خبرگزاری کار ایران

مدیریت «ایران ایر» با سرپرست تا اطلاع ثانوی؛

چرا «هما» روی دوش هیچ مدیری نمی‌نشیند؟/ ولع پست‌های بالاتر، ریاست ایران‌ایر را از چشم انداخت

asdasd
کد خبر : ۵۱۰۰۷۰

در حالی از چند ماه قبل رفتن «فرهاد پرورش» از ایران ایر(هما) به ایکائو قطعی شده بود اما وزارت راه و شهرسازی نتوانست گزینه مناسبی را به عنوان جایگزین مدیرعامل وقت به هیات وزیران معرفی کند، افراد پیشنهادی یا خودشان زیر بار مدیریت هما نمی رفتند و یا این که در حد استانداردهای مورد نظر هیات وزیران نبودند. دو عامل مهم باعث شده هما بر روی دوش مدیران ننشیند اول مشکلات عمده این شرکت زیان ده و دوم انتظار مدیران برای پیشنهادات بهتر در آستانه تغییر آرایش کابینه.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، پس از رفتن فرهاد پرورش – مدیر عامل سابق شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما)- در حال حاضر این شرکت با سرپرستی «فرزانه شرف بافی» یکی از اعضای هیات مدیره اداره می شود. هر چند که گزینه وزیر راه و شهرسازی برای ریاست این سازمان با مشاوره ای که برخی ها به آخوندی دادند، شرف بافی بود اما هیات وزیران جواب رد به پیشنهاد وزیر داد.

از چندین ماه قبل خبر احتمال رفتن پرورش به ایکائو مطرح شد و پرورش هم در طول این مدت این احتمال را رد نکرد اما در این چند ماه گویا کسی پیشنهاد ریاست ایران ایر را نپذیرفت. البته عده‌ای شرط و شروطی برای تکیه زدن به صندلی ریاست این شرکت  دولتی داشتند که اجرای این شرط ها در حیطه اختیارات وزیر نبود از جمله اینکه صندوق بازنشستگی از ایران ایر جدا شود.

مهم ترین عاملی که باعث شده مدیران، عطای ریاست هما را به لقایش ببخشند، مشکلات متعدد این شرکت زیان ده دولتی است که البته بخش عمده ای از آن به همان صندوق بازنشستگی شرکت برمی گردد.

هر چند که شاید این گونه تصور شود که در حال حاضر که تحریم های شرکت های غربی علیه ایران‌ایر لغو شده و از این پس قرار است هواپیماهای جدید یکی پس از دیگری در آشیانه ایران ایر فرود آیند اما اتفاقا یکی از موضوعاتی باعث هراس مدیران از پذیرفتن مدیریت این سازمان شده همین قراردادها با سه کمپانی بویینگ، ایرباس و ای.تی .آر است.

اول این که بخش عمده‌ای از این قراردادها توسط «اصغر فخریه کاشان» قائم مقام وزیر راه و شهرسازی انجام شده است و بازیگر اصلی این قراردادها فخریه کاشان است و نه مدیریت هما. هر چند که فرهاد پرورش هم زحمات زیادی را برای به سرانجام رسیدن این قرارداد متقبل شد. از سوی دیگر به دلیل ابهاماتی که ممکن است  در این قراردادها با تغییر شرایط به وجود بیاید، مدیران از پذیرفتن مسئولیت در این شرکت صرف نظر می‌کنند.

باید بپذیریم که هر چند 7 هواپیمای جدید در طول چند ماه اخیر وارد ناوگان ایران ایر شده اما ناوگان این شرکت هواپیمایی هنوز هم فرسوده است و سن ناوگان هما به چیزی حدود 27 سال می رسد. به طور قطع با این وضعیت ناوگان که تعداد هواپیماهای زمین گیر آن نسبت به تعداد کل هواپیماهای موجود بسیار قابل توجه است، این شرکت وضعیت اقتصادی بسامانی نخواهد داشت. از سوی دیگر پروازهای تکلیفی دولت هم به این شرکت تحمیل شده است.

**22 هواپیمای فعال از 53 هواپیما/ مابقی زمین گیر هستند

طبق آخرین گزارش‌ها، شرکت هواپیمایی ایران ایر 53 هواپیما دارد که از این تعداد تنها  22 فروند هواپیما فعال است یعنی 31 فروند هواپیمای این شرکت یا به دلیل فرسودگی یا به دلیل نبود قطعه زمین گیر شده است. در حال حاضر 6 فروند هواپیمای ایرباس A300، یک فروند هواپیمای ایرباس A310، چهار فروند هواپیمای ایرباس A320، یک فروند هواپیمای ایرباس A321، دو فروند هواپیمای ایرباس A330، دو فروند هواپیمای فوکر، 4 فروند ای‌.تی‌.آر و دو فروند هواپیمای اجاره ای MD  دارد که این ناوگان برای توسعه پروازهای داخلی و خارجی و برای افزایش درآمدها و اقتصادی کردن مجموعه کافی نیست.  

بنابراین وضعیت ایران ایر با این ناوگان نیازمند یک مدیریت قوی و مجرب است که هر مدیری هم این درخواست وزارت راه و شهرسازی را نپذیرفته است و مدیرانی هم که ریاست ایران ایر را می پذیرند در قامت استانداردهای هیات وزیران نیستند.

** ولع پست های بالاتر، ریاست ایران ایر را از چشم انداخت  

اما در کنار مشکلات اقتصادی و ساختاری این شرکت، عامل مهمی که باعث شده برخی از مدیران پیشنهادی ریاست ایران ایر را نپذیرند این است که انتظار پست های بهتر در آستانه تشکیل دولت دوازدهم را دارند.

«مقصود اسعدی سامانی» دبیر انجمن شرکت های هواپیماییدر گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در این باره گفت: شرکت هما در آستانه تغییر ساختاری است و طبق دستور وزیر راه وشهرسازی قرار است که ساختار این شرکت اصلاح شود و بعد از اصلاح ساختار سهام آن در ورس عرضه شود بنابراین تا آن زمان این شرکت دولتی باقی می ماند.

وی افزود: انتظار مدیران از شرکت ایران ایر در این شرایط جدید که تحریم ها لغو شده و ناوگان این شرکت نوسازی می شود این است که هما به همان رتبه برتر بین شرکت های هوایی خاورمیانه برگردد. این انتظارات مسئولیت های مدیران را افزایش می دهد.

سامانی گفت: یکی دیگر از عواملی که مانع پذیرفتن پست ریاست ایران ایر می شود این است که این روزها که دولت در حال تغییر است و کابینه دولت دوازدهم در حال تشکیل است مدیران این احتمال را می دهند که پست های دیگری به آنها پیشنهاد شود. بنابراین پست ریاست هما را نمی پذیرند.

**گزینه های احتمالی ریاست هما       

در چند ماه گذشته مدیران متعددی که به پیشنهاد ریاست ایران ایر «نه» گفتند اما گویا گزینه بعدی برای مدیریت ایران ایر«مهدی صادقی» است که وی هم اکنون استاندار قم است اما در سابقه کاری خود مدیرعاملی ایران ایر تور را دارد.

همچنین «علی عابدزاده » رییس فعلی سازمان هواپیمایی کشور هم از گزینه های دیگر برای ریاست در ایران ایر است که باید دید برای صادقی و عابدزاده مدیریت در استانداری قم و سازمان هواپیمایی جذاب‌تر است یا ریاست پر دردسر هما.  

گزارش از نازیلا مهدیانی 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز