خبرگزاری کار ایران

تومان دوباره واحد پول می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۱۵۰۳۵

با تصویب هیات وزیران، تومان پس از ۸۸ سال دوباره واحد رسمی پول کشور می‌شود و قرار است هر ۱۰ ریال به عنوان یک تومان در نظر گرفته شده و در مراودات مالی مردم مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایلنا؛ دولت یازدهم در آذر ماه سال ۹۵ در قالب لایحه بانک مرکزی، واحد پول ایران را تومان و برابر با ۱۰ ریال تعیین کرد؛ با این حال، این مصوبه پس از تایید مجلس و شورای نگهبان می‌تواند جنبه اجرایی و رسمی داشته باشد.

بر پایه این گزارش، شب گذشته نیز هیات وزیران به ریاست رییس جمهور تشکیل جلسه داد و یکبار دیگر مصوبه سال گذشته خود را تصویب و اعلام کرد. بنابراین می توان انتظار داشت یکبار دیگر پس از گذشت ۸۸ سال از تعیین ریال به عنوان واحد پول ایران، تومان دوباره جایگزین ریال شود.

چند سال پیش و در زمان دولت دهم نیز بانک مرکزی طرحی را از طریق نظرسنجی از مردم برای تغییر واحد پولی کشور و حذف چند صفر مطرح کرد. در آن مقطع قرار بود مردم در یک نظرسنجی اینترنتی در پورتال بانک مرکزی شرکت کرده و تعیین کنند از میان چند نام پیشنهادی برای واحد جدید پولی ایران از قبیل تومان، ریال، دریک، ‌ پارسی، درهم و ...کدام یک را می‌پسندند.

همچنین در قالب این طرح، بانک مرکزی به دنبال تغییر واحد مسکوک نیز بود و در این بخش نیز چند نام مطرح شده بود که از نظر مردم شرکت کننده در آن نظرسنجی، واحد مسکوکات ایران باید به تومان و واحد اسکناس نیز به پارسی تغییر می‌کرد.

حال در دولت یازدهم، این طرح در قالب لایحه پولی و بانکی مطرح شده و دولت در سال گذشته و جلسه دیشب هیات وزیران تصمیم گرفت، واحد پولی کشور را به تومان که البته در دهه های اخیر در بین مردم رایج شده است ، تغییر دهد.

پیش از این، برخی نمایندگان مجلس درباره تغییر واحد پولی کشور، خواستار حذف همزمان چند صفر از اسکناس مانند روشی که در کشور ترکیه دنبال شده بودند و عنوان کردند بهتر است اگر رفرم پولی اجرا می شود، به یکباره مخارج و هزینه های کار در نظر گرفته شود و حذف صفرها با تغییر اسکناس اتفاق بیفتد.

با این وجود، دولت در سال گذشته اعلام کرد به دنبال رفرم پولی نیست و تنها برای سهولت کار مردم در استفاده از تومان به دنبال تغییر واحد پولی کشور از ریال به تومان است؛ همچنین مسئولان بانک مرکزی نیز عنوان کرده بودند که قرار نیست اسکناس جدیدی به چاپ برسد.

کامران ندری مدیر بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی وبانکی درباره تصمیم جدید هیات وزیران برای تغییر واحد پولی کشور از ریال به تومان و در نظر گرفتن هر ۱۰ ریال به عنوان یک تومان، گفت: این اقدام یکی از آن مواردی است که نباید به این شکل انجام شود، چون واحد پولی مدتها است که در نزد مردم تغییر کرده است.

وی اظهارداشت:‌ هر چند در حال حاضر ریال به عنوان واحد رسمی پول کشور شناخته می‌شود ولی در بین مردم، واحد پول تومان است.

ندری ادامه داد:‌ تغییر واحد پولی در محاسبات نیز مشکلاتی را به وجود آورده و از این به بعد رقم ها به تدریج هزار میلیارد و تریلیون و ... خواهد شد و محاسبات این ارقام به لحاظ حسابداری سختی‌هایی را ایجاد می‌کند ولی به صورت کلی حذف یک صفر اگر بخواهد به صورت رسمی اتفاق بیفتد، باید حجم زیادی اسکناس معدوم و دوباره اسکناس جدید با مخارج جدید به چاپ برسد.

وی با تاکید بر اینکه در بخش مسکوک نیز باید هزینه‌های جدیدی پرداخت شود، افزود: به نظر من تغییر واحد پولی مشکل زیادی را حل نمی‌کند و اگر ما بخواهیم رفرم پولی داشته باشیم و هزینه هایی را در این زمینه بپردازیم بهتر است به یکباره تعداد صفرهای بیشتری حذف شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: در عین حال، رفرم پولی زمانی باید انجام شود که ما اصلاحات ساختاری را در نظام پولی و بانکی انجام داده باشیم و با توجه به اینکه نظام بانکی امروز با حجم بالایی از مشکلات درگیر است و تورم نیز هنوز با کشورهای دیگر دنیا تفاوت دارد، نباید هزینه بالایی برای این کار شود.

ندری پیشنهاد داد که دولت در شرایط فعلی بهتر است در بخش مهار نرخ تورم فعالیت و تمرکز بیشتری داشته باشد و اگر هم قرار است تغییری در واحد پولی کشور اعمال شود بعد از مهار تورم، تعداد صفرهای بیشتری از واحد پولی کشور حذف شود.

مدیر بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به اقدام کشور ترکیه در حذف ۶ صفر، گفت:جا دارد تا در پول ملی ایران نیز تا ۴ صفر حذف شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز