خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل نفت و گاز شرق تشریح کرد:

جزئیات تولید از نادرترین مخازن گازی دنیا / تولید 15.8 میلیارد متر مکعب گاز از منطقه عملیاتی خانگیران در سال 95

asdasd
کد خبر : ۵۱۰۹۲۳

مام بیگی مجموع تولید گاز در این منطقه عملیاتی را در سال 95، 15.8 میلیارد متر مکعب و روزانه 43 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: با به مدار آمدن فازهای پارس جنوبی تولید ما متعادل شده و روند افزایشی متوقف شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد مام بیگی مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق در نشست خبری حاشیه بازدید خبرنگاران از منطقه عملیاتی خانگیران اظهار داشت: دو میدان گازی خانگیران (مخازن مزدوران، شوریجهB وشوریجهD) و میدان گازی مشترک گنبدلی در این منطقه واقع شده اند. در این دو میدان مجموعا 63 چاه به همراه 5 مجموعه جمع آوری گازی، مجموعه تفکیک و اندازه گیری، حدود 500 کیلومتر خط لوله زیرزمینی، 300 کیلومتر خطوط انتقال برق و 320 کیلومتر جاده آسفالته داریم و با بهره برداری از این چاه ها گاز مورد نیاز 6 استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، مازندران، گلستان و بخشی از سمنان و همچنین خوراک پتروشیمی بجنورد و نیروگاه نکا پس از پالایش در پالایشگاه هاشمی نژاد با ظرفیت 48 میلیون متر مکعب در روز تامین می شود. 

سهم 2.8 درصدی ذخایر گازی کشور در منطقه خانگیران

وی با بیان اینکه ما 2.8 درصد از سهم کل ذخایر گازی کشور را داریم، افزود: در سال 95، 6 درصد از تولید گاز کشور از میادین خانگیران و گنبدلی تامین شد که حدود 20 درصد از تولید شرکت نفت مناطق مرکزی را شامل می شود. 

تولید یکی از نادرترین گازهای دنیا در خانگیران

مام بیگی با بیان اینکه قسمت اعظم گاز تولیدی منطقه مربوط به مخزن مزدوران یکی از نادرترین مخازن دنیا است، تصریح کرد: حدود 3.5 درصد گاز تولیدی را هیدروژن و سولفروه  و 6.5 درصد نیز گازکربنیک است که بسیار خورنده برای چاهها، تاسیسات و خطوط لوله بوده و برای انسان و محیط زیست نیز بسیار خطرناک است اما ما از ابتدا در مرحله حفاری، نصب تاسیسات بالاترین سطح ایمنی و استانداردهای بین المللی را داشته و ظرف 30 سال اتفاق خاصی نداشته ایم.

نقش استراتژیک مخزن شوریجه زمان قطع گاز از سوی ترکمنستان

وی ادامه داد: میادین گاز شیرین شوریجه B و D نیز در فاصله سال های 47 تا 66 کشف شده و تا سال 93  ازشوریجه D که  23 میلیاردمترمکعب ظرفیت داشت  94 درصد برداشت کرده ایم و پس از آن و باتوجه به پیش بینی هایی که داشته ایم مقرر شد که از سال 93 از این مخزن راهبردی برای ذخیره سزی طی 8 ماهه سال و برداشت در 4 ماهه پایانی سال به منظور جبران پیک مصرف استفاده کنیم و برای این منظور در سال 93، 560 میلیارد متر مکعب و در سال 95 یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب به این مخزن تزریق شد که اثر مثبت آن را در زمستان سال 95 زمانی که صادرات گاز از ترکمنستان قطع شد، شاهد بودیم یعنی با توجه به وضعیت حاد پیش آمده 200 میلیون متر مکعب برداشت بیشتری داشتیم.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق گفت: ما در حال حاضر سعی می کنیم از میدان استراتژیک شوریجه با توان تولید 1.6 میلیارد متر مکعب در تابستان تولید نداشته باشیم و شوریجه D نیز که بعد از اینکه 94 درصد از آن تولید داشتیم به مرحله ذخیره سازی رسیده و فقط برداشت زمستانی داریم و طبق برنامه 10 میلیون متر مکعب در روز ذخیره و در 4 ماهه پایانی سال روزانه 14 میلیون متر مکعب برداشت می کنیم و اگر این روند ادامه یابد در سال 98 و 99 می توانیم 20 میلیون متر مکعب در زمستان برداشت کنیم.

وی ادامه داد: در سال 93، 560 میلیون متر مکعب، در سال 94، یک میلیارد و100 میلیون متر مکعب و درسال 95 یک میلیارد و 380 میلیارد متر مکعب در مخزن شوریجه ذخیره شد.

مام بیگی با اشاره به فعالیت های زیست محیطی در منطقه بیان کرد: ما در منطقه ای کار می کنیم که از نظر پوشش گیاهی با مشکل مواجه است بنا بر این سعی می کنیم با رعایت نکات زیست محیطی آلایندگی در حفاری چاه ها و فرایند عملیاتی را به حداقل برسانیم که از جمله آنها برای اولین بار در این منطقه  آلایندگی چاهها با گل روغنی به صفر کاهش یافت در زمینه فلرینگ نیز با به حداقل رساندن فلرها کمک شایانی به آب و هوای منطقه شد. همچنین با اضافه کردن واحد و بروز کردن سیستم ها میزان الایندگی در روستاهای اطراف کاهش یافته است. 

وی یادآور شد: در بعد نیروی انسانی نیز با توجه به اینکه در منطقه مرزی با شرایط خاص و محروم واقعیم سعی کرده ایم از تجربیات نیروی بومی استفاده شود.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق همچنین اظهار داشت: ما در این منطقه به خاطر شرایط خاص گاز تولیدی نیازمند تجهیزات ویژه ای هستیم که قبلا از اروپا و امریکا تامین می شد اما به مرور توانستیم کالای مورد نیاز را از منابع داخلی تامین کنیم که در این زمینه پیشرفت های خوبی حاصل شده و تا حد زیادی در بسیاری مورد از جمله تجهیزات چاه ها به خودکفایی رسیده ایم.

وی بدی آب و هوایی منطقه را از جمله شرایط سخت کار کردن در این منطقه عملیاتی برشمرد و افزود: دمای 50 درجه در تابستان و منهای 20 درجه در زمستان کار را برای نیروی انسانی و تجهیزات بسیار سخت می کند.

جزئیات تولید از میادین کتشافی جدید توس و کشف رود

مام بیگی در ادامه گفت: با به نتیجه رسیدن یک چاه در میدان تازه اکتشاف شده ی توس پیش بینی می شود در سال آتی عملیات توسعه میدان آغاز شود که پس از آن 3 تا 5 میلیون متر مکعب برای 8 سال برداشت داشته باشیم که با مدار آمدن تولید از این میدان کاهش تولید مخزن مزودران جبران شود و همچنین با تحقق تولید از مخزن پرفشار کشف رود نیز که از سال گذشته یک دکل حفاری مشغول به کار است، یک منبع انرژی پایدار در شمال و شمال شرق برای سالها خواهیم داشت.  

وی افزود: طرح تفصیلی میدان توس از سوی آستان قدس ارائه، در نفت مرکزی تایید و به کمیته مخازن رفته است و اخیرا اعلام شده که سال آینده برای توسعه می رود.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق همچنین با اشاره به تولید 7 دهم میلیون متر مکعب از میدان گنبدلی، اظهار داشت: تولید از این میدان باید 5 تا 6 سال پیش تولید متوقف می شد ولی با توجه به تعامل با پالایشگاه هاشمی نژاد و اصلاحات و برنامه های حفاری که انجام دادیم، بعد از 6 سال هنوز تولید می کنیم و امیدواریم تا 5 و 6 سال آینده تولید داشته باشیم.

15.8 میلیارد مترمکعب تولید در سال 95

وی مجموع تولید گاز در این منطقه عملیاتی را در سال 95، 15.8 میلیارد متر مکعب  وروزانه 43 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: با به مدار آمدن فازهای پارس جنوبی تولید ما متعادل شده و روند افزایشی متوقف شد به طوری که حتی قبل از آن برنامه بود که تعداد چاهها افزایش و پالایشگاه ردیف دیگری احداث کند که به این ترتیب در سال1404 به افت تولید از مخزن می رسیدیم اما اکنون به همان سطح تولید قبل بازگشته ایم.  

مام بیگی میزان گاز قابل استحصال را  647 میلیارد متر مکعب و با ضریب بازیافت حدود 78 درصد اعلام کرد که تا پایان سال 95 ، 347 میلیارد متر مکعب برداشت شده است.

وی با اشاره به برنامه های سال 96 اظهار داشت: در تعدای از چاه ها که برای ذخیره سازی و تولید مناسب هستند از جمله شوریجه D و مخزن مزدوران نصب تاسیسات داریم تا میزان تولید فصل زمستان پایدار باشد.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز شرق با تاکید بر لزوم مدیریت دقیق در میزان تولید، بیان کرد: تا 10 سال آینده نمی توانیم به اندازه رقم کنونی تولید داشته باشیم بنا بر این تولید از میدان توس یکی از راه حل های مناسب بعد از افت تولید از سال 1404 گاز خواهد بود و نیازی به از مدار خارج شدن ترین های پالایشگاه نخواهد بود.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز