خبرگزاری کار ایران

الماسی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:

عملکردی خوبی در بافت فرسوده نداشتیم/جثه سهمگین رکود همچنان بر بازار مسکن و صنعت ساختمان سایه افکنده است

asdasd
کد خبر : ۵۲۵۳۱۳

نماینده مردم عسلویه گفت:‌ پس از گذشت چهار سال جثه سهمگین رکود همچنان بر بازار مسکن و صنعت ساختمان سایه افکنده است و سیاست‌های دولت یازدهم هم نتوانسته گره‌ای از این مشکل باز کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سکینه الماسی نماینده دیر، کنگان، جم و عسلویه در جریان بررسی صلاحیت وزرا در صحن علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: بنده با اکثریت کابینه معرفی شده موافق هستم و اکثریت کابینه را واجد تخصص و تعهد می‌دانم و مخالفتم با حضور آقای آخوندی در دولت بعد به معنی نادیده گرفتن زحمات ایشان نیست اما طبق سوگندی که یاد کردم باید پاسخگوی مطالبات مردم باشم. موانعی در طول چهار سال گذشته در حوزه راه و شهرسازی مرتفع نشده است که باید به این موضوعات رسیدگی شود.

نماینده مردم عسلویه ادامه داد: از سه عامل موفقیت کشورها و در مسیر توسعه قرار گرفتن آنها بدون شک برخورداری از سیستم ناوگان ریلی، هوایی، دریایی و جاده‌ای است و این حوزه نقش فرابخشی در کشورها دارد.

او افزود: در حال حاضر بخش عمده‌ای از جابجایی بار مسافر از طریق جاده انجام می‌شود و در حالی که سهم جاده در جابجایی مسافران به ۱۶۰ میلیون نفر می‌رسد سهم سایر ناوگان ریلی، دریایی و هوایی کمتر از ۲۰ میلیون نفر است و این نشان می‌دهد که الگوی حمل و نقل باید به طور جدی تغییر کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه جابجایی جاده‌ای پرخطر و پرهزینه است و تخریب محیط زیست را به دنبال دارد گفت: تلاش برای توسعه کمی و کیفی ناوگان ریلی با این آهنگ رشد منطقی و علمی نیست.

الماسی تاکید کرد: آیا بهتر نیست با توسعه شبکه ریلی به ویژه در بخش مسافر ایمنی را هم ارتقاء داد و وابستگی به حمل و نقل جاده‌ای را کاهش داد.

وی با بیان اینکه سالانه هزاران نفر از بهترین سرمایه‌های کشور در جاده‌ها کشته می‌شوند گفت: به ازای هر یک کشته خسارات مادی و معنوی بسیار زیادی را متحمل می‌شویم آیا وزارت راه و شهرسازی نسبت به تهیه نقشه پراکندگی تراکم جاده‌ای و سوانح جاده‌ای اقدام کرده است؟ آیا ساخت و ساز جاده متناسب با نیاز بوده است و آیا نسبت به نقاط حادثه خیز اقدام شده است؟ آیا توانسته‌ایم تا با کاهش تصادفات سهم جاده در بروز تصادفات را هم کاهش دهیم؟

الماسی همچنین با اشاره به رکود مسکن اظهار داشت: درپایان دولت دهم به دلیل اتخاذ سیاست‌های نادرست مسکن قابل رکود شد و همچنان پس از گذشت چهار سال جثه سهمگین رکود همچنان بر بازار مسکن و صنعت ساختمان سایه افکنده است و سیاست‌های دولت یازدهم هم نتوانسته گره‌ای از این مشکل باز کند.

او تاکید کرد: البته مشکلات حوزه مسکن تابع متغیرهای دیگری است حال که در این شرایط سخت گذار وزارت راه و شهرسازی به توانمندی‌های نظام مهندسی با ۴۹۰ هزار متخصص تکیه کرده یا اینکه در کمیسیون زیربنایی دولت با وجود مخالفت‌های پی در پی به تغییر آیین‌نامه مقررات کنترل ساختمان پرداخت که با اصل ۱۴۴ قانون اساسی و قانون شهرداری در تضاد است. شاید در جواب بفهمید که در این موضوع به توافق رسیده‌اید اما پایبند به تعهدات خود نبوده‌اید.

این نماینده مجلس افزود: طبق قانون جوانان حق برخورداری از مسکن را دارند اما در اجرای این قانون به خوبی عمل نکرده‌اید. هرچند که در اجرای این قانون نباید دولت دخالت مستقیم بر ساخت و تحویل مسکن داشته باشد اما می‌تواند در این موضع سیاستگذاری کند.

نماینده مردم عسلویه تاکید کرد: امروز این نگرانی در مردم ایجاد شده است که دولت یازدهم فاقد نظام مدون در حوزه مسکن است و سخنان رئیس جمهوری هم اینگونه بر می‌آید که اختلاف نظرهای جدی در این حوزه وجود دارد. شما باید به صورت مشخص درباره سیاست‌های دولت دوازدهم در حوزه مسکن سخن بگویید چرا که جوانان منتظر اجرای سیاست‌های شما هستند.

الماسی با اشاره به زلزله خیز بودن ایران گفت: تاکنون زلزله جان‌های زیادی را  در کشور ما ستانده است آیا راهکاری برای مقابله با زلزله به جز مقاوم‌سازی و اصولی‌سازی وجود دارد. معتقدم در بافت فرسوده به هیچ عنوان خوب عمل نکرده‌ایم هرچند که اجرای سیاست‌ها در این حوزه نیازمند هماهنگی‌های فرابخشی است.

او همچنین درباره عدم توسعه بندر بوشهر اظهار داشت: در حالی که این بندر کوتاه‌ترین فاصله را با مرکز کشور دارد و بزرگترین پایانه‌های نفتی در آنجا واقع است هیچ اقدامی در این باره صورت نگرفته است.

الماسی افزود: پروژه خط آهن بوشهر هم که  ا ز ۱۰ سال پیش شروع شده است تاکنون اقدامی برای آن انجام نشده و یک خط از توسعه این پروژه در برنامه کاری شما وجود ندارد. اتوبان بوشهر  به شیراز و اتوبان دیر به بوشهر هم همین سرنوشت را دارد.

او تاکید کرد: طبق گفته موافقان شما دو بار استیضاح شما هرچند ممکن است دلایل سیاسی داشته باشد اما ضعف‌هایی هم در مدیریت شما در وزارت راه و شهرساز وجود داشته از جمله بدهی بالا به پیمانکاران، ضعف در ورود تکنولوژی‌های جدید، ضعف در استفاده از ظرفیت بنادر کشور که اینها بخشی از نقاط ضعف دولت شما بوده است.

نماینده مردم عسلویه گفت: البته باید از سیاست‌های شما در استفاده از ظرفیت بانوان هم تشکر کرد و اینکه از توانایی‌های یک زن برای مدیریت ایرلاین ملی کشور استفاده کردید جای تقدیر و تحسین دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز