خبرگزاری کار ایران

حق شناس در گفت‌وگو با ایلنا:

اولویت بازار پول تغییر واحد و یا حذف چند صفر نیست/چاپ اسکناس با واحد تومان هزینه بر است/باید منتظر نظر مجلس و شورای نگهبان بود

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۹۷۰

هادی حق شناس گفت: چاپ اسکناس با واحد تومان هزینه بر است و متخصصین بانک مرکزی باید اعلام کنند که چه میزان هزینه برای این تغییر به بازار پول تحمیل می‌شود.

هادی‌حق‌شناس، اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد تغییر واحد پولی‌ از ریال به تومان‌ اظهار داشت: در اصلاح قانون پولی‌ایران این موضوع مطرح بود و یکی‌ از مصوبات دولت تغییر واحد پولی بود که باید فرایند قانونی خود را طی می‌کرد تا به مرحله اجرا برسد.

وی با بیان‌اینکه باید در انتظار نظر مجلس و تایید شورای نگهبان برای اجرای آن بود گفت: یک بحث این فرایند شکلی است و یک بحث دیگر آن حقوقی، قانونی و محتوایی است که باید فرایند آن طی شود اما هنوز این موضوع به دولت ابلاغ نشده است.

حق شناس تصریح کرد: نکته مهم این است که آیا امروز اولویت ما در بازار پول، تغییر واحد پول است و این امر چه میزان ضرورت دارد؟ باید گفت بازار پول ما در واقع امروز اولویت اصلی‌اش تغییر واحد پول و یا حذف چند صفر نیست.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: کشورهایی که واحد پولشان را تغییر دادند عمدتا به این دلیل بود که شهروندانشان در معاملات خود دچار مشکل می‌شدند و در خریدهای روزانه‌شان مجبور بودند حجم زیادی از پول را جا به جا کنند مانند کشورهای زیمباوه و ترکیه که با تورم سه رقمی مواجه بودند و برای حل مشکل نقل و انتقال پول مجبور به تغییر واحد پول خود شدند.

وی ادامه داد: این در حالی است که تورم در کشور ما هیچ وقت سه رقمی‌نبوده و دولت یازدهم هم موفق به کاهش نرخ تورم شد و آن را تک رقمی کرد.

حق شناس افزود: در برخی‌از کشورها بانک‌ها الکترونیکی اداره نمی‌شدند این در حالی است که امروز حتی بچه های کوچک ما از کارت های الکترونیکی به جای پول استفاده می‌کنند و نیازی به جابجایی حجم زیادی از پول نیست.

وی افزود: نرخ تورم در ایران کنترل شده است و اصلاح ظاهری بازار پول‌ ایران و تغییر نام آن چندان در اولویت قرار ندارد زیرا شکل پول که تغییر کند بیشتر شبیه عمل زیبایی است که برخی از افراد آن را انجام می‌دهند و این اصلاح به صورت ساختاری صورت نمی‌گیرد و تنها برای حفظ ظاهر و زیبایی چنین اقدامی صورت گرفته است.

حق شناس در خاتمه گفت: چاپ اسکناس با واحد تومان هزینه بر است و متخصصین بانک مرکزی باید اعلام کنند که چه میزان هزینه برای این تغییر به بازار پول تحمیل می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز