کیفیت گندم دوروم ما واقف شده‌اند و امسال برای اولین بار به کشورهایی از جمله ایتالیا که مهد پاستا است، توانستیم گندم دوروم صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: برنامه‌های خوبی برای خرید تضمینی گندم توسط بخش خصوصی با عرضه‌ی آن در بورس کالا داریم. امسال همچنین 200 هزار تن دانه‌های روغنی خریداری شده و 529 میلیارد تومان پول دانه‌های روغنی کلزا، آفتابگردان و گلرنگ به کشاورزان پرداخت کردیم و خرید تضمینی دانه‌ی سویا نیز به زودی شروع می‌شود و پیش‌بینی‎‌ شده تا مقدار 100 هزار تن از این محصول  خریداری شود.

سیف عنوان کرد: در حوزه‌ی فروش کالاها به عنوان مباشر و متولی تنظیم بازار کالاهای اساسی نقش مهمی در نیمه اول 1396 داشته‌ایم. تمام فروش شرکت در قالب عرضه در بورس که شفافیت عملکرد را موجب شده،صورت گرفته و آرامش خوبی در بخش بازارکالاهای اساسی را شاهد بودیم.

وی با بیان این‌که خریدها به موقع انجام ‌می‌شود و با عرضه‌ی مناسب، به هر میزان تقاضا برای کالا پاسخ داده می‌شود، خاطر نشان کرد: امسال 216 هزار تن شکر و 35 هزار تن برنج عرضه کرده‌ایم و شاخص قیمت بازار، آرامش در بخش کالاهای اساسی شکر روغن و برنج را نشان می‌دهد. این عملکرد مطلوب دولت، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ایران سبب شده تا از شوک قیمتی جلوگیری شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تشریح کرد: برای ماه‌های محرم و صفر 25 هزار تن برنج در قالب طرح تنظیم بازار در حال توزیع است، 10 هزار تن از این برنج متعلق به شرکت بازرگانی و 15 هزار تن از آن، برنج بخش خصوصی است که شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای 15 هزار تن برنج 11 PR را  به قیمت 3150 تومان جهت هیات‌های عزاداری به متقاضیان عرضه می‌کنند و 20 هزار تن شکر با قیمت هر کیلوگرم 2520 تومان تحویل در انبارها به هیات‌ها تخصیص داده شده است.

سیف افزود: تولید کالاهای اساسی در جهان با افزایش تولید گندم روسیه و اوکراین افزایش یافته و بازار جهانی کالاهای اساسی با مهمترین چالش کاهش کیفیت گندم دروم روبرو بوده و در کشورهای امریکایی مقادیر کمی نیز کاهش داشته،  اما در ایران کیفیت گندم افزایش یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: کیفیت برنج در کشورمان طی سال‌های اخیر افزایش داشته است و بازار روغن نیز از آرامش نسبی برخودار بوده است. در کشت چغندر قند نیز امسال با افزایش 200 هزار تنی امیدواریم بیش از 900 هزار تن شکر استحصالی داشته باشیم؛ در حالی‌که تولید این محصول در کشور یک میلیون و 650 هزار تن بوده، این مقدار به یک میلیون و 850 هزار تن خواهد رسید و ضریب وابستگی به واردات را کمتر خواهد کرد و تا 5 سال آینده امیدواریم واردات به صفر برسد.

سیف در ادامه و در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص میزان ذخایر استراتژیک تصریح کرد: ذخایر خوبی در بخش گندم که بالای 12 میلیون موجودی است، داریم. در سایر کالاها نیز بخش خصوصی و شرکت از ذخایر خوبی برخوردار است که بخشی در انبارها، بخشی در حال فروش و بخشی در حال تخلیه در بنادر است که این ذخیره‌ی کافی و مطمئن، نگرانی فعالان بازار برای کمبودها را از بین برده و آرامش را سبب شده است. در بخش شکر، روغن، برنج میزان ذخایر بی‌نظیر است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص قیمت تضمینی سال آینده گندم تصریح کرد: در خصوص قیمت تضمینی، محاسبات انجام شده و کار کارشناسان در وزارت جهاد انجام شده و به شورای اقتصاد داده شده و به زودی تعیین تکلیف خواهد شد؛ البته در این مورد هزینه‌های تمام شده و بهره‌وری در تصمیم‌گیری مؤثر است که به آن‌ها توجه می‌شود و این موضوعات سبب تصمیم‌گیری برای یک رقم خواهد بود.

وی با بیان اینکه تلاش وزارت جهاد کشاورزی افزایش تولید بهره‌وارنه و این سیاست دولت برای تولیدات کشاورزی است، افزود: در حوزه‌ی آموزش کشاورزان، تامین تجهیزات و مکانیزاسیون و تامین بذر و نهاده‌ها اقدامات خوبی شده تا تولید با بهره‌وری بالا در کشور انجام شود.

سیف گفت: میانگین پروتئین گندم تولید داخلی 1.5 درصد افزایش داشته و در خصوص اختلاط گندم‌ها مشکلی نداریم و گندم‌های تولید گلستان و خوزستان از لحاظ کیفیت مطلوب هستند، بعلاوه این‌که کیفیت نان نیز با ورود به فصل‌های سرد سال بهتر نیز می‌شود.

معاون وزیر جهادکشاوری اظهار کرد: برای عرضه‌ی گندم در بورس کالا انتقاداتی وجود دارد اما این کار باعث کوچک شدن بخش دولت، ارائه‌ی خدمت بهتر به کشاورزان و سرعت در پرداخت پول به کشاورزان می‌شود و با شفافیتی که وجود دارد اگر خوب اجرا شود بسیار مطلوب است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص سیاست واردات برنج توسط شرکت و دولت گفت: سیاست کشور کاهش تصدی‌گری دولت و واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی است و این سیاست کلی کشور است که در حال گفتگو با بخش خصوصی هستیم تا از توان بخش خصوصی بهره‌ بگیریم. لیکن الزمات اطمینان آوری در حوزه اقتصادی و اجتماعی برای تامین کالا در کشور باید به دولت داده شود تا با نظارت دولت، اهداف اقتصاد مقاومتی تحقق یابد.

وی در خصوص پرداخت پول گندم‌ها به کشاورزان خاطر نشان کرد: کشاورزانی که تا امروز به دولت گندم تحویل داده‌اند و اسمشان در سامانه ثبت شده،50 درصد پول خود را دریافت کرده‌اند و کشاورزانی که تا 28 خرداد ماه گندم به دولت تحویل داده اند 100 درصد پول آنها پرداخت شده و تا 2 ماه دیگر که آقای نوبخت نیز قول داده است، مطالبات به طور کامل پرداخت می‌شود و تأکید می‌کنم تمام ارکان تأمین کننده پول در تلاش هستند تا پول گندم هاتأمین و پرداخت شود.

سیف گفت: سازوکار انجام خرید تضمینی توسط بخش خصوصی و خرید از طریق بورس کالای ایران، وجود سامانه‌ای است تا مشخصات کامل تولیدکنندگان گندم در سامانه ثبت شود و این به دلیل آن است که گلوگاه فساد و عرضه‌ی گندم خارج از شبکه‌ی تولید داخل بسته شود که با استفاده از ظرفیت‌های مراکز جهاد کشاورزی، دفاتر خدمات دولت در روستاها این ثبت اطلاعات انجام خواهدشد و تا پایان آذر ماه اطلاعات گندم‌کاران به طور کامل برای تحویل گندم در سال آتی ثبت و برآورد تولید هر کشاورز مشخص خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران رقابت‌پذیری گندم ایران در بازارجهانی را دلیل تداوم صادرات آن و پذیرش آن توسط مشتریان بازار جهانی دانست و با اشاره به پرداخت یارانه در کشورهای دیگر به بخش گندم از جمله روسیه گفت: ما نیز برای گندم یارانه پرداخت می‌کنیم اما در بخش کیفیت گندم ما به حدی رسیده‌ایم که توان رقابت با سایر گندم‌های تولیدی در جهان را داریم که این موضوع صادرات گندم را برای ما به‌صرفه خواهد کرد و این نکته را باید در نظر بگیریم که با این کار ما از کشاورزان خودمان حمایت می‌کنیم.

وی درخصوص پیش‌بینی مقدار تولید گندم در سال آتی گفت: پیش بینی می‌شود سال آینده سال خوبی برای تولید گندم باشد و میزان تولید به 14 میلیون تن گندم برسد. به لحاظ توان و ظرفیت‌های کارخانجات آرد،نیز بخشی از این گندم را کارخانجات آرد در سال‌های آتی می‌توانند خریداری کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درخصوص انجام مناقصات برای خریدهای خارجی از برگزاری 6 مناقصه و عملیاتی شدن 4 مناقصه برای خرید روغن، شکر، روغن پالم و روغن سویا و شکرخام خبر داد و تشریح کرد: حجم روغن پالم خریداری شده سقف مقداری است که وزارت بهداشت تعیین کرده و 30 هزار تن است.

وی در پاسخ به محدودیت‌های آب برای کشت گندم اظهار کرد: بخش عمده‌ی کشت گندم کشور به صورت دیم است و تولید گندم در واقع کمک به اقتصاد کشاورز است و کشت این محصول می‌تواند سبب ذخیره‌سازی آب‌های زیرزمینی کشور شود، زیرا گندم در فصل بارش کاشته می‌شود و با مهار آب‌های سطحی، آب به سطح زیرین زمین خواهد رسید؛ اما چالش اصلی افزایش بهره‌وری و استفاده موثر از آب‌ها است که در این خصوص اقدامات خوبی انجام شده و البته باید اقدامات بیشتری انجام شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درخصوص میزان ثبت سفارش و کیفیت برنج وارداتی نیز تشریح کرد: امسال یک میلیون 660 هزار تن ثبت سفارش برنج داشته‌ایم که این مقدار در گذشته یک میلیون و 591 هزار تن بود . ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت این محصول در کشور به منظور حمایت از کشاورز انجام می‌شود همچنین نظارت‌های لازم در زمان واردات نیز به لحاظ رعایت شاخص‌های کیفیت و استاندارد، و وجود فلزات سنگین در برنج بسیار سختگیرانه عمل می‌شود و استانداردهای مورد نظر حتی بالاتر از استاندارد جهانی است، پس کیفیت برنج  وارداتی بسیار بالا است.

وی در خصوص خرید گندم‌های خارج از شبکه تولید گفت: این موضوع واقعیت ندارد و در این خصوص ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم؛ به‌طوری‌که ما توانسته‌ایم اطلاعات کشاورزان را در سامانه ثبت کنیم و گندم‌ها نیز براساس اطلاعات ثبت شده از گندم‌کاران خریداری می‌شود.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در توجیه واگذاری بخشی از مأموریت‌های شرکت به بخش خصوصی عنوان کرد: گستردگی فعالیت دولت در بخش اقتصاد، سبب پایین آمدن بهره‌وری اقتصادی می‌شود و در بخش دانه‌های روغنی، اگر بخش خصوصی تأمین این دانه‌ها را عملیاتی کند شرکت ورود نخواهد کرد، اما در صورتی که این تراز کمتر از میزان و مقدار اعلام شده باشد، شرکت ورود کرده و موضوع تامین را براساس تکالیف خود عملیاتی خواهد کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز