خبرگزاری کار ایران

بهرام سبحانی خبر داد:

حمایت بزرگترین فولادساز خاورمیانه از برنامه‌های شریعتمداری

asdasd
کد خبر : ۵۲۳۶۳۲

مدیرعامل شرکت فولادمبارکه اصفهان تاکید کرد که بزرگترین کارخانه فولادساز خاورمیانه از برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت،‌معدن و تجارت حمایت می‌کند.

به گزارش ایلنا، بهرام سبحانی امروز در جمع خبرنگاران ضمن تأیید و حمایت از برنامه‌های محمد شریعتمداری، گزینه پیشنهادی دولت‌دوازدهم برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: شریعتمداری یار و همراه دولت‌یازدهم و معاون اجرایی رییس‌جمهور محترم بودند که در دولت‌دوازدهم به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی شده‌اند.

مدیرعامل شرکت فولادمبارکه اصفهان ادامه داد: شریعتمداری در دولت فعلی به عنوان معاون اجرایی منشاء خیر بودند و سابقه درخشانی نیز که سال‌های 76 تا 84  به‌عنوان وزیر بازرگانی و نماینده ایران در الحاق به سازمان تجارت جهانی دارند، همراه با اشراف کامل به بخش تجارت و وقوف کافی و وافی به اوضاع داخل و بین‌الملل می‌تواند در این برهه نیز مثمرثمر باشند. علاوه بر اینکه در بخش صنعت هم برنامه‌های امیدوارکننده‌ای ارائه داده‌اند که توجه ویژه وی به بخش معدن و صنایع معدنی را نیز بیش از پیش آشکار ساخته است.

وی افزود: نگاه شریعتمداری به افزایش سهم صنعت و معدن در تولید ملی و افزایش سهم صنعت ایران در مقایسه با جهان نگاهی نافذ است و توجهی که به توسعه صادرات در برنامه‌های وی اعلان شده، نویدبخش این است که صنعت و معدن تجارت در دولت‌دوازدهم آینده روشن و خوبی را در پیش رو دارد و به سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در بخش صنعت توجه ویژه‌ای خواهد شد. دستاندرکاران صنعت معدن و صنایع معدنی از این رویکرد، استقبال می‌کنند و حتما هم همکاری‌های لازم را در قالب شرکت‌ها، نهادهای مدنی و قانونی و NGO ها انجام خواهند داد تا دست در دست هم این مسیر هموار شود و برنامه‌ها با موفقیت پیاده‌سازی شود.

سبحانی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که دولت در بخش تولید و صنعت برنامه دارد تا بخش خصوصی بیشتر درگیر شود و تصدی‌گری و بنگاه‌داری از خود دولت منفک شود و به سمت سیاست‌گذاری در بخش خصوصی برود و این بدان معناست که بخش خصوصی، سرمایه‌گذارها، تولید کننده‌ها و صنعتگرها باید بیشتر فعال باشند.

وی متذکر شد: انتظار از وزیر محترم این است که بستر شامل قوانین را تسهیل کرده و پشتیبانی و حمایت لازم را نیز فراهم کنند. البته شرایط سرمایه‌گذاری و تسهیل در اخذ وثائق و تضامین هم مهم است تا سرمایه‌گذار تشویق شود. در بخش تولید و صنعت کارهای بسیاری می‌تواند کلید بخورد. مثلا در توسعه صادرات ایجاد مشوق‌های صادراتی یا در بخش تولید، معاف کردن سود عملکرد شرکت‌ها از مالیات به شرط سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه همان شرکت یا واقعی کردن نرخ ارز برای جلوگیری از واردات کالای قاچاق می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد و باعث رشد و توسعه شرکت‌های موجود خواهد شد.

مدیرعامل فولادمبارکه با اشاره به زنجیره فولاد و موارد مغفول مانده آن افزود: در سند چشم‌انداز و افق 1404 برنامه تولید 55 میلیون تن فولاد را داریم و شواهد موجود نشان می‌دهد به آن سمت پیش می‌رویم ولی من با سال‌ها تجربه در همین صنعت احساس نگرانی‌هایی دارم چراکه ایجاد ظرفیت و بهره‌برداری با هم تفاوت دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر ظرفیت‌هایی داریم که بهره‌برداری نشده است. هماهنگ نبودن زنجیره فولاد از سنگ‌آهن تا محصول نهایی و ظرفیت‌هایی که بعضا به‌دلیل مکان‌یابی نادرست یا تکنولوژی نامطلوب اقتصادی نیست باعث می‌شود سرمایه‌گذاری‌ها نتوانند بهره‌برداری شوند به همین دلیل ایجاد ظرفیت به اشکال مختلف می‌تواند انجام شود ولی بهره‌برداری 55 میلیون تن باید به شکل اصولی برنامه‌ریزی شود. هر چقدر واحدهای کوچک در قالب یک واحد بزرگ تجمیع شود نیاز به امکانات زیربنایی و سرمایه‌گذاری کمتر بوده و مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

سبحانی در ادامه اذعان کرد: در 2 سال گذشته که صنعت فولاد با بحران همراه شد و بسیاری از فولادسازها شکننده شده و حتی در آستانه ورشکستگی قرارگرفتند، فولادمبارکه علی‌رغم نداشتن رانت، امتیاز یا شرایط ویژه روان عمل کرد. در همین بازاری مواد اولیه خود را تأمین کرد که بقیه نیز حضور دارند و در همین بازار فرآیند فروش را انجام داد.

وی با اشاره به رمز موفقیت کارخانه گفت: رمز موفقیت این عملکرد، اول از همه یکپارچگی کارخانه است که از ابتدا تا انتهای خط تولید را دارد و دوم ظرفیت بالای تولید آن است. فولادمبارکه در سال‌های گذشته نه تنها تولید خود را حفظ کرده بلکه از توسعه هم غافل نشد. افتتاح گندله‌سازی سنگان، ورق خودرو چهارمحال، فولاد تاراز، توسعه سبا، افزایش تولید 5.4 به 7.2 میلیون تن فولاد خام در شرکت فولادمبارکه بخشی از طرح‌های توسعه این گروه است.

سبحانی همچنین یادآور شد: اگر قرار است ظرفیت فولاد کشور را بالا ببریم بهتر است واحدهایی با ظرفیت بالا را در برنامه داشته باشیم. در حقیقت می‌توان با تشکیل کنسرسیوم‌ها و ایجاد مجموعه‌های بزرگ، تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری عام، پذیره‌نویسی و غیره مکانیزم‌هایی را ایجاد کرد و از پرتو آن مجموعه‌های بزرگ فولاد را در کشور دایر کرد.

مدیرعامل فولادمبارکه خلأهای سیاستی صنعت فولاد و انتظار از وزیر صنعت معدن و تجارت دولت دوازدهم را چنین برشمرد و گفت: برنامه پیشنهادی شریعتمداری انتظار ما نیز هست. با پیاده‌سازی مواردی که گفته شده بخش عمده‌ای از انتظارات مرتفع می‌شود با این حال، برای مثال وقتی صحبت از توسعه صادرات  می‌شود باید توان تولید مطلوب و کیفی مورد قبول بازار خارج وجود داشته باشد که این مهم وظیفه دولت نیست، دولت هدایت‌کننده است. کشف یا ایجاد بازارهای صادراتی ممکن نیاز به کمک دولت دارد. بعضی مواقع حمایت‌های ویژه دولت کارساز است، اینکه نرخ ارز واقعی شود از همین دست است. اگر در 4 سال، نرخ ارز ثابت نگاه داشته شود، مواد اولیه، دستمزد و پارامترهایی از این قبیل افزایش می‌یابد که در نهایت قیمت نهایی محصول بالا می‌رود و با این شرایط تولید گران می‌شود و اگر متناسب با آن ارز هم گران نشود تولیدکنندگان مزیت‌های صادراتی را از دست خواهند داد و در مقابل رقبا مزایای واردات به ایران را به دست خواهند آورد.

سبحانی ادامه داد: وقتی بحث تولید داخل و افزایش تولید و سهم صنعت در GDP به میان میآید، باید زنجیره را کامل ببینیم. معادن بزرگ به اهل آن واگذار شود تا با تجهیز آنها بهره برداری مناسب صورت گیرد البته، نه با هدف خام‌فروشی. باید جلو صادرات سنگ‌آهن خام گرفته شود. اولویت نخست تأمین سنگ‌آهن برای فولادسازهای داخلی و در مرحله بعد صادرات آن است. فولادسازها باید مطمئن شوند در تهیه مواد اولیه مشکلی ندارند. موضوع دیگر یارانه انرژی است که مغفول مانده. بهتر است یارانه انرژی به صنعت برگشت داده شود. صنعت فولاد مصرف کننده بزرگ انرژی چه در برق و چه در گاز است. کمترین کمکی که دولت دوازدهم می‌تواند به صنعت داشته باشد تخصیص سهم یارانه تولید به صنعت است که در قانون هم پیش بینی شده است.

مدیرعامل فولادمبارکه با اشاره به سابقه بازرگانی شریعتمداری در قالب نقطه قوت یا ضعف برای بخش صنعت گفت: وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه، ابزارهای در اختیار وی است، همین که وزیر محترم اشراف کافی به سیستم بازرگانی داخلی و خارجی دارد نقطه قوت است. حرکت به سمت اهداف از پیش تعیین شده در صنعت مهم است برای مثال تعیین حجم صادرات فولاد در سال‌های آینده. سازمان‌های زیرمجموعه وزارتخانه مانند ایمیدرو در بخش صنایع و معادن  و ایدرو در بخش خودرو، شرکت‌های مادر تخصصی و ابزارهای در اختیار وزیر محترم  هستند که باید از تخصص لازم برخوردار باشند. در حقیقت تولید فولاد، به منظور تجارت در داخل یا خارج است پس اگر تجارت و بازرگانی قوی باشد، خود به خود دیگر صنایع زیر چتر تجارت نیز رشد می‌کنند و من سابقه بازرگانی وی را ضعف نمی‌بینم.

سبحانی ادامه داد: موضوع دیگری که ضرورت انجام آن حس می‌شود، تعیین وضعیت طرح‌های دولتی نیمه‌کاره است. باید برای سامان‌دهی آنها به صورت جدی برنامه‌ریزی شود. بهتر است دولت در طرح‌های نیمه تمامی که در بهره‌برداری از آنها با مشکل مواجه است شرایطی را تسهیل کند تا به بخش‌خصوصی واگذار شود. طرح‌های دولتی در مناطق مختلف آبادانی اطراف خود مانند توسعه جاده‌ها را نیز به همراه داشته اند. اگر قرار شد این طرح نیمه تمام را به بخش‌خصوصی واگذار کنیم آیا می‌شود تمام هزینه‌هایی که برای آبادانی منطقه صرف شده را به‌صورت یکجا از بخش‌خصوصی گرفت؟در این صورت این طرح به لحاظ اقتصادی برای بخش‌خصوصی جوابدهی ندارد. پس باید شرایط واگذاری تسهیل شود برای مثال هزینه‌ها، طی ده سال از بخش‌خصوصی گرفته شده و به دولت برگشت داده شود. در این صورت برای بخش‌خصوصی هم انگیزه ایجاد خواهد شد و اشتغال هم که مورد نظر دولت است رونق می‌گیرد.

مدیرعامل فولادمبارکه مشکلات مداخله‌ای دولت در خصوصی‌ها را مهم خواند و افزود: بحث اقتصاد آزاد یکی از مواردی است که اهمیت دارد. در زنجیره فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی که به دست صنایع پایین دستی میرسد باید توازن برقرار باشد و این توازن هم باید به دست خود صنایع انجام شود. اینکه وقت مدیران گرفته شود که چرا فلان محصول گران یا چرا ارزان است، منطقی نمی‌نمایاند. با عرضه و تقاضا قیمت‌ها هم نوسان پیدا می‌کند. برای مثال نرخ سنگ‌آهن و گندله‌ای که فولادمبارکه خریداری می‌کند تابع شمش فولادخوزستان است که در این دو بخش با 100 درصد افزایش قیمت مواجه بودیم. آیا فولادمبارکه هم این افزایش قیمت را انجام داده؟ محصولات فولادمبارکه افزایش چشمگیر نداشته است. بر این باوریم اقتصاد بسته‌ای است که پارامترهای مختلفی دارد. نمی‌شود برخی را کنترل و برخی را رها کرد. باید بپذیریم مکانیزم، برای تسهیل این مهم بورس کالا است. اگر هم ایراد دارد باید اشکالات رفع شود. در برابر  بورس، سیستم قیمت گذاری و شورای رقابت جواب نمیدهد. انتظار داریم از شریعتمداری به عنوان اقتصاددان و مسلط به روابط بازرگانی به این مشکلات هم توجه کنند.

سبحانی افزود: بورس کالا راه‌اندازی شد تا براساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری‌ها انجام شود. اگر قرار است شورای رقابت قیمت ورق را مدیریت کند باید قیمت مواد اولیه فولادسازها مانند سنگ آهن و گاز را هم مدیریت کند. در حقیقت بالا و پایین صنعت باید باهم دیده شود چون به صورت یک زنجیره در حال فعالیت است. بورس مداخله در تعیین قیمت ندارد، فروشنده و خریدار کنار هم توافق می‌کنند و بورس کالا فضا را فراهم و در حقیقت نقشی در تعیین قیمت ندارد، فولادمبارکه هم نقشی در تعیین قیمت ندارد. برخی برای بهره‌برداری‌های خاص خود فضا را گل‌آلود می‌کنند. نمی‌شود مجموعه‌ها را وادار به کنترل قیمت کنند ولی نظارت و کنترل‌های مدیریتی وجود داشته باشد.  

مدیرعامل فولادمبارکه با اشاره به عملکرد این شرکت در 4 سال گذشته گفت: تولید فولادخام در پایان سال 91 برابر با 6 میلیون 650 هزارتن بوده که پایان سال 95 به 7 میلیون و 500 هزارتن رسیده است. سال 96 هم برنامه تولید 8 میلیون و 630 هزار تن هدف قرارداده شده که 30 درصد رشد را شاهد هستیم و در 4 ماهه نخست سال از برنامه هم پیشی گرفته‌ایم. نسبت به سال 91 بالغ بر 38 درصد هم افزایش ظرفیت داشتیم. حدود 53000 میلیارد ریال در پروژه‌های داخل و خارج فولادمبارکه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که تمام آن از منابع داخلی شرکت بوده است.

وی افزود: طرح 5 میلیون تنی کنسانتره سنگان اواسط سال آینده راه‌اندازی خواهد شد، توسعه سبا از 800 هزار تن به 1.6 میلیون تن در برنامه امسال گنجانده شده و در کارخانه فولادمبارکه تولید از 5.4 به 7.2 میلیون تن افزایش یافته است. در کنار توسعه کمی، توسعه و بهبود کیفی محصولات را هم انجام داده‌ایم. تولید ورق آجدار در سبا، اضافه کردن تجهیزات گاززدایی برای تولید ورق‌های رویه خودرو، سامانه گوگردزدایی برای تولید ورق فولادهای API مورد استفاده در خطوط لوله انتقال گاز و نفت ترش و صنایع دریایی و نیز دو طرح توسعه فولادهرمزگان از 1.5 به 3 میلیون تن و توسعه نورد گرم به 3 میلیون تن که با اروپایی ها قرارداد داریم از این جمله هستند. در حقیقت استراتژی فولادمبارکه این است که پا به پای توسعه صنعت فولاد کشور در افق 1404 به ظرفیت 25 میلیون تن فولادخام دست پیدا کند.

سبحانی با اشاره به میزان صادرات محصولات فولادمبارکه گفت: میزان صادرات سال 91 تا 570 هزارتن بوده که سال 94 به یک‌میلیون و 800 هزار تن و سال 95 هم به یک‌میلیون و 555 هزارتن رسیده و برای سال 96 هم برنامه یک و نیم میلیون تن برنامه‌ریزی شده است. البته بازارهای هدف فولادمبارکه مشخص است تا جایی‌که سهم بازار اتحادیه اروپا بیش از 50 درصد است. آفریقا، خاوردور و خاورمیانه هم از دیگر مبادی صادراتی محصولات فولادمبارکه است و این بدین معناست که کیفیت محصولات شرکت اعتماد مشتریان صادراتی را جلب کرده و فولادمبارکه به‌عنوان نماینده ایران در قلب اروپا حضور دارد. ما نیز سعی بر آن داریم براساس استراتژی سازمانی، همواره سهم 25 درصدی صادرات را حفظ کنیم. البته میزان صادرات به سهم بازار داخل هم بستگی دارد.

مدیرعامل گروه فولادمبارکه ضمن تجلیل از همراهی و حمایت‌های همه‌جانبه نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم افزود: تمام اتفاق‌های مبارکی که سال‌های گذشته در بخش‌های صنعتی و معدنی بنگاه‌های صنعتی کشور و فولادمبارکه به ثمر نشسته، حاصل مدیریت بهینه، مدبرانه و تجربه نعمت‌زاده است. چه اینکه وی مردی از جنس صنعت هستند، عمر خود را در خدمت به صنعت کشور صرف کردند، همان‌گونه که وزیر صنایع دولت‌های قبل بودند، این دوره هم به صنعت و معدن آمدند که جا دارد از وی تشکر ویژه کنم که به استناد تجربه‌ای که دارند از حامیان اصلی صنعت محسوب می‌شوند، مسائل ما را به خوبی درک می‌کردند و در رفع مشکلات مصمم بودند.

وی در پایان گفت: سال‌هایی که من در صنعت حضور دارم کمتر وزیری را دیدم که مانند وی مرتب دغدغه صنعت‌ را داشته باشند و مسائل را پیگیری می‌کردند چون دردآشنا بودند در تمام شرایط از صنعت و فولادمبارکه حمایت‌های منطقی داشتند و در یک جمله، عمر خود را در صنعت گذاشتند. بر خلاف تصور برخی، بیش از حد انرژی داشتند و همه انرژی خود را صرف رفع مشکلات صنعت می‌کردند. ان‌شالله هرجا هستند خدا وی را به سلامت دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز