خبرگزاری کار ایران

نماینده زابل در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت:

می‌ترسیم مسئولیت‌های سیاسی گذشته شریعتمداری وقت او را بگیرید

asdasd
کد خبر : ۵۲۵۴۲۶

نمایده مردم زابل گفت: می‌ترسیم درگیری‌های شما با مسئولیت‌های سیاسی قبل وقت شما را بگیرید، ما این هراس را داریم که تحت فشار بودن شما توسط افراد سیاسی در انتصاب نیروها، موجب شود تا شما دچار انحراف شوید و دولت در رفع بیکاری و فقر و ایجاد اشتغال باز بمانید.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، احمدعلی کیخا صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی در مخالفت با محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: تلاش آقای روحانی در اتخاذ رویکرد اعتدال و برای حاکمیت قانون، خردگرایی و تدبیر موجب شده است تا این دولت بتواند فرزندان امام و رهبری را زیر یک سقف جمع کند و مانع از شکاف بیشتر در میان نیروهای انقلاب شود.

مشکل اصلی کشور فقر و بیکاری است

او ادامه داد: کار ما به اینجا ختم نمی‌شود بلکه ما نمایندگان باید از طی درست مسیر از سوی دولتمردان مراقبت کنیم و نگذاریم راهی که آیت‌الله هاشمی به عنوان معمار اندیشه‌های اعتدالی آن را پایه‌گذاری کرده است، به شکست منجر شود.

نمایده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس خطاب به شریعتمداری اظهار داشت: شما رئیس ستاد آقای روحانی بودید و این مسئله منجر به حمایت از رئیس‌جمهور از شما، ارتباط با بخش‌های مختلف، ایجاد رابطه قوی با سایر وزرا می‌شود ولی این مسئله خود اولین آسیب است چراکه مشکل اصلی کشور فقر و بیکاری است و وزارت صنعت، معدن و تجارت یک دستگاه تخصصی است که باید بیشترین نقش را در این باره ایفا کند.

در دوران نعمت‌زاده در امور بازرگانی و تجاری غفلت شد

کیخا با بیان اینکه می‌ترسیم مسئولیت‌های سیاسی قبلی شما وقت‌تان را بگیرید، تصریح کرد: بیم این مسئله وجود دارد که تحت فشار نیروهای سیاسی شما در انتصاب نیروها، موجب شود تا شما دچار انحراف شوید و دولت در رفع بیکاری و فقر و ایجاد اشتغال باز بماند. 

او افزود: آقای نعمت‌زاده به خاطر تخصصی که در مدیریت صنعتی داشتند، در زمان ایشان به امور بازرگانی و تجارت کمتر توجه شد؛ هم‌اینک این نگرانی در مورد شما هم وجود دارد که تخصص شما در امور بازرگانی موجب عدم توجه به امور صنعتی و معدنی شود و در رسیدن به اهداف کشور غفلت کنیم.

وظیفه همه عمل به قانون است

کیخا با اشاره به مسئولیت پیشین شریعتمداری به عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهور تصریح کرد: شما در حوزه مسئولیت قبلی‌تان به عنوان معاون اجرایی کشور در حوزه واردات محصولات کشاورزی ورود کردید در حالی که تصمیم‌گیری در حوزه وزارت جهاد کشارزوی بود و موجب اختلاف در تنظیم بازار شد. اگر این مسئله صحت داشته باشد، این تصمیم برخلاف روح قانون‌گرایی موجود در دولت و تصمیم آقای روحانی است.

این نماینده مخالف شریعتمداری با بیان اینکه وظیفه همه عمل به قانون است، خاطرنشان کرد: اگر افراد در جایگاه قانونی خود عمل می‌کردند و حرف می‌زدند، بخش عمده‌ای از مشکلات مردم رفع می‌شد. وجود این روحیه در شما دخالت در امور دیگر دستگاه‌ها مانند وزارت کشاورزی را متحمل می‌سازد و به بخش کشاورزی صدمه می‌زند.

مانع طرح‌هایی شوید که موجب تخریب محیط زیست می‌شود

کیخا اضافه کرد: شما حق دارید اگر نظری دارید در قالب لایحه دولت پیشنهادات خود را با اقناع کارشناسی نمایندگان تصویب کنید ولی تا تصویب قانون جدید، همه باید به قانون پایبند باشند.

او با بیان اینکه موضع شما در خصوص مسائل زیست‌محیطی در توسعه صنعتی کشور مشخص نیست، ابراز داشت: با توجه به تاکید رئیس‌جمهور در شتاب بخشیدن به توسعه صنعتی کشور و برنامه شما، آیا ما شاهد عقب‌گرد در مسائل زیست‌محیطی خواهیم بود؟ مواضع شما باید در این حوزه روشن باشد و مانع از طرح‌هایی شود که موحب تخریب زیست محیطی مناطق می‌شود. بخشی از مشکلات کشور به دلیل انجام پروژه‌هایی که بیش از ظرفیت کشور و آن منطقه بوده و محیط زیست را به خاطر آن تخریب شده است.

خبری از توسعه کشور با این طرح‌ها نیست

نمایده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس با بیان اینکه امروز تجارت آب مجازی یکی از الگوهای توسعه کشور است، عنوان کرد: در برنامه‌های شما ردپایی از الگوهای نوین عملی در سال‌های پیشرو دیده نمی‌شود و اگر قرار باشد پاشنه بر همان روال قبلی باشد و بچرخد، خبری از توسعه کشور نیست. از یک طرف همه می‌گویند بحران آب در کشور وجود دارد و کشور با بحرانی جدی در این حوزه روبه‌رو است ولی کمتر در این باره در رابطه با جهت‌گیری صنعتی کشور دیده می‌شود.

کیخا با بیان اینکه رویکرد شما در توسعه تجارت با کشورهای همسایه روشن نیست، یادآور شد: ما چند سال قبل به پاکستان سفری کردیم. در آنجا سخنان و حرف دل طرف مقابل به صراحت این بود که نگاه شما به تجارت با غرب است و کمتر تمایل به ما دارید و می‌گفتند کالاهای ما از شرق کشور به ایران نمی‌آید بلکه به دوبی می‌رود و از دوبی به ترکیه می‌رود و سپس وارد ایران می‌شود.

اولویت شما باید تجارت با کشورهای همسایه باشد

او با یادآوری اینکه طرف پاکستانی می‌گفت ما کالاهای ایرانی را در بازار خود نمی‌بینیم، بیان کرد: بدون همسایه‌هایی توسعه‌یافته کشور ما توسعه را نخواهد دید. کشورهای همسایه نیز باید از توسعه و مزایای ما بهره‌مند شوند. اولویت شما باید تجارت با کشورهای همسایه باشد. واردات منابع خام از کشورهای همسایه نیز می‌تواند به ما کمک کند.

این نماینده مخالف شریعتمداری درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در رابطه با توسعه صنایع خودروسازی گفت: معیار ما پس از انقلاب اسلامی درخصوص صنایع خودروسازی ایجاد اشتغال در کشور بوده است و به بهانه تولید خودرو ملی، این بخش به شدت مورد حمایت قرار گرفته است اما ما به این هدف نرسیدیم اما قبل از دستیابی به این اهداف، به مردم هزینه‌های زیادی را وارد کردیم. 

مردم تا کی هزینه سیاست ناکارامد را در صنایع خودروسازی می‌دهند

کیخا ادامه داد: کشته شدن مردم به خاطر کیفیت پایین خودروها، مشکلات زیست‌محیطی، هزینه مصرفی سوخت بالا، محروم کردن مردم از خودروهای ایمن و با کیفیت و ده‌ها قلم هزینه ملموس و غیر ملموس هزینه این سیاست بدون هدفمند بوده است. سوال این است که تا چه زمانی این سیاست ادامه می‌یابد و مردم تا کی هزینه این سیاست ناکارامد را می‌دهند؟ استرالیا پس از صد نقش‌آفرینی در این حوزه به این جمع‌بندی رسیده است که صنایع خودروسازی خود را تعطیل کند چراکه با توجه به بازار جهانی باید آن را تعطیل و هزینه مصرفی آن را صرف بخش‌های دیگر بکند. 

او با بیان اینکه استراتژی شما در توسعه صنعتی و تجاری در مناطق محروم مشخص نیست، اظهار داشت: آیا حرکت در همان مسیر گذشته است؟ اگر پاسخ مثبت است، فاتحه مناطق محروم خوانده است. بخشی‌نگری و قالب بودن نگاه‌های منطقه‌ای در نگاه مدیران کشور هم در دولت و هم در مجلس موجب عدم توازن در توسعه کشور شده است. در برخی از مناطق، این صنایع به جای آنکه نعمت باشند به نقبت تبدیل شده است و باید برای رفع مشکلات زیست محیطی و آب آنها هزینه‌های زیادی پرداخت شود اما در برخی از مناطق دریغ از یک واحد صنعتی و تجاری. 

سرانه مصرف روزانه مردم استان سیستان و بلوچستان روزانه ۱۵ لیتر آب شرب است

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: با چنین نگاه‌های بخشی و منطقه‌ای هر فردی که دستی در کار داشته است،  در مناطقی که ظرفیت وجود ندارد، انواع مناطق آزاد و ویژه تجاری را راه انداخته و در برخی از مناطق مانند زابل، اینچه‌برون و مرند دریغ از یک منطقه آزاد و ویژه تجاری. 

کیخا خطاب به روحانی تصریح کرد: سرانه مصرف روزانه مردم استان سیستان و بلوچستان روزانه ۱۵ لیتر آب شرب است و این در حالی است که بیشترین رای داده شده به شما از سوی مردم همین است. این برخورد شایسته مردم استان سیستان و بلوچستان نیست. شما نسبت به این وضعیت مسئول هستید و باید با آن برخورد کنید. می‌ترسم غفلت از آنها هزینه‌های غیر قابل جبرانی را برای کشور به وجود آورد. 

پس از چهار دهه فاقد استراتژی هستیم

او با اشاره به ضرورت انجام آمایش منطقه‌ای خاطرنشان کرد: اینکه پس از چهار دهه فاقد استراتژی هستیم، قابل قبول برای کارشناسان نیست. مقام معظم رهبری در گفت‌وگوی نوروزی گفتند این مشکلات را به پای نظام نگذارید بلکه مشکل مدیران است. لازم است یادآوری کنیم که کشور کره جنوبی مسیر توسعه خود را با ما شروع کرد و برخی از مدیران و مهندسان کره‌ای به ایران می‌آمدند تا کار را از ما یاد بگیرند ولی آنها جزو ۲۰ کشور توسعه یافته در کشور هستند ولی ما هنوز به اهداف خود نرسیده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز