خبرگزاری کار ایران

مدیر ملی رسته زنبورداری در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

حضور پررنگ ایران در کنگره آپی‌موندیا با همکاری یونیدو

asdasd
کد خبر : ۵۴۱۸۱۴

مدیر ملی رسته زنبورداری طرح تکاپو گفت: سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری برای حضور پررنگ ایران در چهل و پنجمین کنگره آپی‌موندیا با هم همکاری خواهند کرد.

فرزانه نادری مدیر ملی رسته زنبورداری طرح تکاپو، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به حضور قدرتمند ایران در چهل و پنجمین کنگره بین‌المللی آپی‌موندیا در استانبول ترکیه، اظهار کرد: خوشبختانه بخشی از هزینه‌های ایران برای شرکت در این کنگره به منظور معرفی توانمندی‌های صنعت زنبورداری کشور توسط سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تامین شده است.

وی افزود: لازم به ذکر است که این امر بر اساس تفاهمنامه‌ چندجانبه‌ای که در راستای عملیاتی شدن طرح تکاپو در سال 1395 فی مابین ذینفعان اصلی حوزه زنبورداری از جمله صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور به امضا رسید، دنبال می‌شود.

نادری، با بیان اینکه طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو)، اقدامی مشترک بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) به شمار می‌رود، اضافه کرد: از سال 93 مطالعات ملی و استانی دینامیک اشتغال با رویکرد ایجاد اشتغال پایدار در ایران آغاز شد و رسته زنبورداری به عنوان یکی از بخش‌هایی که در ایران قابلیت توسعه دارد، جزو رسته‌های اولویت‌دار ملی انتخاب شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس، تقریبا در اواخر سال 94 با حضور کارشناس بین‌المللی طی بازدید از 10 استان کشور، برخورداری صنعت زنبورداری از پتانسیل تثبیت و ایجاد اشتغال در ایران را تایید کرد. بنابراین از سال 2016 میلادی، برنامه‌های توسعه‌ای در این زمینه آغاز و اقدامات لازم انجام شد.

نادری تاکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های تولید در عرصه زنبورداری، بحث کیفیت محصولات است. بنابراین تمرکز بیشتر طرح تکاپو در رسته زنبورداری، ارتقای کیفیت و استانداردهای عسل و محصولات جانبی است که این صنعت به بازار عرضه می‌کند.

مدیر ملی رسته زنبورداری عنوان کرد: رویکرد دیگری که در طرح تکاپو می‌توان به آن اشاره کرد، تمرکز بر روی تولید و صادرات محصولات جانبی زنبورداری به غیر از عسل مانند ژل رویال، گرده گل و غیره است. به همین دلیل طرح مذکور بر استفاده زنبورداران از جدیدترین تکنولوژی‌ها و تجهیزات مدرن این صنعت متمرکز شده و فعالان را در این راستا تا جایی تشویق می‌کند که امکان صادرات در حجم بالا در محصولات مختلف فراهم شود. البته اکنون عسل به مقداری اندک توسط برخی تجار ایرانی صادر می‌شود، اما به دلایل گوناگون مانند قیمت تمام شده بالا و کیفیت پایین، توانایی رقابت از ایران سلب شده است.

نادری گفت: در راستای طرح توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار در رسته زنبورداری با همکاری صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری نه تنها دوره‌های آموزشی مختلف در استان‌های کشور (در قالب دو کریدور اصلی) در ارتقای سطح علمی زنبورداران برگزار می‌شود، بلکه برای حضور ایران در چهل و پنجمین کنگره بین‌المللی آپی‌موندیای ترکیه، مقدمات لازم فراهم شده و امیدوار هستیم که شرکت‌های فعال و پیشرو در این حوزه، بهره‌مندی لازم را برای برقراری ارتباط و صادرات محصولات از این فرصت به دست آورند. البته خوشبختانه در خصوص صادرات زهر زنبورعسل و بره موم توافقاتی با چند برند بین‌المللی طی نمایشگاه صورت گرفت.

وی، تثبیت 70 هزار نفر شاغلان موجود و ایجاد اشتغال در رسته زنبورداری کشور برای بیش از 15 هزار نفر را یکی از پتانسیل‌های این صنعت دانست و افزود: در حال حاضر با توجه به تعداد بالای کندوی زنبورعسل از نظر کمیت، آمار بالایی داریم، اما باید روی کیفیت محصولات کار کرد. بنابراین لازم است که سازمان ملی استاندارد در راستای استاندارد اجباری عسل و دیگر محصولات این عرصه اقدام کند. در غیر این صورت، ممکن است طرح‌های توسعه‌ای صنعت زنبورداری کشور با شکست مواجه شود.

شایان ذکر است که چهل و پنجمین کنگره بین‌المللی آپی‌موندیا که مهم‌ترین رویداد صنعت زنبورداری به شمار می‌رود، امسال در استانبول ترکیه برگزار شد. ایران با در اختیار داشتن 12 غرفه، در این کنگره رتبه سوم پس از چین و ترکیه را در اختیار دارد. این کنگره که از 29 سپتامبر شروع به کار کرد، تا چهار اکتبر ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز