خبرگزاری کار ایران

عباس آخوندی مطرح کرد؛

ایجاد معاونت ریلی در سازمان بنادر/ افزایش جابجایی بار بندری از ریل به 45 درصد/ حاشیه نشینی 40 درصدی در بندرعباس

asdasd
کد خبر : ۵۳۴۶۸۲

وزیر راه و شهرسازی گفت: خواسته من از هیئت عامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد معاونت ریلی، افزایش سهم ریل از کالای بندری به 45 درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس آخوندی در همایش گرامیداشت روز جهانی دریانوردی، ضمن تبریک به دریانوردان اظهار داشت: فعالیت در حوزه دریانوردی، فعالیت در عرصه جهانی و بین‌المللی است و ما در یک محیط بین‌المللی حضور داریم.

وی ادامه داد: بنا بر این باید قدرت رقابت خود با رقبای بین‌المللی را افزایش دهیم و هر اقدامی که در این حوزه انجام می‌دهیم را باید با اقدامات رقبای خارجی خود مقایسه کنیم.

آخوندی با تاکید بر اینکه در حوزه دریانوردی بحث درونی و محلی نداریم اظهار داشت: در محیط بین‌المللی باید شایستگی و برتری خود را اثبات کنیم و اثبات آن منوط به رشد فناوری، بهبود و اصلاح قیمت‌ها، افزایش کیفیت کار و اصلاح مباحث حقوقی است.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط بین بندر و سازمان دریانوردی و حمل و نقل دریایی باید با شهروندان برقرار شود اظهار داشت: نباید ظرفیت‌های دریا را به حوزه بار محدود کنیم و باید از تمام ظرفیت‌های آن استفاده کرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی در فرهنگ سازمانی، خود را کمتر به توسعه همه‌جانبه دریامحور متعهد دانسته است اما تمدن دریامحور یعنی زندگی و زندگی تنها شامل حمل و نقل بار نیست.

آخوندی با اشاره به هیات عامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی گفت: یکی از خواسته‌های من از هیات عامل جدید این است که چگونگی ظرفیت‌های دریایی را مورد شناسایی قرار بدهند و این موضوع را جزو مسئولیت اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی بدانند. در بنادر جنوب و شمال کشورمان نیاز به بازنگری در ماموریت‌ها داریم تا استفاده و بهره وری حداکثری از ظرفیت‌های دریایی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دریای عمان هزاران ظرفیت بکر دارد گفت: متاسفانه دریا در زندگی مردم ما نمود زیادی ندارد و باید دید چند فیلم سینمایی با لوکیشن دریا ساخته شده است و در فرهنگ ما دریا چه سهمی دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم دریا در آموزش و پرورش کشورمان گفت: سهم دریا در آموزش و پروش کشورمان در حال حاضر کمتر از یک درصد است که ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم و سازمان بنادر و دریانوردی باید نقش پیشتاز در این موضوع داشته باشند.

آخوندی با بیان اینکه در توسعه بنادر باید به تمام جوانب و نه فقط به بحث حمل و نقل بار توجه کرد، گفت: توسعه بندر شهید رجایی از دهه پنجاه شروع شد و بخش عمده‌ای از این توسعه پس از انقلاب بوده اما باید دید تا چه حد ابعاد اجتماعی و فرهنگی آن را مورد توجه قرار بدهیم.

وزیر راه با اشاره به افزایش جمعیت بندرعباس پس از توسعه بنادر این شهر اظهار داشت: پس از توسعه بنادر در این منطقه، جمعیت بندرعباس به 550 هزار نفر رسید اما 40 درصد این جمعیت امروز حاشیه‌نشین هستند یعنی در زمان توسعه این بندر به ابعاد و موضوعات اجتماعی آن توجهی نشده است.

آخوندی ادامه داد: حال باید در توسعه بندر جاسک و چابهار به این موضوعات توجه داشته باشیم در حالی که بندر شهید رجایی در حال توسعه قرار گرفت سایر بنادر این منطقه افول کرد و این نشان می‌دهد در ایران هنوز شبکه بندری شکل نگرفته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تقویت شبکه حمل و نقل ترکیبی و ترانزیتی اظهار داشت:‌ باید یک شبکه حمل و نقلی وجود داشته باشد که یک سر آن دریا و یک سر دیگر آن سایر کشورهای جهان، آسیاسی میانه، چین، اروپا و ... باشد.

آخوندی تاکید کرد: این شبکه حمل و نقل ترکیبی محقق نمی‌شود مگر اینکه ریل وارد سازمان بنادر و دریانوردی شود. در حالی که در بندر شهید رجایی 24 پست اسکله وجود دارد اما تنها یک نقطه بارگیری ریلی در این منطقه دیده شده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه زمانی مفهوم ترانزیت محقق می‌شود که در سازمان بنادر و دریانوردی یک دپارتمان ریلی داشته باشیم، ادامه داد:‌ باید امکان تخلیه و بارگیری به صورت مستقیم از ریل به کشتی و بالعکس وجود داشته باشد.

آخوندی تاکید کرد: یکی از دیگر از خواسته‌های من از هیئت عامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد معاونت ریلی در سازمان بنادر و دریانوردی است و باید سهم جابجایی بار از بنادر از طریق ریل به 45 درصد افزایش یابد. این در حالی است که امروز این عدد چیزی حدود 14 درصد است.

آخوندی همچنین با اشاره به بحث آموزش نیروی انسانی در حوزه بنادر و دریانوردی گفت: باید به سرعت فارغ‌التحصیلان برجسته کشور در حوزه دریانوردی را برای تکمیل تحصیلات به خارج از کشور اعزام کنیم.

وی افزود: این دانشجویان نخبه باید تجربه کار در محیط بین‌المللی را داشته باشند و برای رقابت در عرصه بین‌المللی نیاز به آموزش‌های جدی در این حوزه داریم.

وی همچنین درباره بحث آمایش سرزمین اظهار داشت: قطعا به جای اینکه هزاران میلیارد تومان برای شیرین کردن آب و انتقال آن هزینه کنیم می‌توانیم جمعیت را به کنار دریاها انتقال دهیم و این یک موضوع بسیار مهم و استراتژیک است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز