خبرگزاری کار ایران

محبی‌نیا در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:

نمایندگان از انتخاب وزرای شجاع نهراسند/ برخی می‌گویند بهتر است چند نفر از وزرا رای نیاورند تا حرمت مجلس حفظ شود

asdasd
کد خبر : ۵۲۵۳۳۳

نماینده شاهین‌دژ، تکاب و میاندوآب تاکید کرد: بعضی مواقع شیپورها به خاطر خدا نواخته نمی‌شود مثلا می‌گویند بهتر است چند نفر از وزرا رای نیاورند تا حرمت مجلس حفظ شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جهان‌بخش محبی‌نیا نماینده شاهین‌دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی که به عنوان موافق با گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی سخن می‌گفت، اظهار داشت: در حال حاضر اداره امور عمومی کشور از سه عارضه کلان رنج می‌برد که تا به آنها نپردازیم، اوضاع بهتر نمی‌شود.

او افزود: یکی از پیامدهای این عوارض این است که منابع ملی تخصیص بهینه پیدا نمی‌کند و حلقه معیوب به وجود می‌آید که این وصله‌ای ناجور است که به نظام، دولت و پارلمان‌ها می‌چسبد.

محبی‌نیا تصریح کرد: ما هنوز سیاست‌گذاری و نگاه راهبردی برای بخش کلان کشور  نداریم بنابراین در بسیاری از زمینه‌ها موفقیت حاصل نمی‌شود.

او با بیان اینکه ما به وزرایی نیاز داریم که مبانی استراتژیک داشته باشند، تاکید کرد: دیگر عارضه‌ای که اکنون کشور مبتلابه آن است اینکه ما کشور را بخشی و جزیره‌ای اداره می‌کنیم و در دولت و مجلس دنبال توسعه نیستیم، بلکه توسعه‌طلب هستیم؛ مثلا نمایندگان می‌گویند همه بودجه به حوزه انتخابیه بنده اختصاص یابد و یا بعضا وزرا به دنبال اختصاص بودجه به وزارتخانه خودشان هستند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما در کشور بر اساس سیاست‌گذاری عمومی حرکت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: وقتی اولویت اول، حمل و نقل ریلی است بنابراین همه وزرا باید به فکر اجرایی شدن آن باشند.

او ادامه داد: مثلا ما فرودگاه را به دولت تحمیل می‌کنیم و تکمیل نشده تحویل داده می‌شود، ساختمان می‌سازیم سه ماه بعد خراب می‌شود؛ اینها به این دلیل است که فرودگاه یا ساختمان توسعه‌طلبانه اجرا شده و منطق توسعه ندارد بنابراین حلقه معیوب به وجود می‌آید.

محبی‌نیا تاکید کرد: ما امروز وزیری می‌خواهیم که شجاع باشد و از نمایندگان می‌خواهیم که از انتخاب وزرایی که با شجاعت کار کنند نهراسند. بنده به آقای زنگنه گفتم که از تجربیات خود جهت جبران عقب‌ماندگی‌ها استفاده کنید به آقای شریعتمداری گفتم که صنعت کشور مرده خودت را برای نجات آن فدا کن.

او اظهار داشت: عارضه سوم که اقتصاد کشور به آن دچار شده این است این است که سطح تصمیم‌گیری‌ها هیجانی و احساسی متوقف مانده است و بعضی مواقع شیپورها به خاطر خدا نواخته نمی‌شود مثلا می‌گویند بهتر است چند نفر از وزرا رای نیاورند تا حرمت مجلس حفظ شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما باید عملکرد آقای آخوندی را بررسی کنیم اگر وزیری است که در حد اجرای طرح‌های راه و حمل و نقل و مسکن است، واجب است که به او رای بدهیم اما اگر بخواهیم بگوییم که به خاطر فراکسیون به او رای می‌دهیم صحیح نیست.

محبی‌نیا یادآور شد: اگر چارچوب‌های کاری وزیر پیشنهادی را بررسی کردیم و دریافتیم که به درد انقلاب می‌خورد و به او رای ندهیم، نمی‌توانیم جواب خدا را بدهیم.

او تاکید کرد: آخوندی شجاعت لازم را برای اداره وزارتخانه دارد و می‌تواند طرح‌ها و برنامه‌هایی را اجرایی کند. آخوندی برای حمل و نقل و مسکن و اجرایی شدن تصمیمات دولت از خود کارآیی نشان داده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: یکی از کارهای اساسی او شکستن حبس شبکه ریلی است که رهبری به آن تاکید کرده و در برنامه ششم توسعه نیز آ‌مده است. ما نمی‌خواهیم در داخل مرزهای ایران محبوس شویم. نمی‌خواهیم که سایه جهان بر ایران باشد ما به دنبال این هستیم که سایه ایران بر جهان گسترده شود.

او با اشاره به اینکه حمل و نقل خودرومحور به ریل محور شیفت کرده است، اظهار داشت: ما در سال ۸۴ ، ۲۷ هزار تلفات  جاده‌ای داشته‌ایم اما در سال ۹۵ این رقم به ۱۵ هزار و ۹۰۰ رسیده است و این به آن معنا است که مدیریت حیات دارد.

محبی‌نیا در ادامه گفت:‌ اکنون مدیریت حمل و نقل یک پارچه نداریم و قانون نیز این اجازه را نداده است؛ مثلا سیاست های مربوط به مترو قطار و تاکسیرانی شهری زیر نظر شهرداری است بنابراین ما هنوز قانون وزارت راه را ننوشتیم که منجر به عدم اجرای مدیریت یکپارچه شده است.

وی در ادامه به اجرای یکپارچه حمل و نقل در قالب ۱۰ کریدور اشاره و اظهار داشت: یکی از این کریدورها زاگرس است که ۱۰ استان را در بر می‌گیرد و کار بزرگی است که باید اجازه دهیم ادامه یابد چرا که تاثیر شگرفی بر توسعه دارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم حمل و نقل را به کمک اقتصاد ملی بیاوریم باید خارج از نگاه سلیقه‌ای به آخوندی رای مثبت بدهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز