خبرگزاری کار ایران

معاون زراعت وزیر کشاورزی:

افزایش تولید مرهون بذر ژنتیک است/ کشت مستقیم، کلید گنج دیم به شمار می‌رود

asdasd
کد خبر : ۵۳۲۲۸۹

معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در بحث کشاورزی ما مشکلات بهره‌وری از آب را داریم اما به این توفیق دست یافته‌ایم که صرفه‌جویی 25 درصدی و کاهش مصرف آب را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، پنجمین گردهمایی سراسری کشت پاییزه امروز سه شنبه 14 شهریور با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، کشاورز معاونت امور زراعت جهاد کشاورزی، یزدان سیف، رئیس شرکت بازرگانی تهران، معاونین وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان نمونه در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این همایش کشاورز، معاونت امور زراعت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در بحث کشاورزی ما مشکلات بهره‌وری از آب را داریم اما به این توفیق دست یافته‌ایم که صرفه‌جویی 25 درصدی و کاهش مصرف آب را داشته باشیم. سال گذشته به ظاهر بهتر بود اما از نظر اقلیمی  ناهنجارترین سال کشاورزی کشور به شمار می‌رفت.

وی افزود: بارندگی در آخر آذر و بهمن انجام شد و در این ایام سرمای غیرقابل پیش بینی و ناگهانی منفی 18 درجه‌ای به محصولات ضربه زد. در حالی که در دیگر ایام سال بارندگی صفر بوده است اما با این وجود در استان‌هایی مانند خوزستان سال زراعی خوبی را پشت سر گذاشتیم.

کشاورز در رابطه با ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های ما توسعه ناوگان مکانیزاسیون کشور است. تمام فعالیت‌های کشاورزی از آماده کردن زمین تا رساندن محصول به مصرف کننده توسط مکانیزاسیون انجام می‌شود. استان‌های ما در سال 94 و سال گذشته شرایط خوبی در زمینه مکانیزاسیون داشتند اما توفیقات امسال زیاد نبود.

وی افزود: به طور کلی مکانیزاسیون در برخی موارد بسیار موفق بوده است مانند تراکتور متوسط و نیمه سنگین اما در موارد زیادی نیاز به تجدید نظر در برنامه است. در باغبانی بسیار ضعیف هستیم.

معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: در رابطه با کشت مستقیم اگر چه عملکرد 220 درصد داشتیم اما باز هم بسیار عقب هستیم. یکی از نیازهای بخش کشاورزی هوشمندسازی و ارتقای خاک کشاورزی است. ما در کشاورزی ریشه به صورت مطلوب نداریم. کشت مستقیم کلید گنج دیم است غیر از گندم، جو و سیب‌زمینی همه را باید بوته‌کاری کنیم. ما انرژی بسیاری را برای کشاورزی مصرف می‌کنیم تنوع تراکتور بسیار پایین است و در بحث دامپروری، شیلات و صنایع تبدیلی مکانیزاسیون بسیار ضعیف عمل کرده است.

کشاورز با اشاره به کشاورزی حفاظتی تصریح کرد: اگر بخواهیم زمین آباد و تولید مستمر داشته باشیم گره آن کشاورزی حفاظتی است وزارتخانه برای این امر برنامه‌ریزی‌های بسیاری کرده و با شرکت‌هایی مانند ایکاردا قرارداد بسته‌ایم. اولین رکن برنامه ششم در کشاورزی کشاورزی حفاظتی است ممکن است در سال‌های اول عملکرد اندکی متوقف شود اما به صورت مستمر و پایدار ثمره خواهد داد.

وی افزود: بذر، منبع ژنتیکی دارد که به کشاورز داده می‌شود بذر ژنتیکی باید دارای پتانسیل باشد. 20 تا 30 درصد افزایش تولید مرهون ژنتیک است پس ما باید به بذر با یک رویکرد جدیدتر نگاه کنیم. وزارت جهاد در بذر گواهی شده و مادری هم عملرد خوبی داشته است توانستیم گندم آبی را از 57 درصد به 100 درصد برسانیم و میزان تولید را از 157 هزار تن به 300 هزار تن افزایش دهیم که حدود 60 درصد رشد داشته است.

کشاورز در رابطه با کشت دیم بیان کرد: با همکاری ایکاردا متوجه شدیم مناطق دیم برنامه ای جدی برای بذر ندارند سرعت انتقال ارقام جدید بسیار کند است. 37 درصد بذر ما هنوز بذر سردار است و تنوع جدول بسیار کم است. امیدواریم در سال‌های آینده شاهد عملکرد بهتری در این زمینه باشیم. ما با اقدام رتبه‌بندی بذر متوجه شدیم که بذر ممتاز در کشور نداریم و 20 درصد استان‌ها از بذر رتبه یک و دو استفاده می‌کنند و بیشتر آنها در حد بذ رسه و چهار رضایت دارند. بذر باید به صورت تولید و توزیع شود و ما باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم. صندوق بذر پس از چهار سال پیگیری همچنان در نقطه صفر قرار دارد که نیازمند مساعدت است. در واگذاری ارقام به بخش خصوصی موفق بودیم اما باید به این امر سرعت داده شود.

معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با پول مورد نیاز برای تولید گفت:‌ تغذیه در تولید بسیار موثر است و یک کیلو کود نزدیک به 10 کیلو در تولید تاثیر می‌گذارد. ما یک درصد از کشاورزی دنیا را به خو اختصاص داده‌ایم اما تنها نیم درصد از کود در کشاورزی استفاده می‌کنیم در استفاده از پتاسیم به 1.1 میلیون تن رسیدیم اما طبق بررسی‌های مرکز تحقیقات کشاورزی باید به 3.4 میلیون تن برسیم. البته این موضوع در برخی استان‌ها مانند بوشهر که صیفی‌کاری انجام می‌شود و به کود نیاز ندارد بررسی نخواهد شد. استفاده از کود در کشور پایین است در حالی که تمام مراحل مانند شفافیت و ماندگاری محصول، جلوگیری از پوسیدگی، رشد کافی و با کیفیت و روند افزایش کیفیت تولید به کود بستگی دارد. ما در عرضه کود به استان‌ها هیچ مشکلی نداریم و به اندازه مورد نیاز بین استان‌ها توزیع کرده‌ایم کشاورزان ما باید این را در نظر بگیرند برخی محصولات مانند کلزا به سولفات آلومینیوم نیاز دارد در ابتدای دولت یازدهم کودهای کشور بی‌کیفیت بود که اولین اقدام در موسسه آب و خاک پرداخت همین موضوع بود در حال حاضر هیچ کود بدون کیفیتی اجازه عرضه و تولید ندارد.

کشاورز در خصوص کشت دیم اظهار کرد: کشت دیم از آسانترین روش‌های تولید است. ما با ایکاردا قرارداد بستیم و چهار استان لرستان، کردستان و ارومیه به صورت پایلوت برای کشت دیم انتخاب شدند. در تولید کشت دیم تمام خانواده کشاورزی از وزارت جهاد تا کشاورز و تولید کننده برتر مزرعه آمدند در دیمزارهای کردستان محصولات جدید مانند گندم، حبوبات، دانه‌های روغنی و علوفه هم کشت می‌شد.

وی در رابطه با چغندر تصریح کرد: ما در چغندرقند توفیق معجزه‌آسایی نصیب‌مان شد که در مدیریت آب تنها پنج قدم فاصله داریم تولید شکر ما در سال گذشته با 104 هزار هکتار چغندر رکورد زد و پیش بینی شده که در سال آینده 100 هزار تن بیشتر تولید کنیم. بهره‌وری شکر از 3.5 تن به بیش از 7.5 تن رسیده است.

وی افزود: یکی از توفیقات ما همدلی صنعت است برخی استان‌ها مانند خوزستان، بالاتر از 73 تن شکر تولید کردند اگر مشکل قیمت محصولات حل شود قیمت حمل محصول هم تعدیل خواهد شد. در خصوص چغندر مناطق گرم پاییزه نیز باید یک اصلاح در تعرفه 16 درصدی شکر داشته باشیم.

کشاورز در پایان گفت: کشور در خصوص کلزا رکورد بالای 9 تن را در کرمانشاه شکسته است و در استان‌های دیگر هم 7 و 8 تن به بهره‌وری رسیده‌ایم. کلزا در صورت زراعت و کشت بسیار مفید است کشت کلزا در مزارع نیشکر 14 رصد مصرف آب را کاهش داد و رطوبت خاک را بالا برد. کلزا نسخه پایداری در کشاورزی است. ما باید ظرف دو سال آینده به ظرفیت 30 درصد برسیم. واردات تولید داخلی را نابود می‌کند و ما برای استقلال و خودکفایی باید با همه بجنگیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز