خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی اعلام کرد:

هیچ رابطه ای با سازمان های بین المللی آمار نداریم/امضای قرارداد 30 میلیارد دلار فایناس تا یک ماه دیگر

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۷۷۵

رییس سازمان سرمایه گذاری خارجی از امضای قرارداد 30 میلیارددلاری فاینانس تا یک ماه دیگر خبر داد.

محمد خزائی رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی در بیست و هشتمین همایش بین‌المللی بانکداری اسلامی با اشاره به این که تامین منابع مالی و سرمایه گذاری از مباحث مهم و اساسی  گفت: آن چه که بیان می کنم حاصل تجربه سال های من است. باید بگویم وظیفه دفاع از لایحه بانکداری اسلامی بر عهده من بود.

او یاد آور شد: برای این قانون بانکداری اسلامی زحمات زیادی کشیده شد.

خزائی ادامه داد: ماده 4 برنامه ششم تکلیف کرده است سالانه 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی صورت بگیرد و ماموظف به تامین این منابع هستیم.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری خارجی عنوان کرد: در کشورهای در حال توسعه رشد سرمایه‌گذاری  آن به عنوان یکی از شاخصه های توسعه محسوب می شود.

او تاکید کرد: سرمایه گذاری وقتی امکان پذیر است که منابع آن برای تولید و اشتغال صورت گیرد.

خزایی گفت: نه فقط در ایران بلکه در کل دنیا بانک ها نقش مهمی در سرنوشت یک کشور دارند ، بانک ها نباید محل گذاشتن و برداشتن پول باشد بلکه باید محلی برای سرمایه گذاری باشد.

او ادامه داد: سود بانکی بسیار مهم است در سپرده گذاری نقش بسزایی دارد زیرا می تواند محل تشویق و فرار سرمایه گذاری باشد.

رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی با اشاره به این که رابطه معقولی باید بین سرمایه‌گذاری و پس انداز به وجود بیاید گفت: از منابع ملی باید برای اموری همچون سپرده گذاری استفاده شود  یعنی در آمد نفت برای سرمایه گذاری پس انداز می شود.

او خاطر نشان کرد : در منطق اسلام بر پس انداز و سرمایه گذاری نگاه ویژه ای شده است.  با پس انداز می توان  درختان اقتصاد را آبیاری کرد.

او یاد آور شد: بسیاری از مسائل ملی و اجتماعی می تواند بر امنیت روانی مردم تاثیر بگذارد تا  سرمایه خود را از بانک ها خارج کنند.

خزایی در خصوص همکاری با سازمان های بین المللی آمار گفت: ما هیچ گونه همکاری با سازمان های که آمار بیان می کنند نداریم  تعامل با بانک های بین المللی بحثی است که نمی توان نادیده گرفت.

رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی ادامه داد: اولین کار ما بعداز تحریم ها بررسی بدهی ها بود. ایران یکی از کشورهایی است که همواره به تعهدات خود عمل کرده است.

او گفت: یکی از بانک های ما به موسسه مالی و اعتباری در خارج کشور 6 میلیارد دلار بدهکار است و همین امر بر مذاکرات ما در حوزه بانکداری تاثیر گذاشته است.

خزائی تاکید کرد : ارتباطات تنگاتنگ مسائل سیاسی با اقتصاد را نمی توان کتمان کرد، همانطور که دکتر ظریف گفتند امروز نمی توان از مسائل مهم حرف زد اما از ایران حرفی نزد.

وی خاطر نشان کرد: این که تورم را تک رقمی و رشد اقتصادی را مثبت کردیم خودش یک معجزه است. سیستم بانکی کشور را باید به تکنولوژی مالی  روز دنیا مجهز کرد. برخورد با سیستم مالی بانکی باید غیر سیاسی باشد و با زبان مدیریت بانکی برخورد کرد.

وی افزود: قرارداد هشت میلیارد یورو خط اعتباری با اگزیم بانک کره به امضا رسیده، در عین حال ۲۹ تا ۳۰ میلیارد دلار قرارداد فاینانس با چند کشور آسیایی امضا خواهد شد. این در حالی است که مذاکرات طولانی برای آن انجام شده و روی کلمه به کلمه آن در بانک مرکزی تلاش کرده تا به نتیجه رسیده است؛ معنای این امضای قرارداد، بدهکار شدن کشور نیست، بلکه به این معنا است که با اگزیم بانک کره یا اوربانک اتریش یا ملی بانک های ایتالیا، قرارداد خط اعتباری منعقد شده و ضمانت نامه های آن نیز طی شده است.

خزاعی گفت: اگر شورای اقتصاد و بانک مرکزی و سازمان سرمایه گذاری خارجی این تسهیلات را تائید کنند، آن گاه بنگاهها می توانند از این هشت میلیارد یورو و ارقامی تا ۳۰ میلیارد دلار استفاده کنند.

وی اظهار داشت: در یکماه آینده ۲۹ تا ۳۰ میلیارد دلار فاینانس که از قبل مذاکرات نفس گیر آن صورت گرفته بود، به امضا خواهد رسید. البته تمام این ها در شرایطی است که مشکل خاصی در عرصه بین المللی برای ایران پیش نیاید. 

خزاعی گفت: نکته قابل توجه این است که این اتفاق خوب سیاسی تنها با همراهی سیستم بانکی امکان پذیر است و البته بحث شفافیت مالی و تکنولوژی مالی نیز در آن مهم به شمار می رود، این در حالی است که زبان بانکها در عرصه بین المللی متفاوت از زبان ۵ سال پیش است؛ به این معنا که یک قرارداد مالی در دوره قبل که در سازمان سرمایه گذاری خارجی حضور داشتم، حداکثر ۳۰ صفحه بود، اما اکنون ۱۰۰ تا ۱۵۰ صفحه سند تهیه می شود.

رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی در خاتمه تاکید کرد: یازده میلیارد و 260 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور انجام شده است . در این شرایط که فضا باز شده است با منابع تجهیز شود. خوشبختانه سرمایه گذاری صورت گرفته است و مثل قبل با چمدان پول وارد کشور نکردیم.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز