خبرگزاری کار ایران

نماینده مجلس ملی سوریه در گفت‌وگو با ایلنا:

هر توافقی در سوریه بدون مشارکت دمشق مردود است/ اردوغان و پسرش نفت ما را از داعش می‌خریدند

asdasd
کد خبر : ۵۱۲۳۸۴

نماینده پارلمان سوریه و نایب رئیس‌کمیسیون آشتی ملی این کشور اعلام کرد: سوریه هر توافقی را که در آن حاکمیت این کشور لحاظ نشود و سوریه در آن حضور نداشته باشد را رد می‌کند.

راغب حسین نماینده مجلس ملی سوریه در  حاشیه بازدید از خبرگزاری کار ایران (ایلنا) درباره فروش نفت سوریه توسط داعش اظهار داشت: درست است که داعش حمله کرد و خیلی  چاه های نفتی سوریه را تصاحب کرد و ثروتی هم حاصل کرد اما در واقع این داعشی ها در اقتصاد نادان هستند و نمی دانستند که چطور از این ثروت بادآورده استفاده کنند.

وی افزود: ما در حال حاضر بیشتر چاه های نفتی را که در دست گروههای تروریستی بود آزاد کرده و امید داریم که بتوانیم تمامی آنها را از دست تروریست های داعش و دیگر تروریست ها خارج کنیم.

راغب حسین با اشاره به اینکه بخش اقتصادی کشور ما کاملا در حال فعالیت است و توقفی نداشته است، تصریح کرد: اولا باید متذکر شویم که درآمد داعش از چاه های نفت سوریه نیست و بخش عظیمی از ثروت این گروه تروریستی با حمایت عربستان تامین می شود و ثانیا ما اسناد موثقی داریم که اردوغان و پسرش نفت‌های به تاراج رفته از سوریه و همچنین کارخانجات و تجهیزات کشور ما را می خریدند.

وی درباره وضعیت اخذ مالیات در این کشور گفت: غیر از مراکزی که در دست تروریست ها هستند و از این قاعده مستثنی هستند، مالیات کما کان پا بر جا است و از شرکت ها و موسساتی که در حال فعالیت هستند، مالیات گرفته می شود. البته ما به عنوان دولت نمی توانیم از شهروندی که کار و درآمدی ندارد مالیات دریافت کنیم.

 نماینده مجلس ملی سوریه با بیان اینکه در طی در 7 سال جنگ حتی یک بار هم حقوق کارمندان عقب نیفتاده است، بیان کرد: طی این مدت هیچگونه افزایش در مالیات نداشته ایم، البته تورم وجود داشت ولی به اندازه تورم افزایش مالیات نداشته ایم. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در کل اقتصاد ما قبل از جنگ، حین جنگ و بعد از جنگ به این صورت بوده که آموزش و پرورش از ورود به ابتدایی تا خروج از دانشگاه رایگان است. همچنین تمام طول دوره درمان و بیمارستان رایگان است. البته کمبودها و نیازهایی داریم ولی دال بر این نیست که از کار متوقف شویم و همواره کار و فعالیت در جامعه سوری جریان دارد.

وی درخصوص توافقات انجام‌شده توسط دولت‌های خارجی در مناطق مختلف سوریه، نیز به ایلنا گفت: هرگونه توافقی در خصوص سوریه که حاکمیت سوریه در آن لحاظ نشود و دمشق نیز در آن حاضر نباشد کاملا مردود است. 

راغب الحسین تاکید کرد: فرقی نمی‌کند که این توافق توسط کدام نهاد و یا سازمان بین‌المللی، کدام کشورهای خارجی با یکدیگر و یا کدام کشور خارجی با چه گروه تروریستی امضا شود، حتی اگر روسیه، که متحد استراتژیک سوریه به شمار می‌رود بدون هماهنگی با دمشق دست به این‌گونه توافقی بزند این توافق از نظر ما مردود خواهد بود. 

این نماینده پارلمان سوریه تاکید کرد: عنصر اساسی در تمامی توافقاتی که انجام می‌شود احترام به حق حاکمیت سوریه است. 

حسین راغب الحسین در ادامه و با اشاره به توافق آتش‌بس در مناطق جنوب غربی سوریه، که در دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ حاصل شد، تصریح کرد: مسکو پیش از اقدام به عقد این توافق، دمشق را از مفاد و زیر و بم آن مطلع کرده بود. 

وی درخصوص آتش‌بس در مناطق جنوب غربی سوریه و در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی، اعلام کرد: این توافق که میان مسکو و واشنگتن و با اطلاع دمشق انجام شده است ارتباط خاصی با اسرائیل ندارد بلکه در راستای دادن فرصت به عناصر مسلح حاضر در منطقه برای تسلیم شدن و یا راهی شدن به سوی مناطقی است که از پیش برای حضور آن‌ها در استان ادلب تدارک دیده شده است. 

نایب رئیس‌ کمیسیون آشتی ملی سوریه همچنین با اشاره به روند مذاکرات صلح و آتش‌بس در سوریه از تلاش برخی دولت‌ها همچون قطر، عربستان، ترکیه و اسرائیل علیه مذاکرات صلح خبر داد و افزود: این بازیگران سعی دارند مسیر مذاکرات را به انحراف کشیده و موفقیت آن را به چالش بکشند. 

وی افزود: قطعا معارضان سوری، که در مذاکرات آستانه و ژنو شرکت می‌کنند جایگاهی در سوریه نداشته و در واقع این افراد دنباله‌رو و در پی حصول منافع اربابان خود منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود هستند. 

راغب الحسین همچنین با اشاره به پیش‌روی نیروهای سوری در مناطق مختلف افزود که نیروهای سوری در پیشر‌وی‌های اخیر موفق به آزادسازی برخی از مناطق نفتی شده‌اند که همین امر باعث بهترشدن بیش از پیش وضعیت اقتصادی در سوریه خواهد شد. 

این نماینده مجلس سوریه افزود: مستندات ما نشان می‌دهد یکی از اصلی‌ترین مشتریان نفت سوریه که توسط تروریست‌ها به فروش می‌رسیده است ترکیه بوده و همچنین این کشور با همکاری عناصر تروریست تجهیزات کارخانجات سوریه خصوصا کارخانه‌های موجود در شمال سوریه را به تاراج برده است. 

وی در خصوص رویکرد سوریه در سرکوب کردن تمامی عناصر تروریست‌های مختلف در استان ادلب، تاکید کرد: دولت سوریه با این رویکرد قصد دارد مناطق بیشتری در سوریه را از درگیری و تشنج خارج کند و تروریست‌هایی که در ادلب جمع می‌شوند دو راه بیشتر نخواهند داشت؛ یا اینکه ادلب تبدیل به قبرستان آن‌ها خواهد شد و یا اینکه با مذاکراه و ضمن توافق عناصر خارجی سوریه را ترک کرده و عناصر داخلی نیز خود را تسلیم دولت شوند. 

راغب الحسین تصریح کرد: دولت سوریه همچون یک پدر بوده و شهروندان سوری نیز همچون فرزندان این پدر هستند. اگر فرزندی به سبب ارتکاب اشتباهی مورد عاق شود و رنجش‌خاطر پدر خود را فراهم آورد قطعا زمانی که بخواهد برگردد راه بازگشت به سوی او باز خواهد بود. به همین شکل کسانی که بخواهند به دامان سوریه بازگردند راه برای بازگشت کاملا باز است ولی در واقع اختلافات موجود و گسترش بحران در سوریه ناشی از حضور عناصر خارجی گروه‌های تروریستی از نقاط مختلف است. 

وی تاکید کرد: بحران سوریه ناشی از دخالت‌های عربستان سعودی در این کشور است و ریاض مسئول ناامنی‌ها و بحران‌های سوریه است. 

این نماینده پارلمان سوریه در پایان و با اشاره به حضور نظامی و غیرقانونی برخی از کشور‌ها همچون آمریکا و ترکیه در خاک سوریه، متذکر شد: این کشور‌ها یا باید نیروهای نظامی خود را از خاک سوریه خارج کنند و یا سوریه به هر وسیله‌ای برای بیرون راندن نیروهای متجاوز که تمامیت ارضی سوریه و حق حاکمیت این کشور را به چالش کشیده است، استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز