خبرگزاری کار ایران

نگاهی به هوشمندسازی حمل‌ونقل شهری؛

مسئولان، اسنپ را راهکاری برای مقابله با بحران‌های شهری می‌دانند

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۰۵۰

از اشتغال جوانان تا حفظ اطلاعات شهروندان و کاهش ترافیک‌ در کلان‌شهرها، مسئولان کشور این روزها انگیزه‌های مختلفی برای حمایت از سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل شهری دارند. کمتر از دو ماه به سومین تولد اولین سامانه هوشمند حمل‌ونقل در ایران باقی مانده است.

به گزارش ایلنا، از اشتغال جوانان تا حفظ اطلاعات شهروندان و کاهش ترافیک‌ در کلان‌شهرها، مسئولان کشور این روزها انگیزه‌های مختلفی برای حمایت از سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل شهری دارند. کمتر از دو ماه به سومین تولد اولین سامانه هوشمند حمل‌ونقل در ایران باقی مانده است. اسنپ در تمام طول این سه سال علاوه بر پشت سر گذاشتن موانع و مشکلات فنی یک کسب‌وکار نوپا با حجمه‌های بسیاری از سوی مخالفانش همراه بود، مخالفت‌هایی که عمدتا به همتایان سنتی این سامانه مربوط می‌شد.

اسنپ با اتکا به تیم جوان و کارآفرین خود در تمام این سال‌ها یک تنه سر پا ایستاد و سعی کرد معرف کسب‌وکارهای نوین و مبتنی بر پایه اینترنت در ایران باشد. امروز اسنپ در پنج شهر ایران فعال است و بسیاری از مردم در گوشه‌ و کنار کشور برای شروع فعالیت این سامانه در شهر خود لحظه‌شماری می‌کنند. اما آیا این عطش تنها مختص به مردم است و یا مسئولان نیز متوجه اهمیت هوشمندسازی حمل‌ونقل شهری هستند.

حمایت وزارت ارتباطات و فناوری از اسنپ

فعالیت اسنپ در زمان ریاست محمود واعظی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شد. واعظی از جمله مدیران حامی اسنپ محسوب می‌شد که همواره سعی می‌کرد شرایط کار را برای این سامانه و سایر کسب‌وکارهای نوپا مرتفع کند. با آغاز فعالیت دولت دوازدهم محمدجواد آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزیده شد که او نیز همچون واعظی به حمایت از اسنپ برآمد و با آنکه مدت کوتاهی از آغاز فعالیتش در مقام وزارت نمی‌گذرد در تمامی مصاحبه‌هایش حمایت خود را از کسب‌وکارهای نوپا اعلام کرده است. آذری جهرمی در سخرانی اخیر خود در اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها، اسنپ را به عنوان نمونه موفق یک حرکت دانشگاهی و علمی مثال آورد و گفت: « اگر امروز کسب‌و‌کارهای داخلی مثل اسنپ را نداشتیم، اوبر به عنوان سیستمی خارجی جایگزین آن می‌شد.» صحبت‌های وزیر به خطر بزرگی اشاره دارد، در واقع از نگاه او اگر اسنپ با همت متخصصان داخلی روی کار نمی‌آمد برای مدیریت کلان‌شهرهای خود ناچار بودیم اطلاعات کاربران کشور را در اختیار شرکت‌های خارجی قرار دهیم.

مدیران شهرداری نیز به حامیان اسنپ پیوستند

از دیگر مدیران حامی اسنپ می‌توان به معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران اشاره کرد. محسن پورسیدآقایی در گفت‌وگوی اخیر خود با خبرگزاری برنا برای نخستین بار چراغ سبزی به فعالیت اسنپ نشان داده و گفته است: «تاکسی‌های اینترنتی به این خاطر که در مسیر رفت‌و‌برگشت مسافر سوار می‌کنند در کاهش ترافیک نقش تاثیرگذاری دارند. فعالیت تاکسی‌های اینترنتی سبب کاهش ترافیک در شهر تهران می‌شود و ما موافق فعالیت این نوع تاکسی‌ها هستیم. رانندگان آژانس‌ها به صورت تک سفره در شهر تردد می‌کنند و زمان بازگشت از مسیر، خودرو آن‌ها خالی است، اما تاکسی‌های اینترنتی بلافاصله بعد از رساندن مسافران خود بار دیگر اقدام به جا به جایی مسافر می‌کنند و همین موضوع نیز سبب می‌شود میزان تردد‌ها در سطح شهر کاهش یابد. تاکسی‌های اینترنتی جزئی از شبکه تاکسیرانی محسوب شده و تنها یک اپ کامپیوتری نیستند. بهره‌مندی از این نوع تاکسیرانی مدرن توصیه می‌شود و ما نیز مشوق فعالیت این شرکت‌ها البته در قالب ضوابط و مقررات تعریف شده از سوی سازمان تاکسیرانی هستیم.»

عزیز صدرنژاد، رئیس سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل و مسافر شهری شهرداری کرج، نیز به تازگی از همکاری شرکت‌ حمل‌ونقل اسنپ با ناوگان حمل‌ونقل عمومی کرج خبر داده است. سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل و مسافر شهری شهرداری کرج در هفته جاری تفاهم‌نامه‌ای با اسنپ انعقاد کرده و قرار بر همکاری مشترک برای خدمات‌دهی به مردم کرج بین این دو سازمان شده است. به گفته صدرتژاد اکنون صاحبان تاکسی‌ها و آژانس‌ها ماهانه مبالغی به عنوان عوارض، اجاره مکان و غیره پرداخت می‌کنند که فعالیت آن‌ها در سامانه‌های هوشمند می‌تواند سهم زیادی از خدمت‌رسانی به مردم را پوشش دهد.

با نزدیک شدن به سومین سال فعالیت اسنپ سازوکار و نقش این سامانه در حمل‌ونقل شهری شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد. به نظر می‌رسد اشتیاق مردم نسبت به ادامه فعالیت اسنپ این روزها به مسئولان نیز سرایت کرده است و اهمیت این سامانه برای برخی از مدیران شهری مسجل شده باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز