خبرگزاری کار ایران

سهم ٩٢درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی بی انصافی است/ اهمیت تغییرات اقلیمی در گسترش کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۹۱۴

معاون امور تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت نیرو با ٩٢ درصد خواندن سهم کشاورزی از منابع آب بی انصافی کرد. سهم کشاورزی تنها ٧٠ درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، همایش ملی ترویج متخصص "مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه" با حضور طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی درامور باغداری، اسکندر زند معاون امور تحقیقات وزارت جهاد، جمعی از مروجین پهنه های تولیدی، خبرنگاران و اصحاب رسانه امروز دوشنبه٢ مرداد در سالن کنفرانس مرکز تحقیقات کشاورزی و باغداری امام خمینی در محمد شهر کرج برگزار شد.

در این نشست اسکندر زند معاون امور تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: اولین وظیفه مروجین کشاورزی شناخت مسوولیت و انجام وظیفه است.

وی افزود: یکی از عوامل اصلی و مهم در کشاورزی که باید شناخته شده و به آن بپردازیم آب است. از آب موجود ٧٠ درصد آن تبخیر می شود و تنها ١٠٠ میلیارد مترمکعب باقی می ماند و از این میزان تنها ٧٠ درصد سهم کشاورزی محسوب می شود. برآورد ٩٢ درصدی وزیر نیرو بی انصافی نسبت به کشاورزی است.

زند در ادامه تصریح کرد: آب اولویت اصلی بخش کشاورزی است که باید از آن دفاع شود و راندمان بهره وری از آن افزایش یابد.

وی در رابطه با اهمیت خاک خاطر نشان کرد: بالای ٦/٥ میلیارد هکتار از خاک ها دچار شوری شده و بخشی از آن با فرسایش مواجه است. اگر مدیریت قوی در این بخش وجود نداشته باشد خاک نابود خواهد شد.

معاون امور تحقیقات وزارت جهاد عنوان کرد: سومین عامل مهم در کشاورزی هوا و اقلیم است. غلظت CO2 در هوا بسیار افزایش یافته که این اتفاق بسیار خطر ناک است و باعث گرمای هوا شده است. ما باید در بخش کشاورزی اقلیم را به خوبی بشناسیم. ما در ایران کشاورزی را بسیار ساده گرفته ایم.

زند در پایان گفت: امروز دانش در بخش کشاورزی بسیار کم رونق است. دانش تجربی خوب است اما کافی نیست. ما به خمین نیت نهضتی را راه اندازی کرده ایم تا بتوانیم از دانش و تجربه مروجین در امور کشاورزی بهره ببریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز