خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس:

ساخت بیدبلند خلیج فارس تا سال 98 تکمیل می‌شود / کاهش 9 درصدی هزینه‌های سربار پروژه‌ها پس از برجام

asdasd
کد خبر : ۵۴۰۳۴۵

امین نژاد با بیان اینکه کلیت پروژه 58.5 درصد و بخش پالایشگاهی 62 درصد توسعه دارد، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود که تا پایان سال 75 درصد، انتهای سال 97 ساخت فیزیکی تمام شود و در سال 98 به پیش راه اندازی و راه اندازی می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمود امین نژاد مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پروژه پالایش بیدبلند خلیج فارس حدود 15 سال (تا نیمه سال 94) به دلایل کمبود منابع مالی و تغییر مدیریت فقط 18.6 درصد پیشرفت داشته است، اظهار داشت:  

وی افزود: در خرداد 94 زنگنه تصمیم گرفت مالکیت پالایشگاه را از شرکت انرژی سپهربه هلدینگ واگذار کند، آن زمان نسبت سهام 80 به 20 بود (هلدینگ - شرکت گاز) بود که با افزایش سرمایه و بحث خصوصی سازی اکنون بیش از 99 درصد مالکیت پروژه متعلق به هلدینگ است.

امین نژاد تصریح کرد: قرار است از 4 ان جی ال 900، 1000، 1200 و 1300 پالایشگاه روزانه 56.6 میلیون متر مکعب در روز گازهای همراه نفت  از طریق خطوط انتقال داده شده و خوراک مجتمع از آنها تامین شود و گاز غنی ( متان) حدود 48 میلیون متر مکعب مجددا به شبکه گاز سراسری تزریق می شود و مابقی (حدود 25 درصد) خوراک هستند و محصولات جانبی شامل 1.5 میلیون تن در سال اتان، 1.5 میلیون تن پروپان و بوتان و 400 هزار تن پنتان هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه کلیت پروژه 58.5 درصد و بخش پالایشگاهی 62 درصد توسعه دارد، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود که تا پایان سال 75 درصد، انتهای سال 97 ساخت فیزیکی تمام شود و در سال 98 به پیش راه اندازی و راه اندازی می رسد.

 مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در ادامه گفت: از سال 94 که پروژه به هلدینگ واگذار شده تا بهمن 95 که منابع مالی را هلدینگ تامین کرد، از صندوق توسعه ملی به تاریخ 95/9/3، 2.2 میلیارد دلار اعتبار برای آن مصوب شد و بعد گشایش اسناد انجام شد و از آن زمان که اعتبار به عاملیت بانک سپه و تشکیل کنسرسیوم با عضویت 5 بانک ایرانی در عرض 22 روز اولین اعتبار 1 میلیارد دلار گشایش شد و پس از 15 روز اولین برداشت انجام شد که رکورد همکاری سیتم بانکی با این مگاپروژه کم نظیر بود و باعث شد در 6 ماه گذشته در بخش پالایشگاه  ماهانه 2.7 درصد توسعه داشته باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر حدود 4780 نفر به صورت مستقیم در این 3 فاز مشغولند و بیش از 8 هزار نفر نیز غیر مستقیم کار می کنند.

امین نژاد با اشاره به برنامه وزیر نفت برای متوقف ساختن صادرات ال پی جی و تکمیل زنجیره تولید در داخل کشور، اظهار داشت: 1.5 میلیون اتان که محصولات جانبی پروژه است از خط 95 کیلومتری به گچساران می رود و پتروشیمی گچساران نیز خوراک گروه دنا را تامین می کند.

وی با اشاره به مذاکرات و گفت‌وگوهای مقدماتی با شرکت های صاحب لایسنس و سرمایه برای اجرای این طرح جدید تبدیل پروپان به پلی پروپیلن، بیان کرد: ساخت این واحد جدید حداقل به یک تا 1.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که تاکنون مذاکرات مقدماتی و اولیه با شرکت‌های توتال، میتسویی، اوده آلمان و چند شرکت معتبر بین المللی انجام شده است.  

این مقام مسئول با اشاره به سفرش گذاری 20 کمپرسور با زیمنس یادآور شد: اکنون قراردا ما با این شرکت به صورت مستقیم و بودن واسطه و از سوی یکی از پیمانکاران ما انجام می شود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس همچنین با اشاره به افزایش سهم پیمانکاران، سازندگان و مشاوران ایرانی در اجرای این طرح عظیم پالایشگاهی، گفت: در حال حاضر سهم داخلی به 64 درصد افزایش یافته و استفاده حداکثری از توان سازندگان و پیمانکاران ایرانی برای تکمیل و بهره برداری از این پالایشگاه در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قرارداداهای مستقیم و بدون واسطه دلال نداریم، گفت: به این ترتیب هزینه ها کاهش یافته است و به طوری که 8 تا 9 درصد هزینه های سربار پروژه ها پس از برجام کاهش یافته است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز