خبرگزاری کار ایران

کوچی خبر داد:

تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون عمران برای ارزیابی تاخیرهای هواپیمایی

asdasd
کد خبر : ۵۴۰۴۵۹

رئیس کمیسیون عمران مجلس از تشکیل کمیته‌ای در این کمیسیون عمران برای ارزیابی تاخیرهای هواپیمایی خبر داد.

به گزارش ایلنا، نشست امروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد که محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در این نشست با بیان اینکه اراده سیاسی وجود دارد که کریدورهای شمال، جنوب، شرق و غرب کشور دور زده شود، افزود: کشورهای مختلف هزینه های سنگین می کنند که ایران را دور بزنند و از مسیر ترانزیتی ایران عبور نکنند لذا باید مراودات سیاسی به گونه ای تلاش شود که کریدورهای مختلف کشور فعال شود.

رضایی با تاکید بر این که باید اراده ای در وزارت امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، کشور و مجلس، دولت و کلیت نظام شکل بگیرد که کریدورها توسعه یابد، اظهار داشت: باید تلاش شود که با کشورهای همسایه حداقل با 400 میلیون جمعیت مراودات ترانزیتی برقرار شود چرا که گاهی مدیریت های با احتیاط سبب شده که مراودات با کشورهای همسایه کمرنگ شود.

وی با اشاره به تاخیرهای پروازی خاطر نشان کرد: در بحث تاخیرهای پروازی باید شفاف سازی شود که علت تاخیرهای پروازی چیست و حقوق مسافر که در شورای عالی هواپیمایی کشور تصویب شده است، چقدر رعایت می شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کمیته ای در کمیسیون عمران تشکیل می شود تا تاخیرهایی را که میزان آن 37 درصد در کشور است، مشخص کند . همچنین در خصوص اراده وزارت راه در حل این مشکل و نیز از تاخیرهای هواپیمایی ارزیابی دقیق داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بیشتر پروازها چارتری شده، تصریح کرد: نظارت ها در بخش پروازهای چارتری ضعیف است که باید در این بخش نظارت های بیشتری صورت گیرد.

محمدرضا ملک‌شاهی راد نیز در این نشست با بیان اینکه توسعه ترانزیتی جزء مطالبات و گاهی آرزوهای کشور است، گفت: برنامه ششم توسعه تکالیفی را برای وزارت راه و شهرسازی در حوزه ترانزیتی مشخص کرده لذا باید مشخص شود که در سال 97 چه اقدامی برای توسعه این بخش انجام می شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در ترانزیت بین کشورهای دنیا عامل سیاسی یک اصل مهم است، افزود: امروز در مقایسه با کشورهای اطراف خود در بخش ترانزیتی عقب مانده‌ایم که با استفاده از ظرفیت موجود کشور می‌توان آن را توسعه داد.

حسن خسته بند نیز در این نشست بر توسعه ترانزیت از کریدور شمال تاکید کرد و افزود: یکی از محورهایی که تاکنون به خوبی شناسایی نشده مسیر اینچه چین به قزاقستان و از آن طریق به دریای خزر است که مسیر خوبی بوده و تجار می توانند از این مسیر استفاده کنند.

همچنین شهرام کوسه غراوی در این نشست با اشاره به یکی از اهداف سند چشم انداز 1404 مبنی بر این که ایران باید به قطب ترانزیت اول منطقه تبدیل شود، ادامه داد: باید مشخص شود که برنامه وزارت راه و شهرسازی هر ساله برای تحقق این سند چیست؟

حمید بنایی نیز در این نشست تاکید کرد که با توجه به رکود طرح های عمرانی باید برنامه های عملیاتی برای توسعه ترانزیتی مشخص شود.

همچنین هادی بهادری با بیان این که اساس وظیفه ترانزیت اقتصادی است، گفت: افرادی که می خواهند کالا را از جایی به جای دیگر منتقل کنند باید براساس هزینه ها این کار را انجام دهند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این که در بحث برنامه ریزی حمل و نقل باید با توجه به تغییراتی که در فضای اقتصادی بین الملل رخ می دهد مسیرهای بهینه را در فضای اصلی مشخص و معرفی کنند، افزود: مسیر چین به اروپا با تغییرات کوچکی می تواند اقتصادی شود. سید حسین افضلی در این نشست با تاکید بر این که اراده ای در کشورهای بزرگ وجود دارد که ایران را دور بزنند و از مسیرهای جایگزین استفاده کنند، ادامه داد: برخی از مشکلات به اعتبارات سنگین نیاز دارد و برخی به تسریع در مراودات سیاسی، اما برخی به مراودات سیاسی و اعتبارات سنگین نیاز ندارد لذا باید با استفاده از این ظرفیت ها ترانزیت کشور را توسعه داد.

شادمهر کاظم زاده نیز گفت: می توان از مسیر خلیج فارس به شمال عراق فعالیت های ترانزیتی را گسترش داد که این مسیر اصلا دیده نشده است.

کمال الدین شهریاری نیز با بیان این که با توجه به گزارشات وزیر راه و شهرسازی از نظر سخت افزاری و زیرساخت ها کمبودی در راه توسعه ترانزیت نیست، افزود: باید مشخص شود که آیا منابع کافی برای اجرای زیرساخت ها و سخت افزار به اندازه کافی پیش بینی شده است یا خیر.

همچنین یحیی کمالی پور با اشاره به این که کشورهای مختلف دنیا امروز به سمت و سویی پیش می روند که راه های مواصلاتی خود را در مجموعه کشورهای دنیا باز کنند، ادامه داد: کشورهای مختلف دنیا همانند افغانستان و حتی کردهای عراق به دنبال کریدورهایی هستند که خود را به دنیا وصل کنند اما ایران در این بخش در جا می زند.

مهدی صباغیان بافقی نیز در این نشست با بیان این که تاخیرهای پروازی امروز به یک معضل تبدیل شده است، تصریح کرد: علت این تاخیرهای پروازی چیست و راهکارها برای رفع این معضل چه بوده است و امار تاخیرهای پروازی در هشت سال گذشته باید براساس یک نمودار ارائه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز