خبرگزاری کار ایران

پس از ۵۵ روز بدون بارندگی؛

حجم بارش‌های کشور 4 میلی‌متر افزایش یافت/ حجم بارش‌ها کماکان 3 درصد کمتر از سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۵۱۱۴۹۴

پس از سپری شدن 55 روز بدون بارندگی موثر در کشور، وقوع باران سیل آسا در روزهای آخر هفته گذشته باعث شد حجم بارش‌ها با 4 میلی‌متر افزایش به 226 میلی‌متر برسد.

به‌گزارش ایلنا، سرانجام پس از 55 روز از ثابت ماندن آمار بارش در حوضه‌های اصلی آبریز کشور سرانجام قفل آسمان شکسته شد و بارش‌های پایان هفته گذشته سبب شد تا ضمن کاهش محسوس دمای هوای برخی استان‌ها، جریان سیلاب نیز در برخی شهرها در تهران، البرز و سیستان و بلوچستان نیز به وقوع بپیوندد.

بر این اساس، آخرین آمار ثبت شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران حاکی از آن است که آمار بارش‌های کشور از آغاز سال آبی جاری یعنی اول مهر ماه گذشته تا امروز شنبه 24 تیرماه، با 4 میلی‌متر افزایش به 226 میلی‌متر رسیده است؛ بارش‌های خوب پایان هفته گذشته در برخی نقاط کشور پس از آن ثبت شده که رقم بارش‌های در 55 روز اخیر در حدود 222 میلی‌متر ثابت مانده بود.

این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با عدد 233 میلی‌متر، حدود 3 درصد کاهش داشته و در مقایسه با متوسط 48 ساله با عدد 231 میلی‌متر 2 درصد کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، بیشترین میزان بارش‌ها در حوضه‌های آبریز اصلی کشور مربوط به حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با 364 میلی‌متر و کمترین بارش‌ها مربوط به حوضه آبریز مرزی شرق با 62 میلی‌متر بارش بوده است.

بر پایه این گزارش، بارش‌های مربوط به حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان در مقایسه با مدت مشابه در سال آبی گذشته 361 میلی‌متر، یک درصد و در مقایسه با مدت مشابه متوسط 48 ساله، 354 میلی‌متر، 3 درصد افزایش داشته است.

این گزارش حاکی از آن است که بیشترین ارتفاع بارش‌ها در کشور مربوط به ایستگاه چلگرد در استان چهارمحال و بختیاری با 1400 میلی‌متر و کمترین بارش‌های کشور مربوط به ایستگاه زابل در استان سیستان و بلوچستان با 20.4 میلی‌متر بوده است.

همچنین در مدت زمان یاد شده، حوضه آبریز دریای خزر شاهد 327 میلی‌متر بارش بوده که در مقایسه با 461 میلیمتر بارش سال آبی گذشته در مدت مشابه 29 درصد و در مقایسه با مدت مشابه در متوسط بلندمدت با 377 میلی‌متر بارش، حدود 13 درصد کاهش داشته است.

حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه، قره قوم، فلات مرکزی و مرزی شرق نیز به ترتیب در مدت یاد شده 206، 181، 159 و 62 میلی‌متر بارش داشته‌اند.

همچنین حجم بارش‌ها از ابتدای مهر ماه تا پایان امروز شنبه 24 تیرماه جاری معادل 372 میلیارد و 454 میلیون مترمکعب بوده است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز