خبرگزاری کار ایران

سرپرست گمرک عنوان کرد:

تلاش برای استقرار پیش اظهاری در گمرک

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۸۹۱

سرپرست گمرک ایران از تلاش برای استقرار پیش اظهاری در گمرک با هدف تسهیل و توسعه تجارت خبر داد.

به گزارش ایلنا، فرود عسگری گفت: اکنون در صدد هستیم پیش اظهاری قبل از ورود محموله به گمرک را اجرایی کنیم زیرا گمرک اطلاعاتی چون مانیفست و بارنامه و ثبت سفارش را از نهادهای مربوطه به شکل الکترونیکی دریافت می‌کند و می‌توان شیوه پیش اظهاری را عملیاتی کرد که در نتیجه آن دیگر کالا در گمرک نمی ماند.

وی توضیح داد: این کار به ویژه برای واردات کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی بسیار راهگشا خواهد بود.

سرپرست گمرک ایران در ادامه از تسهیل مراودات تجاری فعالان مجاز اقتصادی خبر داد و اعلام کرد: امروز سهم فعالان مجاز اقتصادی از مسیر سبز گمرکی از حدود 13 درصد تا پیش از اجرای سامانه جامع به حدود 45 درصد افزایش یافته است که اغلب واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان از آن استفاده می‌کنند.

وی گفت: شاخص‌های مورد نظر برای شناسایی فعالان مجاز اقتصادی در سامانه جامع گمرکی قرار داده شده و اشخاص می‌توانند با تکمیل فرم‌های آن درخواست استفاده از این مسیر را به گمرک بدهند که پس از بررسی‌ها و در صورت کسب امتیاز لازم، مجوز برای آنها صادر می‌شود.

عسگری تأکید کرد که اغلب کالاهایی که از مسیر سبز گمرکی وارد کشور می‌شود، واسطه‌ای و سرمایه‌ای مورد استفاده در واحدهای تولیدی هستند تا واردات آنها زمانبر نباشد.

وی ادامه داد: برای کمک به واحدهای تولیدی تصمیماتی نظیر پرداخت اقساطی حقوق گمرکی یا ارائه ضمانت‌نامه بانکی برای ترخیص ارائه شده است که می‌تواند در تسهیل امور گمرکی آنها میسر باشد.

سرپرست گمرک ایران ادامه داد: در حوزه صادرات نیز مقرر شده تا از این پس ارزیابی کالا تنها در یک واحد گمرکی انجام شود و پس از انتخاب گمرک مورد نظر و ارزیابی کالا، دیگر کالای صادراتی در مرز ارزیابی مجدد نمی‌شود.

عسگری در ادامه استرداد حقوق ورودی به شکل الکترونیک، صدور مجوز موقت و ساماندهی کالای همراه مسافر را از دیگر پروژه‌های مرتبط با پنجره واحد تجارت فرامرزی برشمرد که در آینده نزدیک اجرایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای اجرای سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی، بی‌نیاز شدن به مراجعه حضوری صاحبان کالا و نمایندگان آنها به گمرکات سراسر کشور بود، گفت: اکنون تجار می‌توانند از هر نقطه، فرآیند رسیدگی به کالای خود را رصد کنند.

سرپرست گمرک ایران تأکید کرد: حدود 24 سازمان در فرآیند صدور مجوز برای واردات کالا دخیل هستند و یکی از نقاط عطف سامانه جامع گمرکی این بود که همه در قالب پنجره واحد تجارت فرامرزی گرد هم آمدند و صدور مجوز همه آنها الکترونیکی شد.

وی گفت: امروز می‌توان به طور دقیق اعلام کرد که صدور مجوز و اخذ نظر کارشناسی دستگاه‌های اجرایی برای ورود یک کالا به کشور چه مدت زمانی در چه سازمانی زمان می‌برد و یا فرآیند کار در کدام دستگاه متوقف شده است.

عسگری ادامه داد: یکی از معایب شیوه سنتی این بود که نظرات صاحب کالا در فرآیندهای گمرکی ثبت نمی‌شد، اما در سامانه جدید تجار امکان گفت‌وگوی مجازی یافته‌اند و حتی می‌توان محتوای گفت‌وگوی خود با گمرک را برای پیگیری به تمام مراجع رسیدگی به اختلافات گمرکی ارائه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز