خبرگزاری کار ایران

"صیاد"حجم چک‌های برگشتی را تعدیل می‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۳۷۷۵۵

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک موسوم به «صیاد» علاوه بر کاهش امکان جعل، حجم چک های برگشتی را تعدیل می کند.

به گزارش ایلنا؛ ناصر حکیمی با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک موسوم به «صیاد» و با بیان اینکه فیزیک و ظاهر این نوع چک با چک های دیگر متفاوت است، افزود: برای جلوگیری از جعل، فاکتورهای امنیتی مانند اسکناس به این چک اضافه شد.

وی اضافه کرد: همچنین در چک «صیاد» شناسه ۱۶ رقمی بر روی تک تک برگه های چک به صورت منحصر به فرد چاپ می شود که افراد می توانند از طریق آن استعلام کنند که آیا صادر کننده این چک سوء سابقه موثر در زمینه چک دارد یا خیر؟

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی ادامه داد: افراد برای این منظور شناسه ۱۶ رقمی را به سامانه پیامکی ارسال می کنند و این سامانه اطلاعات لازم از جمله مشخصات چک و داشتن یا نداشتن سوء سابقه صادر کننده چک را می دهد.

وی با اشاره به اینکه اشخاصی وجود دارند که به صورت حرفه ای چک بلامحل صادر می کنند، گفت: هدف نخست طرح «صیاد» این است که تا آنجا که می شود جلوی این کار گرفته شود.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: با فعال شدن سامانه صیاد در حجم چک های برگشتی تعدیل می شود.

حکیمی با اشاره به اینکه سامانه چکاوک و صیاد مکمل هم هستند، افزود: سامانه چکاوک برای پردازش الکترونیکی چک است و موجب شد چک ها در همه کشور در مدت ۲۴ ساعت در بانک ها به حساب گذاشته و پاس شود یعنی چکاوک به جای خود چک، اطلاعات الکترونیکی و تصویر چک را جابجا می کند اما صیاد بر روی صدور چک متمرکز است و ظاهر چک ها هم تغییر می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که با فعال شدن سامانه «صیاد» تکلیف دسته چک های قدیمی چه می شود؟ گفت: چک های قدیمی که صادر شدند کاملا معتبرند و از اردیبهشت سال ۱۳۹۷ این چک ها فقط باید در بانک خودشان پاس شوند و مشکلی به وجود نمی آید.

حکیمی افزود: بانک ها فراخوان می دهند که دسته چک های قدیمی را پس بیاورند و جای آن دسته چک های «صیاد» بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز